N° de la matricule

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

N° de la matricule

Bericht door Yente »

In het dossier van mijn bet-overgrootvader staat na zijn eenheid het volgende: N°189 de la matricule. Om een stamnummer te zijn lijkt me dit een vrij klein getal, zou het kunnen dat dit zijn lotingsnummer is? Aangezien hij zijn legerdienst in 1899 deed zou mogelijk zijn.

Alvast bedankt.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: N° de la matricule

Bericht door Walesha »

Het Belgische leger was destijds niet zo heel groot en ik denk niet dat er toen al een "stamnummer" bestond hoor.
Dat nummer kan dus idd het lotingnummer zijn geweest maar ik denk eender dat het een intern volgnummer was in het garnizoen of de eenheid waar hij bij diende.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: N° de la matricule

Bericht door Yente »

Toen bestond toch al wel een stamnummer?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: N° de la matricule

Bericht door Walesha »

Ik betwijfel het hoor al zou het wel kunnen, in die tijd bestonden er zelfs geen identiteitskaarten, wel een soort indentiteitsbewijs maar dat werd lokaal afgeleverd, de burgerlijke stand was toen nog plaatselijk en niet nationaal.
Er was nog geen sprake van pensioen dus ook niet van een pensioennummer wat later vervangen werd door het nationaal nummer of ook rijksregisternummer genoemd, dus kan je stellen dat een stamnummer bij het leger ook veel later in voege kwam... gewoon een logische redenering.
Dat wordt eender hoe opzoekingswerk, daar ga ik me één dezer eens mee bezig houden want dit intrigeert me wel!
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: N° de la matricule

Bericht door canadian2nd »

't is inderdaad het lotingsnummer Yente

mvg

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: N° de la matricule

Bericht door Yente »

Dus toch, bedankt beiden!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”