Belgisch percussiekarabijntje???

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Belgisch percussiekarabijntje???

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

In mijn zoektocht naar een Belgisch militair percussiemusket/karabijn ben ik dit exemplaar tegen gekomen. Heb er helaas enkel foto's van daar (nog) niet in mijn bezit. Het slot is getekend Liege, en de kolf heeft ook markeringen. Ik kan echter nergens terug vinden of dit een officieel Belgisch karabijn is en zo ja, welke???
Graag daarom jullie bevindingen en commentaar. Het is verdorie moeilijk om Belgische 19de eeuwse reglementaire wapens te verzamelen, ze komen echt niet vaak boven water drijven en informatie is al zeker zo zeldzaam!! Zeker als je zoals ik altijd Britse musketten heb verzameld en nu een zijsprong naar Belgisch wil maken :O)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten en alvast bedankt !!

Bert
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Belgisch percussiekarabijntje???

Bericht door RAL »

Geen officieel door het Belgisch Leger, of door enige andere rechtstreeks van de Belgische staat afhangende instelling, gedragen karabijn.
Wel een Luikse kopie van de Franse "Carabine de Gendarmerie Mle 1842", maar dan met ijzer garnituren.
Deze kunnen wel ergens door locale gemeentelijke autoriteiten aangekocht geweest zijn om bijvoorbeeld veldwachters of jachtopzichters te bewapenen.
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Re: Belgisch percussiekarabijntje???

Bericht door Bert Barrel »

Hartelijk bedankt voor de informatie!! Ik ga mijn handen er dan toch maar vanaf houden. In Luik is er blijkbaar zoveel gemaakt geweest doorheen de 19de eeuw. Deze zomer was ik bv een dagje in de mini-staat San Marino en tot mijn grote verbazing waren de "guards" aldaar bewapend met een Frans/Belgisch percussiekarabijn, doch met een typisch Enfield-slot type P1853 en een Enfield-zwaardbajonet type 1858. De karabijnen zelf waren Luiks gestempeld en dus een mix van Engels en Belgisch. Ik vermoed dat de staat San Marino ooit in de 19de eeuw een lot karabijnen heeft besteld in Luik en dat men er met wat surplus-onderdelen enkele hybrides in mekaar heeft gestoken. Dus dit karabijn zal ook wel zoiets moeten zijn, een bestelling uit een ver verleden waarbij men onderdelen assembleerde tot een lot vuurwaardige karabijnen.
Hier enkele foto's van de Belgische karabijnen met Engelse mechanismen en zwaardbajo's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”