Belgisch musket 1841 getrokken loop???

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bert Barrel
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:49

Belgisch musket 1841 getrokken loop???

Bericht door Bert Barrel »

Beste allemaal,

Sorry voor de foto's, maar momenteel kan ik er geen beter van het stuk vast krijgen, helaas ook geen totaalbeeld...
Zou moeten gaan om een Belgisch percussiemusket.
Mijn eerder beperkte bibliotheek leerde me dat het om een model 1841 zou gaan, getransformeerd uit een vuursteenmusket en later van een getrokken loop voorzien aldus het instelbaar vizier.
Luikse productie gezien het stempeltje "ELG".
Helaas geen verdere info, enkel deze foto's dus...
Gaat het hier om een officieel Belgisch militair stuk of om één van de vele producties voor de export gemaakt te Luik???
Ik zou het stuk eventueel kunnen overkopen, maar iemand enig idee qua richtprijs?? Laat ons zeggen dat het compleet is en de staat zoals op de detailfoto's te zien.

Alvast dank

groeten

Bert

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/837/pxzr.jpg/]Afbeelding[/URL]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Belgisch musket 1841 getrokken loop???

Bericht door RAL »

De ELG-stempel (Eprouvé LièGe) is een proefstempel die verwijst naar een niet-militair gebruik. Belgische militaire wapens kregen de stempel EGB (Eprouvé Gouvernement Belge).
De voorliggende slotplaat verwijst naar één van de modellen van de 1777 serie van geweren, voorafgaand aan het 1841 model dat een achterliggende slotplaat heeft. Op de slotplaat zijn er ook geen molitaire afname- en contrôlestempels te zien.
Belgische militaire geweren uit die tijd hadden hun ontstekingsschoorsteen rechtstreeks in de loop, niet met een opbouw zoals hier het geval is.
Voorgaande elementen wijzen op een burgergeweer.
Daarenboven is het vizier op de foto afkomstig van een geweer model 1867 (Albini) of 1868 (Terssen) dat midden 1880 de Halkin-transformatie ondergaan heeft (indirect vuur).
Ik heb het sterke vermoeden dat de loop geen trekken heeft.
Ondanks het gegeven dat dit geen militair geweer is kan het toch dienst gedaan hebben bij de Garde Civique, maar dan dient er een letter met cijfers op de bovenkant van de kolfplaat te staan.
Al bij al toch een mooi geweer in goeie toestand.
Als kan vastgesteld worden dat er geen trekken in de loop zijn (hetgeen ik denk) dan zou ik dat Halkinvizier er af halen want dat vloekt op een dergelijk geweer. Als er dan toch trekken in de loop zijn dan kan er enkel een model 1863 visier gebruikt geweest zijn. Ook in de burgerij.

(Ral, ik heb je originele tekst aangepast zodat je tweede bericht (met correctie) niet meer nodig is, kwestie van misverstanden te vermijden. Wim2)
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Belgisch musket 1841 getrokken loop???

Bericht door RAL »

Bedankt Wim2 !!! In feite had je voor mijn part het ganse bericht kunnen verwijderen.

Ik heb pas te laat gezien dat het ging om een geweer dat te koop stond (en nog steeds staat) op een veilingsite.
In het oorspronkelijke bericht had dit wel mogen aangegeven worden.
Het wordt niet aanvaard om op publieke fora commentaren te geven op publiek aangeboden stukken. Mea Culpa.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”