Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Informatie over personen, van generaals tot soldaten.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door Paddy »

Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Geboren op 13/12/1870 te [link2]Erpion,http://maps.google.be/maps?q=erpion&oe= ... =nl&tab=wl[/link2] als zoon van een klompenmaker. Hij was een bescheiden jonge man voorzien van een rationalistische geest met een gezond boerenverstand. Koning Albert I heeft hem altijd zijn vertrouwen geschonken en hem een belangrijke rol laten spelen in de scholing van de officieren van het Belgische leger, en later als bevelhebber. Galet heeft ook verscheidene boeken geschreven. Eén van die boeken bevat een voorwoord van de Koning.

(Bron: Wandelkaart “Les Lacs de l’Eau d’Heure” uitgegeven door het ING)

Galet Emile wordt bij KB van 06/12/1892 benoemd tot onderluitenant bij de Applicatieschool (56é promotie KMS).
Als onderluitenant bij het 1é Artillerie wordt hij bij MB van 27/08/1898 aangewezen om een cursus te volgen aan de Krijgsschool. Het KB van 12/12/1898 benoemd hem tot luitenant bij het 5é Artillerie. Ondertussen blijft hij verder bezig met zijn opleiding in de Krijgsschool.
Op 27/06/1900 is luitenant Galet nog steeds aanwezig in de Krijgsschool en op 22/11/1900 wordt hij benoemd tot staf adjunct. Hij wordt aangewezen om stage te volgen bij het 9é Linie. Vanaf 19/11/1901 volgt hij stage bij de staf van de 4é Militaire Omschrijving. Vanaf 01/05/1902 tot 30/09/1902 volgt er een stage bij het 2é Gidsen onmiddellijk gevolgd door een stage bij de “Direction Supérieure du Corps d’Etat-Major”.
Vanaf 1903 tot midden 1914 ontbreken mij verdere gegevens.
Het KB van 26/04/1915 benoemd hem tot Majoor. Op dat moment vervuld hij de functie van “officier d’ordonnance du Roi.
Op 26/09/1918 wordt benoemd tot Luitenant-Kolonel en op 20/01/1919 wordt hij ontheven uit zijn functie en aangesteld als “aide de camp du Roi à titre honoraire”.
In 1930 vinden wij hem terug als Generaal-Majoor, in zijn rang sinds 26/03/1929 als Chef Generale staf van het Leger. In 1938 is hij reeds met pensioen maar bekleed nog steeds als Luitenant-Generaal een erefunctie bij de Staf van het Belgische leger.
Emile Galet overlijdt in 1940.

(Bron: JMO & Annuaire Officiel)

Het geboortehuis van Luitenant-Generaal Galet Emile J. in de naar hem genoemde straat te Erpion (Froidchapelle). Alhoewel de bovengenoemde wandelkaart het huisnummer 22 aanduidt als het geboortehuis hangt de plaquette bij n° 24. (N°22 is rechts ;) )

Alle extra info over deze toch bijzondere persoonlijkheid is hier steeds welkom.


Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door Exjager »

Onderstaande tekst verduidelijk zijn visie over hoe België moet verdedigd worden :

Vanaf 1931 ontstond er een hevige discussie over de te volgen defensiestrategie. Enerzijds waren er degenen die de drie vestingen wilden herstellen en het centrum van het land beschermen na een vertragend gevecht. Men zou dan terugvallen op een nationaal bolwerk ten noorden van Leie en Schelde. Gent speelde in dit concept een sleutelrol. Anderzijds waren er diegenen die het ganse land wilden beschermen, ook de Ardennen! Deze laatste visie was in Wallonië erg populair en werd gesteund door de man die eind 1932 opnieuw minister van Landsverdediging werd, Devèze. Maar ook de gepensioneerde generaal Albert Hellebaut, een ex-minister van Defensie, was voorstander van de integrale defensie. Merkwaardig genoeg stond ook Frankrijk die beweging voor. De anglofiele officierselite verdedigde echter het mobiele defensief in het kader van de verhouding der krachten. De meest opgemerkte voorstanders van dit concept waren generaal Emile Galet, die in 1932 als stafchef opgevolgd werd door zijn discipel Prudent Nuyten, en kolonel Raoul Van Overstraeten. Zij wezen erop dat het zinloos was zich hardnekkig te verdedigen tegen een overmacht. Een langzame terugtocht waarbij territorium geruild werd tegen tijd, leek de enige verstandige houding. De buren zouden ons ondertussen zeker te hulp snellen, want zij hadden alle baat bij een soeverein België.
[link2]uit,http://www.dbnl.org/tekst/vos_066belg01 ... 1_0002.php[/link2]
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door Paddy »

Niemand geen foto van deze man :?:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door Exjager »

Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
biograaf
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2011 11:53

Re: Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door biograaf »

Ik zoek biografische gegevens over Emile Galet. Was hij getrouwd, had hij kinderen, zo ja: waar zaten die tijdens de oorlog? Ik heb een sterk vermoeden dat hij vrijgezel was want hij bleef de hele oorlog de koning als een hondje volgen. Hij doet me denken aan Cromwell, de raadgever van Hendrik VIII. Een bidprentje zou al uitkomst kunnen bieden. Ik heb alles afgezocht, zelfs zijn eerste boek gekocht waar ik niet veel wijzer uit werd. Ik heb ook Eprion aangeschreven waar hij geboren was, maar na een maand kreeg ik nog altijd geen antwoord. Ook van de KBR krijg ik geen reacties. Hij lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen en dat voor een belangrijke figuur uit ons oorlogsverleden.
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door foxy.jack »

Gezien hij geboren in 1870 Erpion (Froidchapelle) moeten zijn genealogische gegevens beschikbaar zijn tot 1913 voor het publiek.
Je kan deze in principe raadplegen op:
- de burgelijke stand van het gemeentehuis van Froidchapelle monique.petriaux@commune-froidchapelle.be
Opgelet: Sommige gemeenten kunnen je voor het opzoekingswerk wel een aardige rekening presteren. Dus eerst vragen of de gegevens gratis verkrijgbaar zijn.
Het zou misschien kunnen dat ze de registers niet meer in hun bezit hebben en deze bewaard zijn in het Rijksarchief.
- via het Rijksarchief Principieel moet men u daar wel op het juiste pad brengen. http://arch.arch.be
Je kan daar mits betaling van lidgeld gratis alle registers raadplegen. Vraag eerst de referenties van de registers aan + zeer vroeg in de leeszaal aanwezig zijn.
- via het Rijksarchief - Rijksarchieven in Wallonië en in de Duitstalige Gemeenschap - Ruisbroekstraat 2 - 1000 BRUSSEL Wallonië - Tel: +32 (0)2/513.76.80 Archives.Wallonie@arch.be
- via de leeszaal van het Rijksarchief Mons Tel: +32 (0)65 400 460 archives.mons@arch.be

Ik heb via het digitale kanaal van het Rijksarchief niets teruggevonden. (Men is nog maar in de beginfase van het digitaliseren van de genealogische gegevens op internet.)

groetjes

Foxy
biograaf
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2011 11:53

Re: Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door biograaf »

Hartelijke dank, Foxy. Ik heb het gemeentebestuur een mail gestuurd, hopelijk krijg ik een antwoord. De figuur van Galet begint mij meer en meer te intrigeren!
Ik heb een foto van hem maar weet niet hoe ik die kan plaatsen.
erwinduhamel
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:47

Re: Luitenant-Generaal Galet Emile J.

Bericht door erwinduhamel »

Op de website KMS staan alle commandanten afgebeeld, hij staat erbij.

http://www.rma.ac.be/nl/rma%20-%20acade ... 0(nl).html
Plaats reactie

Terug naar “Het Appèl”