Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door canadian2nd »

Misschien hier eens proberen je vraag te stellen ?
museum@polfed.be

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Zal eerdaags gebeuren, bedankt.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Tot nu toe geen reactie ontvangen van de persoon die me zou helpen, ik wacht nog even af.
ziggy49
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2015 23:27

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door ziggy49 »

Prachtige documentatie Leo. Bedankt dat je die wilde delen met ons. Zulke doc's kom je niet alle dagen tegen.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door Walesha »

Zeer boeiend en interessant topic. Mijn diep respect voor je vader en alle anderen die zich tijdens de oorlog hebben onderscheiden om ons onze vrijheid terug te geven.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Bedankt uit vaders naam. Hij zocht nooit de publiciteit, maar jullie antwoorden zouden hem zeker voldoening gegeven hebben.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door Walesha »

LEO schreef:Hij zocht nooit de publiciteit, maar jullie antwoorden zouden hem zeker voldoening gegeven hebben.

Bedankt.
Dat klopt, mensen die zich inzetten voor een bepaald doel zoeken geen publiciteit en willen niet persé in de kijker staan, maar ik ga ervan uit aan de hand van de documenten die je ons toont dat je vader de waardering en voldoening al bij leven heeft gehad die hij zeker heeft verdient.
Ik heb al zo dikwijls met oud-strijders en oud-verzetsstrijders gesproken en die mensen lopen er heus niet mee te koop, integendeel zelfs... ze praten er zelden over.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Dat stilzwijgen heeft uiteraard ook in mijn nadeel gewerkt. Vader heeft een opmerkelijk parcours gelopen tijdens en na de oorlog. Hij moet verschrikkelijke dingen gezien hebben, zeker na de oorlog toen ie bij de Amerikaanse C.I.C. diende in Duitsland. Heel uitzonderlijk (na enkele wittekes) liet hij wel eens iets los. Maar nooit gedetailleerd.
Trouwens Robert Verbelen, de oorlogsmisdadiger, was een kozijn van hem langs moeders zijde. Hij werd nog ziedend kwaad als hij vertelde dat Verbelen na de oorlog in het Oostenrijkse Wenen voor dezelfde C.I.C. werkte. Ik heb een dossier over Verbelen, maar dat valt buiten dit forum.

Zo zie je maar, het moet geweldig frustrerend geweest zijn voor hen die hun leven in de waagschaal wierpen.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door Walesha »

Ik weet wat je bedoelt, mijn grootvader zaliger, geboren in 1900 heeft de twee oorlogen meegemaakt... bij de tweede was hij ook bij het verzet maar zweeg erover in alle talen. Hij had ook last van het bekende "oorlogssyndroom", als een vliegtuig laag overvloog zou hij van schrik onder de tafel kruipen!
Mijn oudste tante (zijn oudste dochter) die nu momenteel 87 is, lost de laatste jaren wel één en ander uit die tijd maar ook zij heeft het met momenten nog steeds moeilijk om erover te praten. Mijn moeder was toen nog een klein meisje en weet niet zoveel zoveel meer van die periode. Er zijn niet zoveel getuigen meer die zonder meer willen en kunnen vertellen wat er toen destijds allemaal is gebeurt, de meeste willen de gruwelijkheden zo snel mogelijk vergeten al is dat niet zo eenvoudig.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Tot mijn verbazing stel ik vast dat dit topic reeds 11.210 maal bekeken is . Dit bevestigd mijn vermoeden dat er nog steeds volop belangstelling bestaat naar het Rijkswachtkorps ! Sta me toe trots te zijn op de verwezenlijkingen van mijn vader in die moeilijke jaren ! Ik hoop dat zijn daden hebben bijgedragen tot wat het Korps was tot aan de ontbinding ervan : Een fier en standvastig Korps dat het vertrouwen van de bevolking met eer droeg ! Ondanks negatieve uitspraken die de ronde doen i.v.m. de Bende van Nijvel is er opnieuw heimwee naar de " oude Rijkswacht ". Aan alle oud gedienden , mijn volle respect !
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door canadian2nd »

Zeker weten Leo.
Vandaar dat wij ieder jaar met trots en waardigheid deelnemen aan diverse plechtigheden zoals vorige vrijdag in Snaaskerke bij Gistel. (zie foto's)
Onze volgende afspraak is de jaarlijkse plechtigheid te Edemolen ...
Ik had het voorrecht om ons korps te mogen dienen van 1975 t/m haar einde op 1 april 2001 ... Ik ben er nog steeds niet overheen .... ze hadden dit nooit mogen doen ... Als ik nu de (voornamelijk lokale) politie zie rondlopen ?? ... (zucht) ... 't zou in onzen tijd geen waar geweest zijn ...

Lang leve de Rijkswacht !

mvg
Jan
forum 1.jpg
forum 2.jpg
forum 3.jpg
in aanwezigheid van onze laatste CGD Gen. Fransen en Kol Rondelez.
forum 4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Bedankt Jan !
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Tot mijn verbazing zie ik dat dit artikel de kaap van 70.000 bezoeken overschreden heeft !

De belangstelling voor de Rijkswacht leeft blijkbaar nog bij vele mensen .

Bedankt mensen . Het geeft me een warm gevoel dat de " Oude Rijkswacht " , waar mijn vader lid van was nog steeds leeft onder de bevolking !
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door one_O_five »

Op Gunfire hebben we een klein hoekje met 2 FN en een BDX, hoe dikwijls ik het meemaak dat jongere mensen zelfs niet weten dat de Rijkswacht ooit een legeronderdeel was.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachter in de moeilijke jaren.

Bericht door LEO »

Momenteel is dit topic 84.143 maal gelezen !

Verbazend hoe groot de belangstelling voor de Rijkswacht nog is .
Plaats reactie

Terug naar “De Rijkswacht - la Gendarmerie”