FN FAL & de Rijkswacht

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
FN_FAL
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2014 19:55

FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door FN_FAL »

Beste forumleden,

De FN FAL is jaren lang het standaardwapen van het Belgisch leger geweest, ook een van de favorieten van criminelen in de jaren 80, maar blijkbaar is deze ook gebruikt door de voormalige Rijkswacht.

Zijn er hier mensen die meer info hebben?
In welke jaren werd de FAL bij de rijkswacht gebruikt? Welke eenheden? Welke uitvoering (vlammendemper/kolf/..)?

De FAL's kregen zowel een FN-serienummer als een extra serienummer gekozen door de afnemer (toch nadat ze ontdekten dat er verschillende wapens waren met hetzelfde nummer :mrgreen: ). Weet eventueel iemand hoe de nummering van Rijkswacht wapens in elkaar zat?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door canadian2nd »

Hallo.
Ik ben tot de Rijkswacht toegetreden in september 1975. Toen werden we nog een WO II Lee Enfield N° 4 Mk III toebedeeld.
Ik denk in de loop van 1976/1977 kregen we een gloednieuwe FAL. Met kunststof kolf en handgrepen en met vlammendemper.
Ik denk dat ze ook een Gd nummer kregen maar ik ben er niet meer zeker van.
De Lee Enfield werd in de loop van de jaren 80 volledig afgeschaft in de Gd van de Mobiele Groepen tot de Brigades. Die kregen allemaal dergelijke FAL.
In het District werden maandelijks schietoefeningen georganiseerd en wij moesten ook schieten met de FAL. In Steenbrugge en ook in Lombardsijde.
Wegens schaarste aan 7,62 mm munitie kregen we ook speciale inbouwlopen en laders om .22 te schieten.

Tot genoegen !

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door ABL »

Hoi,

ik heb die jaren '80 in de koffers van zowel de Golf GTI's (brigades) als in de BMW's van de Wegpolitie zien zitten.

Werden volgens mij algemeen 'gebruikt'
FN_FAL
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2014 19:55

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door FN_FAL »

In ieder geval al heel hard bedankt voor deze info ;)
Meer is natuurlijk altijd welkom!

canadian2nd schreef:Hallo.
Wegens schaarste aan 7,62 mm munitie kregen we ook speciale inbouwlopen en laders om .22 te schieten.
Even ter zijde, kan een FAL wel repereten met .22 patroontjes? Dan moet je toch zelf elke keer de spangreep over halen? (wegens de zware "muis") ;)
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door canadian2nd »

Ik denk iedere keer herwapenen, maar ik weet het niet meer zeker ... te lang geleden.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door canadian2nd »

ABL schreef:Hoi,

ik heb die jaren '80 in de koffers van zowel de Golf GTI's (brigades) als in de BMW's van de Wegpolitie zien zitten.

Werden volgens mij algemeen 'gebruikt'

Dit was in de periode van "CCC" en "Bende van Nijvel". Toen hadden de "ploegen op de baan" voldoende middelen mee waaronder FAL, Riot gun, Uzi enz...
Voordien moesten de ploegen "binnen komen in de eenheid" om een geweer op te halen bvb om een gek of woest geworden rund neer te leggen in een boerenweide...

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
ruudje-c
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jun 2011 21:53

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door ruudje-c »

Het FAL geweer is inderdaad bij de rijkswacht in gebruik geweest onder de benaming M5 . Deze Fal was uitgerust met mondingsdemper en plastiek kolf en handgrepen . Is in gebruik geweest tot zeker begin jaren 2000 . Misschien bevind hij zich nog steeds in de arsenalen ?
De modellen M1 & M2 waren de Fals bestemd voor het Belgisch leger , deze waren zonder mondingsdemper en konden langs de bovenkant geladen worden met clips . De M3 was de para versie in gebruik bij de para brigade, deze was voorzien van een plooikolf .
De benaming M4 is bij mijn weten niet gebruikt .
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door one_O_five »

Er bestond nog een variante, die werd competitie genoemd, met vlamdemper en verchroomde loop.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door BPS10 »

ruudje-c schreef:De modellen M1 & M2 waren de Fals bestemd voor het Belgisch leger , deze waren zonder mondingsdemper en konden langs de bovenkant geladen worden met clips . De M3 was de para versie in gebruik bij de para brigade, deze was voorzien van een plooikolf.
Als leerling Onderofficier bij de Landmacht was destijds de FAL ons eerste wapen. Sommige collega's kregen een exemplaar toegewezen waarvan de kolf, de handgreep en de pistoolgreep in hout afgewerkt waren terwijl andere een exemplaar toebedeeld kregen afgewerkt in zwart kunststof. Tijdens schietoefeningen werden de twee laadsystemen toegepast. Hetzij via de lader met losse patronen of langs de bovenkant met clips van 5 patronen per clip. De FAL's die door ons gebruikt werden konden in vredestijd enkel schot per schot schieten. De automatische stand was namelijk vergrendeld met een pal die enkel verwijderd werd in oorlogstijd. Naast de inplooibare kolf van de FAL M3 Para had dit wapen, volgens wat ons verteld werd, wel de mogelijkheid om automatisch te schieten in vredestijd. Het M3 model was ook iets korter (1100 mm vs 990 mm / 736 mm) en iets lichter (3,9 kg / 4,3 kg vs 3,75 kg / 3,9 kg) ten opzichte van de andere modellen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door one_O_five »

Veiligheidspal er uit halen en ondersteboven plaatsen en dan vuurde hij ook automatisch.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door BPS10 »

one_O_five schreef:Veiligheidspal er uit halen en ondersteboven plaatsen en dan vuurde hij ook automatisch.
Hallo Frans. Dat truukje werd ons tijdens de lessen bewapening FAL ook door de instructeurs getoond. :lol: Helaas was het leerlingen niet toegestaan om met scherp automatisch met de FAL te vuren. Het was ons bovendien ook niet toegestaan om knielend of staand met de FAL te vuren tijdens een schietbeurt met scherp. Iedere schietbeurt op basis van scherpe munitie met de FAL gebeurde liggend. De enige uitzondering op knielend of staand vuren werd enkel toegestaan tijdens het schietkamp te Leopoldsburg en bleef beperkt tot het afvuren van een Energa granaat met de FAL. BTW ik meen dat de Zeemacht destijds naast hun SAFN .30, UZI's en GP's ook over een dotatie FAL's beschikte. Dit was behoudens vergissingen eveneens het geval binnen de Luchtmacht voor de eenheden belast met de beveiliging van de militiare vliegvelden, de UDA en de Air Commando's. Bovendien de leerlingen die via het 2SOO of de KMS hun opleiding genoten hebben, hetgeen intermachtenscholen waren, ongeacht hun toekomstig krijgsmachtdeel, hadden sowieso als eerste wapen de FAL. Voor de leerlingen die via Saffraanberg hun opleiding genoten hebben zou ik het eerlijk gezegd niet weten wat daar het standaardwapen voor een leerling was?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: FN FAL & de Rijkswacht

Bericht door one_O_five »

Dat is nu het voordeel van zelf instructeur te zijn.

Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om nog een FAL te vernoemen, namelijk de FAL Plast, van deze variante bestonden 10 exemplaren om met plastic munitie te schieten op de verkorte schietstand in Vogelsang.
Nog twee om te monteren op een Leopard tank, ook om met de plastic munitie op een verkorte schietstand te werken.
Plaats reactie

Terug naar “De Rijkswacht - la Gendarmerie”