Vorming rijkswacht

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
eddy jacobs
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2013 21:37

Vorming rijkswacht

Bericht door eddy jacobs »

Mijn grootvader JACOBS JOHANNES werd geboren te Heffen op 27 Nov 1892.
Ik heb zijn stamboekuittreksel bekomen en daarin staat dat hij :
- aangewezen werd voor de dienst van beroepsvrijwilliger van 1919, militiewoonplaats Heffen.
- op 13/05/1919 bij de rijkswacht gestart is als " Dienstnemer voor drie jaar bij de Rijkswacht" met het stamboeknummer 40 15172 51 . Nadien heeft hij nog verschillende malen " bijgetekend " voor telkens drie jaar . Hij werd gepensioneerd in HERENTHOUT op 01/10/1947.

Voor mij een hoop vraagtekens :
Op 1 november 1918 worden alle Belgische mannen opgeroepen geboren tussen 1879 en 1899. De lichting 1919 bestond voor een deel uit de klassen 14-18 die nog niet onder de wapens waren geroep. Werd hij zo opgeroepen ? Kon men toen " kiezen " voor de rijkswacht ?
Kan er ergens zijn teruggevonden worden hoe zijn carrière in detail zou verlopen zijn ? Zijn opeenvolgende standplaatsen ? Volgens hetgeen ik van mijn vader weet is dat zij achtereenvolgens in DIEGEM, BERLAAR en HERENTHOUT gewoond hebben omdat zij vader daar telkens rijkswachter is geweest. In 1931 heeft hij een aantal " postkaarten" gestuurd vanuit Menen en in 1933 vanuit WAELHEM naar de gendarmerie in Herenthout t.a.v. zijn oudste zoon.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Vorming rijkswacht

Bericht door Patric »

Wanneer ik dit zo lees dan is uw grootvader van de klas 1910 (toen hij 18 werd).
Hij zou dus reeds als militair opgeroepen kunnen zijn tijdens de oorlog.
In 1919 is hij dan beroepsmilitair /-rijkswachter geworden. Het beroepskader tekende een dienstverbintenis voor een bepaald aantal jaren (hier 3 jaar). Bij het einde van deze termijn diende dan een nieuwe dienstverbintenis aangegaan.
Mogelijk kan de dienst personeel van de Federale Politie te Brussel, Kroonlaan meer inlichtingen verstrekken betreffende de diensten die deze oude personeelsdossiers thans beheren.
mvg,

Patric
Plaats reactie

Terug naar “De Rijkswacht - la Gendarmerie”