Rijkswacht kist - echt of niet?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Rijkswacht kist - echt of niet?

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 01 Aug 2010 20:40
IlseA schreef:Goedenavond,

Ik vraag mij af of deze kist echt deel uitmaakte van de uitrusting van de Rijkswacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kist was van mijn oom die rijkswachter was (ik denk jaren '60 en '70). Bovenop staat zijn naam en stamnr. Ik veronderstel ook dat het de bedoeling was dat de kist rechtop stond (zoals een kast), want aan het deksel aan de binnenkant zitten zakjes, en in de kist zelf zijn latjes aangebracht zodat je er planken kan inleggen die als legplank kunnen dienen.

Iemand die dit herkent?

Mercikes !
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rijkswacht kist - echt of niet?

Bericht door Paddy »

Gepard schreef:Das precies een reiskoffer uit de interbellum periode, mijn opa die hier zit mee te kijken zegt dat ze vroeger zo twee kisten staan hadden, maar de binnenkant was volledig kaal, toen mijne pa nog ne kleine bagadder was zat zijn speelgoed daar in.

User G8089 was bij de fl..., oei sorry, de rijkswacht dacht ik, er zitten er nog wel een paar op, user jtp is er ook eentje.
IlseA schreef:ha, na dat berichtje hierboven ben ik toch nog eens gaan vragen of mijn pa daar niets meer over weet.
En wat blijkt ? De kist was zelfs van mijn grootvader ! En behoorde tot zijn oorspronkelijke gendarmerie-set. Volgens mijn pa dan toch...
Vava is bij de Rijkswacht gegaan direct na de oorlog. (1945). Dus 't is mogelijk dat die kist vanuit de interbellum-periode is.

Maar ik vraag mij nu toch nog meer af of dat tot de oorspronkelijke uitrusting behoorde. (Niet dat ik mijn pa niet geloof, maar toch...) Ben uiteraard al verder gaan zoeken, maar nog niets gevonden.
Wie een andere (of dezelfde) mening is toegedaan, mag altijd reageren hé.

Ilse

Ps: Gepard, zeg maar tegen uw opa dat de tijden niet veranderd zijn... Het speelgoed van mijn 3 pagadders zit daar ook in..
G8089 schreef:Deze koffer was in die zin "standaard uitrusting" dat een Rijkswachter er zelf moest voor zorgen dat hij over een dergelijke koffer beschikte.
Hij kon die zelf maken of laten maken. Vermoedelijk waren de afmetingen bepaald en moest de kleur langs buiten zwart zijn. Het was ook handig dat de naam en stamnummer er op vermeld waren doch dit zie ik enkel in de latere periode.

De koffer was bedoeld om er de uitrusting in op te bergen doch, rechtstaande was het ook een soort kleerkast. Handig in de kazernes waar men nog over onvoldoende kleerkasten of ander meubilair beschikte. Hij was nog handiger bij afdelingen in andere eenheden. Eens ter plaatse had men onmiddellijk de beschikking over een kleerkast.

Deze koffer met het vermelde stamnummer moet nog in 1963 in gebruik geweest zijn. Korte tijd nadien is hij vervangen door een metalen koffer. Gelijk voor iedereen: groene kleur, met naam en stamnummer erop. Te betalen door de Rijkswachter. "Mieleke ..." was de leverancier.


Een dergelijke koffer was geen "alleenrecht" voor de Rijkswachters. Hij bestond in diverse modellen en grootten. Je kon hem in de meeste gezinnen op zolder vinden. Mogelijks gebruikt bij een reis. Ook in kloosters en in pensionaten was hij in gebruik.

Ik vraag me zelf af of dergelijke koffers in gebruik waren in het leger?
IlseA schreef:G8089,

Merci voor het duidelijke antwoord.
Inderdaad de koffer was even in gebruik in 1963 door mijn oom.
Blijkbaar heeft hij een paar dingen uitgestoken vroeger en daardoor is hij dan uit de rijkwacht gestapt of ontslagen. Dat weten we (nog) niet. Ik zal zijn dossier eens opvragen (hij is overleden ergens begin jaren 80.)
Voordien werd de koffer gebruikt door mijn grootvader. Hij heeft 'm doorgegeven en herschilderd toen mijn oom in dienst ging. En ik heb zo'n klein vermoeden dat die daarvoor ook door mijn overgrootvader gebruikt werd.
De groene, metalen koffers ken ik ook maar al te goed. Mijn vader was beroepsmilitair en we hadden er thuis zeker 5 staan. Ook voor speelgoed in te steken...

@ Gepard,
ik had al zo'n vermoeden, maar kan niets bedenken wat ik mispeuterd heb... :wink:
Maar waarschijnlijk hebben ze het stamnummer van mijn oom zien staan en die nagetrokken.... :lol: :lol: :lol:
nick schreef:
G8089 schreef:.

"Mieleke ..." was de leverancier.

Ik vraag me zelf af of dergelijke koffers in gebruik waren in het leger?
Beste allemaal,

=> Mieleke bijgenaamd 'den dief'... :lol:. De koffer vond ik inderdaad nogal duur.

=> De metalen koffers zijn nu nog in gebruik in het leger ttz toen ik een tiental jaar terug als gendarm op missie moest naar Kosovo dienden we langs te gaan in de legerkazerne van Peutie waar we een koffer kregen met allerhande materiaal in.

=> Heb in de collectie rijkswachtkoffers van diverse maten, constructie en kleuren (diverse tinten groen, grijs, zwart). De officieren hadden een piepklein koffertje.

=> Probeer in de komende dagen eens wat foto's te posten.

Mvg,

Nick
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “De Rijkswacht - la Gendarmerie”