Kippen & Konijnen bij de Gendarmerie

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Kippen & Konijnen bij de Gendarmerie

Bericht door Paddy »

Een volgen mij nogal eigenaardig bericht verscheen in het JMO op 5 mei 1924 (tome I, p. 318).
Het betreft hier een rondschrijven:
Ik heb de eer U mede te delen dat ik in samenspraak met de Minister van Landbouw en Openbare Werken heb beslist dat de gegradueerden en Gendarmen in hun kazerne of tuin konijnen en kippen (volailles) mogen houden voor eigen consumptie.

Wie kan hier een passende verklaring aan geven?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Kippen & Konijnen bij de Gendarmerie

Bericht door eaw458 »

Paddy schreef:Een volgen mij nogal eigenaardig bericht verscheen in het JMO op 5 mei 1924 (tome I, p. 318).
Het betreft hier een rondschrijven:
Ik heb de eer U mede te delen dat ik in samenspraak met de Minister van Landbouw en Openbare Werken heb beslist dat de gegradueerden en Gendarmen in hun kazerne of tuin konijnen en kippen (volailles) mogen houden voor eigen consumptie.

Wie kan hier een passende verklaring aan geven?
Daar kan je allicht naar raden. De normale regelneverij bij de ABBL misschien? In het reglement op de garnizoensdienst uit de jaren '20 staat o.a. een en ander over onbewaakt zwemmen in oppervlaktewateren en andere pietluttigheden...

Of je moet misschien tussen de lijntjes lezen:

- "voor eigen consumptie" = gendarmen verkopen best geen kippen en konijnen op de gendarmerie
- "konijnen en kippen" = varkens zijn echt wel te groot

In het Kamp van Beverlo werden zoals je wel weet in het interbellum varkens gehouden.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Kippen & Konijnen bij de Gendarmerie

Bericht door LEO »

Nou ja, ze houden er wel "zwaantjes" op na. :mrgreen:
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Kippen & Konijnen bij de Gendarmerie

Bericht door one_O_five »

Dat er varkens mochten gehouden worden was "in mijnen tijd", eind vorige eeuw dus, nog toegestaan voor de verschillende keukens, alleen was de praktische toepassing er van zo goed als onmogelijk vanwege de wetgeving, stalling, hygiëne en slachten.
Plaats reactie

Terug naar “De Rijkswacht - la Gendarmerie”