Kleur van de Belgische marineschepen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Kleur van de Belgische marineschepen

Bericht door Paddy »

Bericht Geplaatst: 25 Apr 2010 13:01
Paddy schreef:Een niet onaardige puzzel, helemaal onvervalst Belgisch.
Eigenlijk een poepsimpele vraag : kent u de technische benaming van het “marinegrijs” ?

Ik verklaar me nader:
In 1945 en nog enkele jaren daarna, hadden alle Belgisch marineschepen de Britse kleur, het “navy blue’, een blauwe kleur, dus.
Vanaf 1952 werd dat een Belgische kleur : “dove grey” een grijsblauwe tint.
Het kan niet anders in België en dan komt er een of andere pipo die zich verveelt en zonder enige reden geeft die dan plotsklaps het order om alle schepen en voertuigen van de Marina aan land weer een andere kleur te geven. Misschien omdat de logistieke diensten hun budget nog niet helemaal hadden opgebrulkt. En dat gebeurde rond 1990.

Willen jullie aub even helpen en de volgende samenvatting corrigeren en/of aanvullen :
- periode 1945 tot plusminus 1952 was de kleur ‘navy blue’ maar geef indien mogelijk de technische term van die kleur aub.
- periode 1952 tot plusminus 1990 was de kleur ‘dove grey’ en indien u het weet of vindt, geef me dan aub de technische benaming van die kleur
- periode 1990 tot nu ….. een andere kleur, maar niet gekend

Ik wil graag een persoon helpen die een echte patriot is en het heel graag zou weten. Uiteraard moet ik elk antwoord met een juiste verklaring omkleden. Graag uw wetenschappelijke en/of technische bijstand aub.


Met vriendelijke groeten en alvast mijn dank voor uw hulp en medewerking!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
flight
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2012 15:55

Re: Kleur van de Belgische marineschepen

Bericht door flight »

Misschien heeft u hier wat aan? Het gaat wel over de kleuren bij de Nederlandse Marine:

De verfkleuren van de schepen van marine zijn in de loop der jaren nauwelijks veranderd qua kleurtint.
De chemische samenstelling laat ik hier buiten beschouwing, dat telt niet voor een modelbouwer.
Van 1946 tot 1975 werden de kleuren gepubliceerd in de order MN1020, later 1020a en 1020b.
In1964 werd de oorsprongkelijke codering (Mxx) vervangen door een 3-cijferige code en geharmoniseerd
met de kleurenwaaiers van de Landmacht en de Luchtmacht
In 1975 werd met behoud van de toegekende cijfercodes een nieuwe order uitgegeven, nu met het nummer KN1020.
In 1986 is overgegaan tot standarisatie van de krijgsmachtkleuren. Dit betekende dat een aantal KN nummers,
waarvan de kleuren dicht bij elkaar lagen tot één code zijn samengevoegd.
Belangrijker was de overgang naar RAL-coderingen. Waar dit mogelijk was, werden de Amerikaanse FS-codes
ingevoerd (beter gezegd geformaliseerd).

Kleur: Wit M 1 (tot 1964), 101 (tot 1986), RAL 9010 (na 1986)
Kleur: Lichtgrijs M 2 (tot 1964), 103 (is niet vervangen door een RAL-kleur). Rompkleur boven water of alleen de opbouw.
Kleur: Grijs M 3 (tot 1964), 104 (is niet vervangen door een RAL kleur). Rompkleur bij het 2-kleurenschema.
Kleur: Donkergrijs M5 (tot 1964), daarna Zwartgrijs 108 (tot 1986), RAL kleur 7024 (na 1986) Kleur voor de dekken.
Kleur: Zwart M16 (tot 1964), 109 (tot 1986), RAL 9005 (na 1986)
Kleur: Grijszwart 110, in 1986 ingevoerd als kleur voor de onderzeeboten.

Voor de onderwater huidverf golden andere richtlijnen en kon de kleur wat verschillen van bruinrood tot rood.
Tot zover deel 1. Dell 2 zal en poging zijn kleurdefinities voor de modelbouwer te leveren.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Kleur van de Belgische marineschepen

Bericht door eaw458 »

Bij mijn weten hebben de MSI's (Minesweeper Inshore) steeds een blauwe romp gehad tot bij hun decommissionering tussen eind jaren 80 en vroege jaren 90. Ook sommige slepers werden pas lang na de jaren 50 in het grijs gestoken. En de onderzoeksschepen en de Zenobe Gramme zijn steeds wit geweest.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “De Zeemacht”