ontstaan Marinepolitie

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

ontstaan Marinepolitie

Bericht door provostsergeant »

Van 1952 tot 1988 verzekerde de Afdeling Marinepolitie/Division Police Navale de MP-dienst bij de Zeemacht en meer algemeen langs de Belgische kust.
Voorafgaand aan de oprichting van dit korps waren er reeds twee soorten "politie" binnen de Zeemacht. Enerzijds de occasionele walpatrouilles ingericht door de eenheidscommandanten om toe te zien op de bemanningsleden met kort walverlof in buitenlandse havens. De personeelsleden die hiervoor aangeduid werden droegen het tenue voor politiewachtdienst met witte gordel en enkelstukken, een witte houten of gummiknuppel en een donkerblauwe armband met de letters NP (Naval Patrol). In het Koninklijk Legermuseum was ooit zo' n armband tentoongesteld op een mannequin. De letters waren rood. Volgens sommige bronnen werden ook witte letters gebruikt.
Een tweede groep betrof het politiepeloton dat in 1949 opgericht werd binnen de nieuwe Afdeling Verdediging en Beveiliging/Division Défense et Sécurité. Dit waren marinefuseliers die garnizoenspatrouilles deden in Oostende. Ook zij hadden geen MP-opleiding of -bevoegdheid. Volgens sommigen waren dit ook NP, volgens anderen droegen zij MP-armbanden van Amerikaans model (donkerblauw met witte letters).
Heeft iemand hier info over ? Misschien foto's of een kledijreglement van voor 1952 ?
23blueke
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2018 12:44

Re: ontstaan Marinepolitie

Bericht door 23blueke »

Voor zover ik mij kan herinneren, heb ik altijd gezien dat de NP's oa patrouilles(te voet,of het vliegend piket) deden in Oostende, en Brugge(st,kruis had een klein detachement)Ikzelf deed mijn opleiding als NP/MP in Aarlen, samen met de land-,luchtmacht.
De divisie NP stond toen onder het bevel van een commandant van de landmacht, jaren later mocht hij het uniform van marine officier dragen.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: ontstaan Marinepolitie

Bericht door BPS10 »

Dag Provostsergeant,

Helaas kan ik u hiermee niet helpen. Ik wil niet indruisen tegen de regels van dit forum maar als persoonlijk advies zou ik eens gaan grasduinen op het forum van de Belgische Marine. http://www.belgian-navy.be/. Binnen dit forum bestaat een sub forum Marine Infanterie. Het forum is overwegend Franstalig maar ze doen meer dan hun best om ook hun Nederlandstalige leden te woord te staan. Het forum bestaat overwegend uit oudgedienden en actieve militairen van de Zeemacht / Marinecomponent.

Succes!

Mvg,
Plaats reactie

Terug naar “De Zeemacht”