Sopwith 1½ Strutter

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Sopwith 1½ Strutter

Bericht door Exjager »

Geplaatst: Ma Mei 10, 2010 12:37 am
Snaaip schreef:De Sopwith 1½ (uitgesproken als one and a half) is een Britse tweedekker gefabriceerd door de Sopwith Aviation Company en kreeg de bijnaam "Strutter", wat staat voor Trotsaard in Engels, door de ongewone opstelling van de vleugelstijlen.

Afbeelding
De voorzijde van een Franse twee-persoons Strutter.

De 1½ Strutter was een van de eerste vliegtuigen die in meerdere uitvoeringen geleverd werden. Zo kwam de Strutter vaak voor als eenpersoonsvliegtuig maar ook als een tweepersoonsvliegtuig, zowel jachtvliegtuig (1-persoon) als ook verkenner 2-persoon). De jachtvliegtuig kreeg eigenlijk een andere naam, de Sopwith Comic. En werd zowel gebruikt als dag als ook nachtjager. De Ship Strutter was dan de variant dat enkel werd gebruikt door de RNAS als vliegdekschip-vliegtuig.

Het prototype; de Type 9700, vloog voor het eerst in december 1915 en na goedkeuring begon de productie begon in april 1916. De eerste toestellen werden in dienst genomen in 1916 door de Royal Naval Air Service, de Britse luchtmacht van de Royal Navy. In Groot-Brittannië werden 1514 exemplaren gebouwd. 4500 exemplaren werden in Frankrijk gebouwd als de SOP.1.

Afbeelding
De achterzijde van een Franse eenpersoons Strutter

De 1½ Strutter werd voorzien van een Clerget 9Z-stermotor van 110 pk vermogen. Met deze motor kon hij snelheden behalen tot 175 km/h. De 1½ Strutter werd voorzien van een voorwaarts vurend 7,7 Vickers machinegeweer met onderbrekingsmechanisme en was daarmee het eerste Britse toestel voorzien van dit systeem.

Zoals gezegd werden de eerste toestellen in dienst genomen in 1916 door de Royal Naval Air Service; later ook door het Royal Flying Corps. Het toestel verrichtte bij beide luchtmachten goede diensten. Ze waren o.a. ingezet bij bombardementsmissies zoals de eerste strategische luchtaanvallen op de Duitse industrie die met succes werden beëindigd. Ze werden niet alleen door de RNAS en de RFC ingezet, maar ook door de Amerikaanse, Franse, Belgische en Russische luchtmacht. Ondanks zijn goede prestatie werd het toestel opgevolgd door de Sopwith Camel.

De Belgische luchtmacht namen tussen de 30 en de 40 kisten in dienst die zijn toegewezen aan de 2me, 3me en de 4me. Ze zouden tot 1921 ingezet worden. Zowel als jage,r verkenner als ook lesvliegtuig. Ook de Camel werd later door de Belgen in dienst genomen. Eén van elk type staan tentoon gesteld in het Brussels Leger museum (zie foto van de Strutter).

Afbeelding
Een Belgische tweepersoons Strutter in het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel.
  • Omschrijving: tweedekker
  • Gebouwd door: Sopwith Aviation Company
  • Bouwjaar: 1916
  • Functie: jacht en verkenningsvliegtuig
  • Max. snelheid: 175 km/h
  • Motor (type / vermogen): 1 x Clerget 9Z-stermotor (110 pk)
  • Plafond: 3.962 m
  • Actieradius: 4 uur 15 min
  • Afmetingen (spanwijdte / lengte / hoogte) en
    vleugeloppervlak:
    10,22 m / 7,70 m / 3,12 m; 32,14 m²
  • Gewicht: 570 kg (leeg), 965 kg (max.)
  • Bemanning: 1 of 2
  • Wapensystemen: 2×7,7 mm Vickers en 2 x 29,5 kg bommen
  • Aantal gebouwd: 6014
  • Gebruik: Royal Naval Air Service, Royal Air Force, Australian Air Forces, Aviation Section, U.S. Signal Corps, Armée de l'Air, Compagnie d'Aviateurs
Bron: FEW Wiki (eigen artikel)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”