Lockheed T-33A Shooting Star (T-Bird)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Lockheed T-33A Shooting Star (T-Bird)

Bericht door Jos »

Verwondert mij om deze nog niet de revue te zien passeren hebben. Was nochtans een zeer belangrijk en populair opleidingstoestel.
Heb dit vliegtuig nog zeer goed weten vliegen in Brustem waar ze opereerden in het 11de Sq.
Als ik me goed voor heb was het het eerste "belgische" toestel met schietstoel. Mooi vliegtuig trouwens!
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Lockheed T-33A Shooting Star (T-Bird)

Bericht door georges-cdl »

Een exemplaar heeft het overleefd en nu op het KLM !

Inderdaad een mooie "ijzeren vogel".
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Lockheed T-33A Shooting Star (T-Bird)

Bericht door Jos »

Eentje op de basis van Beauvechain (stond vroeger voor de blok van 't 11de in Brustem). Ik herinner me dat de Cdt Van Essche met zo'n toestel is verongelukt in Duitsland. (Samen met een leerling). De Nederlanders hadden zelfs een stuntteam op T-33 (Whisky four).
Ik heb de laatste vlucht gezien van de T-33. Daarna werden ze terug overgedragen aan de USAF.
In mijn jeugdjaren waren er2 toesteltypes in Brustem: De Fouga (7 Sq) en de T-33. De Alpha Jet heeft beiden vervangen. Toen zag je nog vliegtuigen bij ons in de buurt. Wekelijks zag je de Rode duivels wel ergens oefenen en regelmatig streek er buitenlands bezoek neer. Nu zie je hoogstens nog af en toe eens een duo F16's.
Door het weggaan van de RAF, de franse luchtmacht, de CAF en de inkrimping van de USAF in Duitsland zie je veel minder militair verkeer.
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”