Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
lucdegevy
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013 16:59

Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Bericht door lucdegevy »

Ooit gekregen van ex-luchtmachter.
Hij beweert dit mouwschildje éénmaal te hebben gedragen tijdens "wacht aan het koninklijk paleis" ter gelegenheid van een hooggeplaatst persoon die op koninklijk bezoek was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lucdegevy
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013 16:59

Re: Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Bericht door lucdegevy »

Dit schildje zou gedragen zijn ergens medio de jaren '50 , aldus de schenker. (die ondertussen helaas overleden is)
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Bericht door Jos »

NOOIT gezien! Ik durf bijna zeggen dat het niks belgisch is!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Bericht door one_O_five »

Volgens mij gewoon een heraldisch schildje zonder militaire betekenis, gewoon online te koop ... http://1ferretstreasures.com/heraldic-f ... d-iron-on/
Echt meer is er op het net niet over te vinden.
lucdegevy
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013 16:59

Re: Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Bericht door lucdegevy »

one_O_five , vooreerst bedankt voor het speurwerk op internet.
Ik dacht al in die richting ... doch dit schildje heb ik reeds 20 jaar in mijn bezit en nog nooit ergens gezien op internet.
Had ook deze vraag via militair weekblad "Vox" gelanceerd ... ook zonder respons.
De schenker destijds beweerde nochtans dat zij dit éénmaal moesten dragen tijdens hun wacht aan 't paleis .
Ook ik heb dat destijds in twijfel getrokken ... maar persoon in kwestie hield vol aan zijn verhaal.
Hij vertelde ook dat het ging om één of andere personaliteit uit een Oosters land dat op bezoek was in België , medio jaren '50.
Helaas kan ik het hem niet meer vragen.
Toch bedankt dat ik na zoveel jaren "iets" meer te weten ben gekomen.
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Bericht door RudiS »

In het midden van het kenteken staat een fleur de lys, typisch voor Frankrijk. Het zou mij verbazen dat zo'n kenteken door de wacht aan het Belgisch koninklijk paleis zou gedragen worden. Het lijkt mij dus eerder iets Frans.

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekend mouwschildje Luchtmacht (?)

Bericht door one_O_five »

Misschien komt ge meer te weten als ge U die vraag eens stelt op een forum of website die zich met heraldiek bezig houd, elk symbool heeft zijn eigen betekenis maar het is de samenhang die het wapenschild verklaard.
We zien her de Franse lelie, een kroon, palmbladeren en die zigzag houd ik voor iets dat op water of de zee slaat, nu ja, ik ben daar zeker geen expert in.
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”