Een eeuw militaire luchtvaart

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Een eeuw militaire luchtvaart

Bericht door Paddy » 19 apr 2013 08:54

16/04/13 15:44:53
Een eeuw militaire luchtvaart

Op 20 april 1913, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, richtte ons land per Koninklijk Besluit de 'militaire vliegerij' op. Dit jaar bestaat de Belgische militaire luchtvaart dus exact honderd jaar.

Na de eerste gemotoriseerde vlucht van de gebroeders Wright in 1903, richten Frankrijk en Duitsland hun eerste luchttroepen op. Als industriëlen zien de Antwerpse baron Pierre de Caters en de Luikse ridder Jules de Laminne daar meteen brood in. Vanaf 1909 beginnen beiden militaire vrijwilligers op te leiden op hun privévliegvelden in Sint-Job-in 't Goor en Kiewit.

Op 15 september 1910 koopt het leger zijn eerste vliegtuig aan: een Henri Farman H.F. 3 type Circuit. De eerste vrijwilliger om leerling-vlieger te worden, is luitenant Georges Nélis. Later dat jaar legt het leger in Brasschaat het eerste militaire vliegveld aan. Op 1 mei 1911 start de eerste militaire vliegschool.

Diezelfde dag krijgt commandant Emile Mathieu het bevel over de Werkers- en Luchtschipperscompagnie, een afdeling van de genie met militaire luchtballons voor observatieopdrachten. In september dat jaar laat hij de twee vliegtuigen van Brasschaat voor het eerst deelnemen aan manoeuvres om hun militair nut aan te tonen. In 1912 voert een vliegtuig met een machinegeweer schietproeven uit op gronddoelen, een bewijs dat vliegtuigen ook andere militaire taken aankunnen.

Op 16 april 1913 ondertekent koning Albert I het Koninklijk Besluit over de oprichting en de organisatie van de militaire vliegerij, bestaande uit de Vliegerscompagnie en de Vliegschool. Op 20 april verschijnt het officieel in het Staatsblad.

Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog zijn de vier smaldelen volledig uitgerust met H.F. 20's. De Vliegerscompagnie telt dan 37 piloten en waarnemers, aangevuld met acht opgeroepen burgerpiloten met hun eigen of geconfisqueerde toestellen.

Op 3 augustus 1914 stijgen in Brasschaat de eerste vliegtuigen op voor observatievluchten boven het Duits-Belgische grensgebied. Van de fragiele tweedekkers gaan er tijdens de eerste oorlogsmaanden meer verloren door ongevallen en technische pannes dan door vijandelijke acties.

Tegen het einde van de oorlog beschikt het Belgisch leger over ongeveer 200 vliegtuigen, van waarnemings- en verkenningstoestellen over watervliegtuigen tot jagers en bommenwerpers. De vliegscholen in Frankrijk leiden tijdens de oorlog ongeveer 250 vliegers op. Samen met de 37 piloten en waarnemers van de Vliegerscompagnie behalen zij 125 luchtoverwinningen.

Tekst: Jos Schoofs & Johan Van Herck

Bron,http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=3771

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".

Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:49
Locatie: Kaulille

Re: Een eeuw militaire luchtvaart

Bericht door Bibke » 19 apr 2013 09:15

Ik ben blij hier een juiste titel te lezen. Want de Luchtmacht is pas na de tweede wereldoorlog in 1946 opgericht.

Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”