FN Vrachtwagen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Moderator
Berichten: 4060
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

FN Vrachtwagen

Bericht door Exjager » 03 jun 2011 18:45

Geplaatst: Ma Dec 27, 2010 10:05 pm
marcbrans schreef:uit het reservedepot van het Tankmuseum:

Afbeelding

De FN.

Marc
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be

Gebruikersavatar
Exjager
Moderator
Berichten: 4060
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Exjager » 03 jun 2011 18:45

Paddy schreef:Op Milpedia http://nl.milpedia.org/wiki/FN_Herstal lees ik:

Auto's en motorfietsen

Naast wapens produceerde FN ook motorfietsen, auto's en vrachtwagens. De productie van auto's werd gestart in 1900. Naast elegante limousines maakt het ook sportwagens. Tot de Eerste Wereldoorlog kan FN uitstekend mee met de concurrentie, maar men mist de slag daarna. Men besluit zich op motorfietsen en wapens te concentreren. Motorfietsen werden tot 1965 gebouwd.

Op basis van de vrachtwagen FN 4RM-62F produceerde FN tussen 1965 en 1968 61 lichte pantserwagens van het type FN 4RM-62F AB of kort FN AB (auto-blindée) voor de Rijkswacht. De FN AB bestond in drie modellen, nl. ABC (canon) met 90mm kanon MECAR 90/28 en een mitrailleur MAG, de AB.MI.MO (mitraillleuse-mortier) met 60mm-mortier TDA MCB 60C en twee mitrailleurs MAG en tenslotte de AB.TP (transport troupe) waarvan evenwel slechts één exemplaar gemaakt werd. De FN AB werd reeds vanaf 1977 door de BDX afgelost.

:roll:
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be

Gebruikersavatar
Exjager
Moderator
Berichten: 4060
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Exjager » 03 jun 2011 18:45

fred schreef:In april 1986 binnengegaan als milicien in Heverlee.Opleiding 6 weken als vrachtwagenchauffeur. Dit was daar het eerste voertuig waar ik mocht mee leren rijden .Kraken dat die versnellingsbak deed niet te doen.Daarna MAN 4-ton veel gemakkelijker .
MVG Fred.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be

Gebruikersavatar
Exjager
Moderator
Berichten: 4060
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Exjager » 03 jun 2011 18:46

LEO schreef:Heb er mee gereden in de 25ste log.wing (Meerdaal). Een citernewagen als back-up voor de waterreserve bij brand.

Man,man, man...de versnellingspook van bijna een meter lang verdween bijna horizontaal achter de zetels. Geen enkel gevoel erin en met een beetje geluk kwam je terecht in de versnelling die je bedoelde. Eénmaal in versnelling stond hij naast je lustig rond te zwiepen :shock:

Anecdote : Bij een brandoefening die werdt bijgewoond door verschillende Hoge Pieten op een speciaal gebouwde tribune werden palletten en rommel in brand gestoken en werdt alarm gegeven. Een kolosale brandweerwagen van het vliegveld van Beauvechain stond verdekt opgesteld in een naburige bosweg (om snel terplaatse te zijn) maar bij het alarm wou hij niet starten. De ganse colonne moest rechtsomkeer maken om de brand te bereiken, maar de laatste camion (de FN) was achteruit in de gracht terecht gekomen zodat de ganse colonne geblokkeerd stond. Kwam ik als eerste (als milicien) op de plaats van de brand met een Clarck met aanhangwagentje waarop een kleine electriciteitsgroep gemonteerd stond. Zoéén die je met een koord moest in gang trekken. Ook dat mislukte, het verdomde spul wou maar niet starten. Héél genant tussen al dat goudgalon. :cry:
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be

Scaller
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jun 2011 16:42

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Scaller » 22 sep 2011 10:34

Weet iemand of deze vrachtwagen 4x4 waren?

Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Gepard » 22 sep 2011 12:40

Die waren 4x4.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/

Gebruikersavatar
ex soester
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2011 14:11

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door ex soester » 05 nov 2011 22:29

Sorry he gasten een klein beetjen respekt voor de FN camionskens ten eersten het is van Belgische fabrikaat , ten tweede oersterk en betrouwbaar en ten derde wie problemen had met de boite vitesse a wel die kan ni met den auto rijden.
Wat ik bij deze toch nog wil zegen ik heb er twee van deze fn camionskens, bouwjaar 51 en 52 nagelnieuw gerestoreert en k'ben er echt zot van.
Groeten
Ex soester

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Paddy » 05 nov 2011 22:34

Per toeval geen fotootjes van jouw twee troetelkindjes Chris?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".

Gebruikersavatar
ex soester
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2011 14:11

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door ex soester » 05 nov 2011 23:02

A de Paddy alles goe jong ?
Ik heb massa's foto's van ons FN gedoe, zelfs van waar ze komen uit den bos als vrak en de revizie van de motor en de opbouw van het geheel.
Maar ik heb een groot probleem ik weet ni hoe ik nen foto op da spel hier krijg.
Groeten
Ex soester

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Paddy » 05 nov 2011 23:25

Kijk hier eens,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=10&t=847

En lukt het niet ... je hebt mijn email ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".

Gebruikersavatar
ex soester
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2011 14:11

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door ex soester » 08 nov 2011 14:11

Afbeelding

Een testje
ik hoop dat het gelukt is , zoja dan volgen er nog
Groetjes

Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3725
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door one_O_five » 08 nov 2011 15:14

Die ziet er inderdaad gelukt uit :)
http://frontsector.be/ -- militaire geschiedenis buiten het ABL gebeuren --

Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1015
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: York (UK)
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door eaw458 » 08 nov 2011 15:38

Wat waren die camions toch mooi.

Maar waarom is de eerste brugklasse 9 en de tweede brugklasse 10? Ik zie o.a. een andere radiatorrooster en richtingaanwijzers, maar wat verschilde er nog?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/

Gebruikersavatar
ex soester
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 okt 2011 14:11

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door ex soester » 11 nov 2011 01:25

Dag Walter
De FN op de eerste pagina is een van de eerste modelen,te herkennen aan de radiatorgril aan de bumper en aan de deuren ook waren er enkele met houten gereedschapskoffers in de zijkant.
In de cabine zijn de instrumenten gewoon in het dashbord verwerkt,dus gat boren en en ampere of benzinemeter er in, ook waren er met stoffen dekzeil.
Zo zijn er ongeveer 350 gemaakt, wat de pinkers bedreft deze zijn overal geplaatst vooraan de cabine soms boven de cabine het bouwjaar is 1951 daarna zijn er de modelen gekomen zoals op de tweede foto.
De juiste naam is FN Brossel Meissel, dus FN leverde de motor 4200cc 6 cilinder met 92 pk het koetswerk werd gemaakt door bussenbouwer Brossel Meissel en ook door Jonkhere ook bekend als bussenbouwer.
Deze vrachtwagen was gemaakt voor troepen transport,binnenin zijn zitbanken voorzien ook had men er met een kipbakje.
Wat de 10 op bumper en zijkant betreft deze heb ik overgenomen van een bestaande foto ook de andere nummers en tekens zijn origineel .
Ook tof om te zien zijn de gemerkte houtenbalken boven de chassis deze zijn voorzien van een ingeslagen koninglijk kroontje, ook op elk onderdeel staat de chassis nummer.
Groeten
Ex soester

Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1015
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: York (UK)
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door eaw458 » 11 nov 2011 09:43

Dank je wel ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/

tube
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2011 09:05

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door tube » 16 dec 2011 09:28

Heb ook met dergelijke FN vrachtwagen mijn eerste practische rijlessen gekregen bij de Frac op de piste te Heverlee in 1978.

R.Crop
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2013 23:50

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door R.Crop » 08 nov 2013 16:14

Die legervrachtwagens FN werden gebouwd samen met Miesse en Brossel uit Anderlecht. Er werd nogal gebruik gemaakt van onderdelen die van gespecialiseerde bedrijven kwamen. Zo is de stuurinrichting van Ross.
Miesse was destijds een bekent busbouwer, ook bekent als Automiesse . Brossel had o.m. motoren geleverd voor Dieseltrams voor de NMVB en Dieselmotorwagens voor de NMBS.

Alexy
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2015 21:40

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Alexy » 17 feb 2015 22:03

Hallo Chris,
Is er een mogelijkheid dat je mij wat info stuurt over de camions?
Ik heb telkens water in de achterste cilinder (waarschijnlijk ook in andere, want dan start hij partout niet meer). Ik wil de kop loshalen, moet ik ergens speciaal op letten? Volgens het instructieboekje (iets anders heb ik niet) moet elke 20.000km de kop er af en kan de koppakking hergebruikt worden. Wat is jouw ervaring en is ergens een nieuwe te bekomen, of moet ik die zelf maken?
Groet van Lex

detlev
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:09

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door detlev » 18 feb 2015 14:06

eaw458 schreef:Wat waren die camions toch mooi.

Maar waarom is de eerste brugklasse 9 en de tweede brugklasse 10? Ik zie o.a. een andere radiatorrooster en richtingaanwijzers, maar wat verschilde er nog?

Walter
kan er mij iemand uitleggen wat de betekenis is van die brugklasse?

thanks

Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door BPS10 » 18 feb 2015 15:31

[quote="detlev"]kan er mij iemand uitleggen wat de betekenis is van die brugklasse?

Dag Detlev. Die brugklasse is een studie op zichzelf dus ik ga het zo beperkt mogelijk houden. Military Load Classification (STANAG 2174. Military Routes and Route/Road Network) is een systeem van standaarden gebruikt door de NATO die het veilige gewicht bepalen dat een oppervlak kan dragen. Het totale draagvermogen wordt uitgedrukt in gehele getallen voor voertuigen, bruggen, wegen en routes. Voertuigen worden geclassifieerd aan de hand van gewicht, type en hun effect op bruggen, wegen en routes. Bruggen, wegen en routes worden geclassifieerd op basis van fysieke eigenschappen, type, verkeersdrukte, weersinvloeden en andere speciale condities. Op voertuigen wordt de brugklasse weergeven door een gele cirkel met zwarte cijfers. Op bruggen, wegen en routes is dit aangegeven door een verkeersbord.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BPS10 op 18 feb 2015 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.

detlev
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:09

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door detlev » 18 feb 2015 15:38

dat is duidelijk genoeg, dank je wel BPS!

Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3725
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen
Contacteer:

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door one_O_five » 19 feb 2015 08:33

Nog een kleinigheid bij voegen.
De vrachtwagen en de tank zijn duidelijk genoeg te verstaan, de enkele pijl betekend toegelaten gewicht in een richting, dubbele pijlen uiteraard tweerichtingsverkeer.
http://frontsector.be/ -- militaire geschiedenis buiten het ABL gebeuren --

Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: FN Vrachtwagen

Bericht door Michel Mol » 21 feb 2015 11:33

In '85 opleiding te Turnhout (velen onder ons de welbekende kazerne OC3). Het eerste dat we mochten leren was met de FN schakelen zonder kraken..... Dubbel koppelen, tussengas geven... En KRAAAAAKEN dat die rotzooi deed!!!!! Moet je maar eens proberen, met een ongesynchroniseerde versnellingsbak vertrekken vanop een helling van 10%. Dan denk je ook ff dat de tandwielen je rond de oren gaan vliegen. Komt er nog eens bij dat die versnellingen dezelfde waren als de Renault. Compleet achtersteboven dus!
Re-enactment is keeping history alive!!

Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”