militaire diensten

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
dannybex
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2017 13:11

militaire diensten

Bericht door dannybex »

Ik ben op zoek naar volgende diensten:
6° C.V.E.O en O.C.A.B. nr 2
Wie kan mij zeggen welke afdelingen dit zijn
Alvast bedankt voor uw antwoord.
danny
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: militaire diensten

Bericht door mava105 »

OC.. 2 : Is dat niet opleidingscentrum nummer 2 in Heverlee?
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: militaire diensten

Bericht door BPS10 »

@ mava105. Het O.C. Nr. 2 was inderdaad een opleidingscentrum in het Kwartier Commandant de Hemptinne te Heverlee. Tot +/- 1992 - 1994 waren er tevens de volgende diensten gehuisvest : FRAC, DOVO, Log C LM en de Logisitieke wapenschool Rav Tpt. In een tussenperiode was het de thuisbasis van o.a. de Special Forces en enkele steuneenheden waaronder het 16 Bn Med. Last but not least heeft het Bn Istar (Bn Jagers te Paard) er zijn thuishaven. Ik kan echter niet bevestigen of het O.C. Nr. 2 de opvolger was of enig verband had met het O.C.A.B. nr 2. Door de tijd heen zijn er zoveel wijzigingen geweest binnen het Belgisch leger en ik kan enkel meespreken over de periode 80 begin 90. Bovendien ben ik nooit geen dienstplichtige geweest maar ben ik rechtstreeks vanuit de burgerij als kandidaat Onderofficier een opleiding begonnen.

In mijn actieve periode werden in een O.C. dienstplichtigen en vrijwilligers opgeleid. In een Wapenschool kregen kandidaten Onderofficier en Officier hun gedeeltelijke of volledige vorming.
dannybex
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2017 13:11

Re: militaire diensten

Bericht door dannybex »

Mijn oom was - na zijn reguliere legerdienst - begonnen op 23/1/1951 aan een dienetherneming voor 3 jaar bij het O.C.A.B. nr 2. (uit zijn stamboekuittreksel). Opleiding Centrum A= artillerie? B= Brasschaat?
Op zijn "Biljet voor onbepaald verlof" staat dat hij administratief verbonden blijft aan Onderrichtsregiment Artillerieschool gelegen te Brasschaat.
Kan iemand mij bevestigen dat O.C.A.B. dan Opleiding Centrum Artillerie Brasschaat kan zijn?
Alvast bedankt
Danny
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: militaire diensten

Bericht door BPS10 »

Dag Danny,

In mijn diensttijd waren er nog twee actieve kazernes in Brasschaat (Maria-ter-Heide). De eerste kazerne, Luitenant Jean Coppens genaamd, als ik mij niet vergis, was de thuisbasis van het 18de R.A. (Rijdende Artillerie) en TDLM (Technische Dienst van de Landmacht). Deze kazerne is nog langs de grote baan gevestigd. Iets voorbij die kazerne heb je een kruispunt en als je daar naar links afslaat (komende uit de richting Antwerpen) heb je de tweede kazerne, namelijk Kwartier West.

Kwartier West huisvestte onder andere : de VASCH (Veldartillerieschool), de Batterij Para Commando, een Cie Logistiek (steuneenheid van de Batterij Para Commando), de School van het Licht Vliegwezen met een Logistieke steuneenheid verantwoordelijk voor het onderhoud en de herstelling van deze toestellen. Achter deze kazerne bevond zich het Polygoon wat gewoon een groot oefenterrein was.

Voor zover ik weet is het Kwartier Luitenant Coppens opgedoekt en is Kwartier West tegenwoordig de thuisbasis van het Bataljon Artillerie aangevuld met het museum Gunfire en een afdeling van het Koninklijk Legermuseum.

Wat je zegt in verband met O.C.A.B. zou wel eens kunnen kloppen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: militaire diensten

Bericht door one_O_five »

Lt Coppens is nu van de Campus Antwerpen, de TDLM staat nog leeg, VAsch is nu inderdaad Bn Artillerie.
De Light Aviation had hier ook een school en daar zitten we nu met Gunfire.
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: militaire diensten

Bericht door abbl64 »

dannybex schreef:Mijn oom was - na zijn reguliere legerdienst - begonnen op 23/1/1951 aan een dienetherneming voor 3 jaar bij het O.C.A.B. nr 2. (uit zijn stamboekuittreksel). Opleiding Centrum A= artillerie? B= Brasschaat?
Op zijn "Biljet voor onbepaald verlof" staat dat hij administratief verbonden blijft aan Onderrichtsregiment Artillerieschool gelegen te Brasschaat.
Kan iemand mij bevestigen dat O.C.A.B. dan Opleiding Centrum Artillerie Brasschaat kan zijn?
Alvast bedankt
Danny
Hallo Danny,
als je dan nog papieren hebt van je oom,
kan je dan niets ontcijferen via de stempels van de eenheid die erop staan?
MVG,Lucien
D Verheedt
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2017 18:27

Re: militaire diensten

Bericht door D Verheedt »

Hallo,

Leuk om iets te vernemen van de kazernes in Brasschaat. Ik was in 1980 gekazerneerd in het TDLM.
Blijkbaar is dit geen kazerne meer?

Dirk
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”