Gladio

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
romaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2015 18:15

Gladio

Bericht door romaan »

Hallo,
Gladio bestond uit een honderd tal militairen ( ongeveer het aantal is niet zeker)soms gelegerd in kleine kazernes.waarvan zover ik weet 2 te Antwerpen
veel van hen waren ex Korea strijders, zelfs als milicien was je zonder het te weten ingedeeld bij hen,veel hing af hoe je zelfstandig kon handelen
tijdens je dienst of op Nato oefening, later in geval van mobilisatie moest je naar een onwaarschijnlijke plek gaan.
Mij viel het op dat bepaalde militairen er eigenlijk niet thuis oorden,in die kleine kazernes,zij kregen geregeld een aparte opleiding in gevecht technieken en oefeningen in de Ardennen.
Zoek nog meer info wie was er op de hoogte hiervan of vermoed dat hij erbij was.
Romaan
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Gladio

Bericht door nick »

Beste,

=> Je hebt meer dan mijn aandacht getrokken met de titel van deze post en nog veel meer met de inhoud ervan...

=> Het Gladio-boek werd in België definitief gesloten op 23/11/1990, er volgde naderhand een onderzoekscommissie nopens de activiteiten van het stay-behind netwerk dat in sommige Europese landen schromelijk haar doel voorbij was geschoten en zich inliet met subversieve activiteiten.

=> Een gevolg daarvan was de oprichting van het Comite I.

=> Je suggereert hier dus dat je als milicien kon ingedeeld zijn bij het Gladio-netwerk zonder het zelf te weten... Geloof je nu echt zelf deze stelling ??
Waar haal je de wijsheid vandaan dat het netwerk bestond uit een honderdtal militairen ? Er waren niet enkel militairen lid van Gladio, ook burgers, leden van de staatsveiligheid, rijkswacht...

Wat zijn je bronnen ??

=> Het Gladio-boek is definitief dicht en zal dicht blijven, de voormalige leden hebben allemaal zwijgplicht gekregen.

Het Gladio-potje blijft beter gedekt, geloof me vrij.

Mijns inziens hoort dit topic hoegenaamd niet thuis op dit forum.

Wat mij betreft mag hier een ferm slot op.

Ik ga alvast niet verder mee in de discussie/polemiek.


Groeten,

Nick



Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Gladio

Bericht door one_O_five »

Over Gladio word bij ons meestal heel geheimzinnig gedaan, ik vraag me af waarom, misschien omdat Gladio soms in verband word gebracht met de bende van Nijvel.
Diegene die nog zijn dienstplicht deed als KRO of KROO herinneren zich misschien nog de lessen "De voortzetting van het gevecht achter vijandelijke linies", misschien van daar de verkeerde suggestie.
Gladio was wel iets groter dan de meeste Belgen denken, dat het potje vrij gesloten blijft is ook normaal, Gladio was een NATO operatie ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Gladio

https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Gladio
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Gladio

Bericht door bupi »

Nu dinsdag en woensdag op Canvas oud nieuws ( It /2014 ) over " We Were Gladio " .
Mvg. Pierre .
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”