bewaarplaats van Belgische militaire vlaggen in woii

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
coltroep
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2011 12:24

bewaarplaats van Belgische militaire vlaggen in woii

Bericht door coltroep »

Beste medeforumbezoekers,

Kent iemand het verhaal die zich tijdens WOII heeft afgespeeld ivm de Belgische vlaggen.

Ik ken iets van het verhaal maar wens dit tot in detail te weten.

Mijn begin :
In begin van WOII wenste men niet dat de Duitsers in bezit zouden komen van onze Belgische strijdvlaggen daarom was de initiële bedoeling om deze naar Engeland (GB) te 'voeren'.
Men kwam echter te laat en zij kregen een plaatsje in het kasteel de Koude Keuken in Brugge.
Echter niet alle vlaggen kwamen op tijd en een tweede groep van vlaggen werd verzameld in Zevenkerke.
Het verhaal was nog niet gedaan want niet alle vlaggen waren verborgen voor de vijand en een derde groep is verzameld in Middelkerke.

Wie weet meer over dit interessant verhaal?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: bewaarplaats van Belgische militaire vlaggen in woii

Bericht door Walesha »

Het enige dat ik daarvan weet is dat het vaandel van 1/JP ergens in of rond Brugge een tijdlang begraven lag om het nadien toch nog naar Engeland over te brengen. De exacte details van dit verhaal weet ik echter niet meer.
Gebruikersavatar
coltroep
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2011 12:24

Re: bewaarplaats van Belgische militaire vlaggen in woii

Bericht door coltroep »

Ondertussen ben ik verder gaan snuisteren.

Zierhier mijn resultaat :

We vermelden hier ook een andere activiteit, waar weliswaar De Man niet bij betrokken was, maar die in de Brugse herinnering is blijven voortleven, namelijk het verbergen van de regimentsvaandels. Al verschillende dagen vóór 27 mei, noteerde Van Overstraeten, had hij zich persoonlijk ingelaten met het lot van de vlaggen en standaarden. Bij alle legereenheden waren estafetten de regimentsvlaggen en andere symbolen gaan ophalen. De meeste had men in de nacht van 27 mei toevertrouwd aan dom Theodore Nève de Mevergnies (1879-1963), de abt van Zevenkerken die voor een geheime bergplaats zou zorgen, waar ze de ganse oorlog bewaard bleven.

De morgen van 28 mei begaf Van Overstraeten zich naar Koudekeuken. Zoals iedereen, behalve de koning, bleef hij over een ruime bewegingsvrijheid beschikken. In een afdeling van het hoofdkwartier werd koortsachtig gewerkt aan het samenbrengen en verbergen van regimentssymbolen. Terwijl men in Koudekeuken bezig was met het inpakken van de nog nagekomen emblemen en er nog een paar werden aangevoerd, meldden de eerste Duitsers zich aan. Eén van de voorwaarden van de capitulatie was dat de vaandels en standaarden moesten ingeleverd worden, zodat het een zwaar incident zou geweest zijn indien de Duitsers hadden vastgesteld dat uitgerekend op het groothoofdkwartier maatregelen werden genomen om hieraan te ontsnappen. Het bleek niet meer mogelijk, vanwege de Duitse aanwezigheid, het saldo naar Zevenkerken over te brengen: vliegensvlug werden de vlaggen op een camion geladen die richting Gistel vertrok. In de kerk van Middelkerke verstopte men ze achter een biechtstoel. Enkele nog later gearriveerde vlaggen werden in de tuinen van Koudekeuken en van het Wit Huis, evenals in Wynendale verbrand[57].

[57] H. DE MAN, Après Coup (mémoires), Brussel, 1941, blz. 721-722; C. VLAEMINCK, a.w., blz. 84; (Dom N. HUYGHEBAERT), Comment 37 drapeaux de notre armée furent sauvés en mai 1940, in: les Cahiers de Saint-André, 1952; A. KEUKELEIRE, De abdij van Sint-Andries-Zevenkerken tijdens de Tweede wereldoorlog, in: Brugs Ommeland, 1972, blz. 77-9; J. CLEEREMANS, Leopold III in het jaar 40, Kortrijk, 1986, heeft het uitgebreid over de vlaggenkwestie.

Indien er nog nieuwigheden zijn graag :D :D
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: bewaarplaats van Belgische militaire vlaggen in woii

Bericht door Exjager »

Op het Forum hier kan je wel iets lezen op :
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... ndels#p508
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
coltroep
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jun 2011 12:24

Re: bewaarplaats van Belgische militaire vlaggen in woii

Bericht door coltroep »

bedankt voor de tekst

Grtjs :D :)
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”