Voertuig jaren '50: Renault R2067

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Voertuig jaren '50: Renault R2067

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 23 Dec 2010 18:15
Scaller schreef:Hallo,
heeft er iemand meer informatie of foto's over de Renault 4x4 lichte vrachtwagen die vanaf de jaren '50 werd gebruikt?
Deze werd de Goélette Torpedo genoemd, of "jeanette" door de meeste militairen
Welke versies bestonden er, wat hoorde waar te zitten, welke eenheden, enz...?
alvast bedankt!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Voertuig jaren '50: Renault R2067

Bericht door Paddy »

Bedoel je deze?

Afbeelding

Bron: Memorandum van de Infanterie bataljonscommandant, bundel 2 het materieel uit januari 1974.
Grenadier schreef:De Renault Goélette is in 2 basisversies gebruikt, nl de versie met baches zoals de afbeelding hierboven die vooral dienst deed als licht troepentransportvoertuig (10 man + chauffeur en begeleider) en/of lichte vracht, en de volledig gesloten versie die dienst deed als ambulance. De ambulance versie bestond zowel in 4 x 4 als in 2 x 4. De binnenuitrusting varieerde wat betreft het aantal gewonden die vervoerd konden worden; de Franse versie kon tot 6 stretchers vervoeren, de Belgische 3 stretchers en 5 zittende soldaten. In de 2 x 4 versie kon men kiezen uit 2 stretchers en 5 zittende soldaten of 10 zittende. Voor de zittende soldaten waren links (enkel in de 2 x 4 versie) en rechts opklapbare banken voorzien. Dit waren niet de houten bankjes die in de 'bache' versie zaten, maar redelijk comfortabele exemplaren. De ambulances hadden ook een klein wasbakje met watertankje aan boord.
De motor was een 2liter kopklepper die via een 4-bak de achterwielen aandreef, met een tussengeplaatste 4 x 4 bak die de eindoverbrenging verlaagde en ook de vooras aandreef. Er was geen sperdifferentieel voorzien. Het verbruik ligt (op de weg) tussen 13 à 15 liter voor de 2 x 4 en 15 à 17 liter voor de 4 x 4. Dit verschil komt vooral omdat de 2 x 4 een langere eindoverbrenging heeft.

Mocht je meer specifieke vragen hebben, stel ze gerust! Ik heb van deze leukerds redelijk wat informatie liggen, wel vooral technisch (waar ze werden ingezet en zo daar weet ik niet veel van, alleen dat er een 'bache' versie ambulance bestond die door de para's gebruikt werd. Als je de baches er af nam, en alles 'plat' legde zoals voorruit en de bache hoepels konden ze via de lucht getransporteerd werden.) Ikzelf heb een 2 x 4 ambu, en heb ook de 4 x 4 met bache gehad. Zéér leuke dingen overigens, en nog betaalbare fun ook! :wink:

Groetjes,

Wim2
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Voertuig jaren '50: Renault R2067

Bericht door Paddy »

Scaller schreef:Het is inderdaad het voertuig op de afbeelding.
Ik zou de mijne (radiowagen) graag in zo origineel mogelijke staat brengen, zoals hij in het Belgisch leger dienst deed. Voorlopig vond ik enkel originele foto's van voertuigen met een quasi identieke neus, maar dan met gesloten cabines en toch met bache/dekzeil. Ik probeer asap deze foto's te posten. Wie ondertussen foto's of afbeeldingen zou hebben van dit voertuig in dienst, zou me er een groot plezier mee doen.
alvast bedankt voor de reacties!
Scaller schreef:Hierbijde foto's van het voertuig dat op de Goélette lijkt, maar volgens mij toch iets anders moet zijn (helaas kleine foto's)

Afbeelding

Afbeelding
Grenadier schreef:Vrij moeilijk om goed te zien, maar het lijkt er sterk op (vooral de foto met de soldaten ervoor) dat het hier gaat om DAF vrachtwagens. Ze zijn alleszins groter dan de Renaults, en de extra stootbaren (of hoe die dingen ook noemen) bovenop de voorste schokbrekers werden nooit op de Renaults gebruikt.

Groetjes,

Wim2
jpk schreef: Men zou inderdaad denken op eerste zicht aan een DAF zoals de YA-314 bv maar heb toch serieuse twijfels bij het vergelijken van de foto's en de daf ( zie foto ) . Het reservewiel bij de daf reeks hangt onder het laadvlak tussen de 2 assen, de grille vooraan is een totaal ander model ( toch bij de nederlandse strijdmacht versie ) en heb de indruk dat de deuren ook anders zijn maar dat is heel moeilijk te zien met die mensen der voor. Even vragen dat ze opzij gaan zal niet lukken vrees ik :P
Zou het een frans model kunnen zijn ??

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Voertuig jaren '50: Renault R2067

Bericht door Paddy »

Grenadier schreef:Er waren 3 modellen van DAF's, ik zal eens moeten zoeken naar foto's. Het blijft voorlopig een raadsel...

Groetjes,

Wim2
Joe schreef:Hallo,

Zou het geen Engels voertuig kunnen zijn, aan de tekening van de banden te zien?

Grtz.
Gepard schreef: Dit zijn Bedford QL vrachtwagens.

Deze dus:

Afbeelding
Grenadier schreef:Hmmm, close, but no cigar! ;-) De radiator van de Bedford zit enigzins buiten de carosserie, op het 'misterieus' voertuig ligt die er vrijwel vlak op. Maar we geven de zoektocht niet op! 8)

Groetjes,

Wim2
Gepard schreef:Die misschien: Fordson WOT8, 30-cwt (1½-ton), 4x4

Afbeelding
Grenadier schreef:Die zit er hééél dicht bij, kijk naar de 'plaat-met-gaten' als schokbreker voorop! Voor mij een 99,99% zekere score! Na de oorlog werd ons arme legertje heruitgerust met allerlei Engelse en Amerikaanse overschotten. Het Franse leger verkoos vrijwel exclusief Amerikaans materiaal.
Dus, misterie zeer waarschijnlijk opgelost [smilie=birra.gif]

Groetjes,

Wim2
jpk schreef:inderdaad goede gezien sluit me bij aan dat dit hem is. Ik vraag me wel af wat het nut is van die horizontale plaat boven de radiator. Zou het kunnen dat die bedoeld is om daar gifgas indicator verf op te smeren want op die plek is die heel goed zichtbaar voor de personen in de cabin?
Grenadier schreef:
jpk schreef:inderdaad goede gezien sluit me bij aan dat dit hem is. Ik vraag me wel af wat het nut is van die horizontale plaat boven de radiator. Zou het kunnen dat die bedoeld is om daar gifgas indicator verf op te smeren want op die plek is die heel goed zichtbaar voor de personen in de cabin?
Klopt inderdaad! Gezien wat er gebeurd is tijdens WO1 was men op de hoede voor gasaanvallen. Dat Duitsland er tijdens WO2 geen gebruik van heeft gemaakt, is omdat Dolfke er teveel schrik van had. Hij heeft zelf de gevolgen van gas aan den lijve ondervonden! De Britten hadden hem ook wijsgemaakt dat ze een "supergas" ontwikkeld hadden en dit tegen Duitsland zouden gebruiken, mocht Duitsland zelf gas inzetten. Je ziet dergelijke 'plankjes' wel meer op Britse voertuigen, er werd een soort gedrenkt papier op bevestigd dat van kleur veranderde onder invloed van de gekende strijdgassen.

Groetjes,

Wim2
VAN OTTEN JEF schreef:Wij hebben er pas een gerestaureerd.
Dit type voertuig is veel in de rijscholen gebruikt dacht ik o.a in Turnhout.
Daar entegen denk ik dat er in elke kazerne wel een janette rond reed.
Bij de landmacht staat er een duidelijke foto van onze renault.
Ook op onze webstie www.tvvl.be staan er verschillende foto's op van dit soort voertuig.

Groeten
Jef
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”