Pagina 1 van 2

MAN 11.136

Geplaatst: 15 jun 2012 15:38
door Francois67
Hallo,

voor mijn hobby, een oude Belgische MAN 11.136 legertruck, zoek ik info.
Graag verneem ik wie de auto wellicht kent, wat de afbeelding op de motorkap betekent, waar de auto gediend heeft etc.

Kenteken zou zijn: V77401
Laatst gekende eenheid 35 Bie Para Cdo

Graag verneem ik een reactie.
Groet uit Nederland
Francois De Bruijn
IM0012472.JPG

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 15 jun 2012 16:02
door Paddy
Het kenteken op de motorkap is van de Binnenlandse Strijdkrachten.
De batterij Para-Commando was gekazerneerd te Brasschaat.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 15 jun 2012 16:11
door eaw458
Paddy schreef:Het kenteken op de motorkap is van de Binnenlandse Strijdkrachten.
De batterij Para-Commando was gekazerneerd te Brasschaat.
Francois zei wel de 35 Bie Para Cdo, Patrick.

Het gaat hier niet om de Batterij Veldartillerie Paracommando uit Brasschaat, maar om de 35ste Batterij Luchtdoelartillerie Paracommando.

Deze batterij werd in 1994 opgericht (beter gezegd overgehouden) na ontbinding van het 35ste Bataljon Luchtdoelartillerie uit Spich en uitgerust met 18 Mistral posten. De batterij verdween van de slagorde in 2002.

Bij mijn weten had deze batterij steeds zijn standplaats te Lombardzijde.

Aan het drie-cijfer nummer in de zware rechthoek zou je dit moeten kunnen bevestigen.

Walter

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 15 jun 2012 16:15
door Paddy
100% gelijk walter.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 15 jun 2012 16:34
door Francois67
TOEVOEGING
Het voertuig was ingeschreven V77401 en is in gebruik genomen 01/01/1978
Laatst gekende eenheid 35 Bie Para Cdo.
Het werd afgevoerd door deze eenheid voor vervreemding op 16/05/2003
Gegevens gekregen van Ivo Van Lembergen Luitenant-Kolonel

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 15 jun 2012 17:36
door Gepard
Het gaat hier niet om de Batterij Veldartillerie Paracommando uit Brasschaat, maar om de 35ste Batterij Luchtdoelartillerie Paracommando.
Volgens mij is de Batterij Luchtdoelartillerie 35 A in november 1991 toegevoegd aan de Brigade Para-Commando en niet in 1994 (werden ook toegevoegd: de 14de Compagnie Genie ParaCdo, de 16de Medische Compagnie ParaCdo en de 210de Compagnie Logistiek ParaCdo.)

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 16 jun 2012 12:25
door gunnery
eaw458 schreef:
Bij mijn weten had deze batterij steeds zijn standplaats te Lombardzijde.
Nee, deze batterij zat in Spich.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 16 jun 2012 14:29
door Paddy
gunnery schreef:
eaw458 schreef:
Bij mijn weten had deze batterij steeds zijn standplaats te Lombardzijde.
Nee, deze batterij zat in Spich.
Ik vermoed dat er hier een paar eenheden door elkaar gehaald worden (ook ik bezondigde mij hier aan :oops: )
Het voertuig werd gebruikt door de 35é Batterij AA Para-Commando en niet door de 35é Batterij luchtdoelartillerie ( = 14é Regiment Luchtdoelartillerie) of de Batterij Para-Commando.

[link2]Historiek van het 14 Regiment Luchtdoelartillerie,http://www.freewebs.com/35bij/[/link2]

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 16 jun 2012 21:29
door gunnery
Deze 4ton is van de 35By para cdo uit Spich dus.
De battery uit lombardsijde is eigenlijk de C By die gewoon een andere naam kreeg.
Maar 100% zeker dat het de C By was ben ik niet meer (het is al te lang geleden en die naam werd nooit gebruikt)
(Ik zat 10 jaar in de "B")(tot die opgedoekt werd)

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 jul 2012 19:46
door Francois67
Welke aanhangwagens werden gebruikt achter de MAN 11.136
Zie foto

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 21 sep 2012 11:30
door Francois67
Heb een probleem met de lichtschakelaar.

De gewone verlichting is normaal in te schakelen maar de oorlogsverlichting krijg ik niet aan het werken omdat de schakelaar zich niet in deze standen laat draaien.

Wat doe ik fout?

Groet, Francois

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 21 sep 2012 14:10
door one_O_five
Om die in te schakelen de pal die zich rechts bevind indrukken, die werkt als een nok tegenover die ring, eens ingedrukt kunt ge de stand 0 gebruiken, dat is totaal geen licht, stand 1 enkel licht vooraan, 2 enkel licht achteraan, 3 voor en achter licht.
Als de schakelaar lang niet gebruikt is kan er wel enige kracht nodig zijn om de pal in te drukken.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 21 sep 2012 16:24
door gunnery
dat klein rond palleke bovenin de schakelaar indrukken met schroevendraaier/balpen
tijdens het indrukken de grote pal naar links duwwen
de schakelaar kan nu op de "oorlogstanden" gezet worden
voorlichten, achterlichten, beide

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 21 sep 2012 19:21
door Francois67
Dat van dat palletje wist ik nog niet. Heb er even met een hamertje tegen getikt en toen verschoof de nok. Verlichting werkt vóór, achter nog niet staat geen spanning op.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 22 sep 2012 07:12
door one_O_five
Nu ziet ge waarom een militair rijbrevet allemaal goed is ... :D

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 23 sep 2012 19:18
door Francois67
Iemand kennis van het aansluitschema van de 12 polige nato aanhangwagencontactdoos.
Heb het nagemeten en kom op een combi van het remlicht met richtingaanwijzer voor de aanhangwagen. Zowel links als rechts
Kan dat zo kloppen.
Constante 24 volt spanning kan ik ook niet vinden.

Groet, Francois

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 24 sep 2012 07:16
door one_O_five
Misschien kan dit document verder helpen ...


Re: MAN 11.136

Geplaatst: 24 sep 2012 15:02
door Francois67
Bedankt, ik ga kijken wat ik ermee kan

Het is zo dat bij mijn Levacq aanhanger wel remlichten zijn gemonteerd, als op de M.A.N, maar deze op de ahw niet branden. De remlichten zijn in combi geschakeld met de (oranje) richtingaanwijzers
klinkt dat bekend?

Groet, Francois

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 24 sep 2012 15:08
door one_O_five
Oei, ik kan wel iets op het net vinden maar zelf aan zo iets gaan sleutelen is wat anders, de laatste poging is bijna veertig jaar terug, een dag geknoeid aan een (toen al) oldtimer tractor en niets ging, tot ik tot de vaststelling kwam dat het een + aan de massa was, sedertdien heb ik dat alles wijselijk overgelaten aan mensen die er meer van kenden ...

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 06 mei 2013 16:09
door Francois67
Beste mensen, ik zit vol vragen.

Wat is het doel van de bak/kist over de volle breedte achter onder de wagen.
Hoe werd dit gebruikt? Horen hier bakjes of iets in?

Links voor op de kopse kant onder aan de laadbak bevindt zich een beugeltje met sluiting waar iets in schijnt te passen.
Wie weet wat hier hoort?

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 06 mei 2013 21:08
door gunnery
In de kist past de opgerolde bache.
Plaats eens een grotere foto van de sluiting.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 07 mei 2013 07:17
door BPS10
Van het eerste gele cirkeltje kan ik weinig maken. Een detailfoto zou handig zijn Francois. De bak achteraan werd voornamelijk gebruikt om de basisuitrusting van het voertuig weg te bergen zoals bijvoorbeeld de gevarendriehoek, krik, etc.,.. of bijvoorbeeld een camouflagenet, dekzeil (indien het niet gebruikt werd) ...

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 08 mei 2013 09:17
door Francois67
Het is een scharnierend verticaal profieltje (als een deurtje) dat af te sluiten is met een draaibaar lipje dar door een uitsparing steekt.
Samen met een profiel aan de andere kant van de laadbak vormt het een opbergmogelijkheid.
Ik denk dat het een voorziening is om de buizen/stangen van de huifopbouw op te bergen, kan dat kloppen.

Nog een vraagje, ja ik zit er vol mee.

Achter de bestuurdersstoel onder tegen de rugwand zitten twee vakjes naast elkaar elk met een riempje.
Waar kan zat voor zijn?

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 08 mei 2013 20:52
door larotje
Hallo Francois,

We hebben hier gezocht achter de handleiding van de MAN maar we hebben ze blijkbaar al ooit weggegeven. Verder nog een afbeelding van de onderhoudshandleiding, misschien heb je wat aan de nummers.

De houders met riempje, tenminste als je deze bedoeld dienen voor de DS 2 flessen, die houders komt in combinatie met de houder van het M111 ontsmettingstoestel waarvoor de twee navulverpakkingsflessen DS 2 dienen.

Mvg,

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 09 mei 2013 00:12
door Francois67
Het zijn inderdaad die twee houders die ik bedoelde. Dank voor de info.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 09 mei 2013 05:56
door larotje
Hallo Francois,

Dit stond een tijdje geleden te koop op bekende verkoopsite. De twee navulverpakkingen en toestel M111.

Mvg,

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 10 mei 2013 13:08
door Francois67
Dus die twee flesjes op de foto komen in de houdertjes achter de bestuurdersstoel.
En het ontsmettingsapparaat komt ook ergens in een houder in de auto?
En die kist op de foto?

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 10 mei 2013 13:15
door one_O_five
Eigenlijk is het heel eenvoudig, de M111 als ontsmettingstoestel met de twee flessen stond in de kist opgeslagen in het magazijn van de QM, enkel in geval van alarm ging die aan boord van de voertuigen en enkel op bevel werd de vloeistof in de M111 gevuld.
Die stond dan in het voertuig binnen handbereik van de chauffeur en dat niet alleen op de MAN maar in alle voertuigen was een ligplaats voorzien.
In de tweede houder staat dan de reserve fles DS2, in Uw MAN dus in die twee ligplaatsen achter de zetel, de lege kist en lege fles ging terug naar het magazijn.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 10 mei 2013 13:27
door Francois67
Het apparaat ligt dan in de beugel onder de stoel, de twee flessen elk in een houdertje achter de stoel.
:oops:

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 10 mei 2013 13:33
door one_O_five
Klopt, in theorie tenminste, in de praktijk gingen die toestellen alleen op oefening mee maar bleven de flessen in het magazijn.
Een oefening in ontsmetten werd met gewoon water gedaan, die DS2 was nog al corrosief.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 10 mei 2013 13:48
door Francois67
Dat is duidelijk.

Er lijkt naast het ontsmettingsapparaat in de houder onder/naast de stoel nog plek voor een ander voorwerp.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 10 mei 2013 21:20
door larotje
Hallo Francois,

Geen idee zou misschien voor een verbanddoos kunnen dienen. Het probleem is dat we de handleiding voor chauffeur ooit hadden maar wegens gebrek aan interesse ze aan iemand gegeven hebben die zo een MAN heeft. De cilindervormige klem dient voor de plastieken koker waarin twee reserve stikstof patronen zitten, de montagesleutel ervoor en de handleiding.

We zullen eens zien of we een foto kunnen bezorgen, volgt later.

Mvg,

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 09:46
door Francois67
Lijkt me dan dat de voorste houder met de v-vormige klem het riempje voor het ontsmettingsapparaat zal zijn en de cilindervormige klem voor de plastic houder voor de stikstofpatronen.

Rijst bij mij de vraag weer waar die patronen voor zijn. :?:

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 09:48
door one_O_five
Dat zou U uit SOS Piet of een dergelijke uitzending bekend moeten voorkomen ... bepaalde flessen moeten onder druk gezet worden.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 10:06
door Francois67
Sorry, zegt me niks die uitzending. Kennen we hier in Nederland niet. Althans ik niet. :oops:

Ik had het al gevonden. De patronen behoren ook weer bij de ontsmettingsspuit
Zag op een foto dat het ontsmettingstoestel een ding van 12 kg is.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 10:15
door one_O_five
OK, dan nemen we Sergio Herman, dat is een Zeeuw, die capsules komen ongeveer overeen wat men in de keuken in zo een espuma fles moet steken om er druk op te zetten.

Dat ontsmettingstoestel van 12 kilo zal eerder de M11 zijn, een fles DS2 was als mijn herinnering me niet in de steek laat 1,2 liter.
De M111 was enkel bedoeld om de toegangen tot het voertuig te ontsmetten, de grotere toestellen waren voorzien op niveau compagnie om de ganse voertuigen te ontsmetten.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 10:41
door Francois67
Bijgaand een fot.

Opschrift:

Ontsmettingstoestel, Draagbaar. DS 2

1.1/2 QT / USA (1.41 L) NBC-M11

Ontsmetten tot ca 12 m2

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 10:51
door Francois67
Foto

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 10:59
door one_O_five
Dat is hem, de M1, schijnbaar ben ik een beetje aan het roesten want ik weet niet juist meer hoeveel keer ge moest pompen om hem onder druk te zetten.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 11:08
door Francois67
Inderdaad, de grote is ABL

de kleine is KL. foto van ABL uitvoering nog niet gevonden (buiten die in de kist dan)

Die pomp hoort er ook nog bij schijnt het

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 12:21
door one_O_five
Die in de kist is inderdaad de Belgische M111, Die pomp is van de M1, en op Uw foto ziet ge dus duidelijk dat die uit twee delen bestaat.
Men moest hier dus eerst met de grote pomp een aantal keren pompen, daarna het hendeltje in het midden omleggen en vervolgens met de kleine pomp nog een aantal keren pompen.
Nu kan ik me met de beste wil van de wereld die twee aantallen niet meer herinneren maar misschien kan een an de leden hier verder helpen.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 21:34
door Francois67
Het zou heel mooi zijn als iemand een foto had van de toestellen, navullingen, patronen etc. terwijl ze in houders van de auto gemonteerd zijn
Alle foto's zijn trouwens welkom.

Nu heb ik weer een vraag.
Bij een handelaar in Weert (NL) staan vele 4 tonners te koop. Tevens twee soorten aanhangwagen,
De Titan en de Blumhardt.
Nu vraag ik me af: achter welke vrachtwagens werden deze gehangen?

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 21:35
door Francois67
Blumhardt

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 22:08
door larotje
Het toestel met cylindervormige houder in ligplaats.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 22:10
door larotje
Het opschrift van het toestel en de inhoud (2 patronen, 1 sleutel en handleiding) van de cylindervormige plastieken houder.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 11 mei 2013 22:15
door larotje
De handleiding voor gebruik van de toestellen M1 en M111 (M11 genoemd in deze handleiding, drukfout???). Helaas enkel in het frans. De inhoud van de beide toestellen veroorzaken brand dus bij de spoedontsmetting met DS 2 enkel de delen ontsmetten die je aanraakt (opstapjes, klinken, deur, enz)

Mvg,

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 12 mei 2013 11:47
door Francois67
Hartelijk dank voor de foto's! :D

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 14 mei 2013 22:37
door manneke630
Beste allemaal,
even terugkomen op de vraag waartoe de scharnierende beugel vooraan op de laadbak dient.
Het is allemaal niet zo moeilijk, maar weinig gebruikt. Dus daarom....
De scharnierende beugel dient om de langse verbindingsbuizen van de huifopbouw vooraan tegen het kopse schot op te bergen.
De bogen van de huif kunnen vooraan bij de eerste boog achter elkaar gezet worden, de verbindingsbuizen komen vooraan tegen het kopse schot.
Je zal zien dat aan de andere kant er een geprofileerde plaat tegen het kopse schot gelast is.
De buizen passen exact tussen deze plaat en de scharnierende beugel. Moest dit scharnier er niet zijn, krijg je die buizen daar dus niet tussen he.
(bij een polycar, MAN 630, is de laadbak wat langer dan bij de 4-tonner en staat dit scharnier ook juist op de buitenkant van de bak. buizen zijn dan net 2,5m)

Wat de bakken onder het laadvlak betreft, is het inderdaad zo dat de lange bak achteraan diende om de dekzeilen in op te bergen.
Bij mijn 630 L2AE hing er zelfs een zelfklever in (origineel) met hoe de zeilen moesten gevouwen worden.
De kleinere bak aan de zijkant diende om de voertuig-boorduitrusting en gereedschap op te bergen.
Maar aangezien het op- en aftuigen niet zo veel gebeurde, kregen die bakken natuurlijk geregeld ook een andere invulling.

Veel rijplezier :P

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 14 mei 2013 22:43
door manneke630
Nog even een kleine aanvulling misschien ivm de aanhangwagens.
De TITAN is best geschikt om achter een 630, en later de Volvo te hangen.
Deze hebben ook dezelfde bandenmaat en zowel vrachtwagen als aanhanger zijn gebouwd voor vervoer op zwaar terrein.
De andere aanhanger is eerder een "baan"model en kan door elke vrachtwagen worden getrokken.

Re: MAN 11.136

Geplaatst: 15 mei 2013 11:46
door Francois67
Hartelijk dank voor de informatie. :D