Jagdpanzer Kannone

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Jagdpanzer Kannone

Bericht door one_O_five »

Ik kreeg zo juist via een ander kanaal de vraag welke eenheden de JPK in gebruik hadden, nu weet ik dat dit het 9 Li bij de 4 Bde en het 8 Li bij de 1 Bde was.
De onafhankelijke ATK Cie van de 7 Bde en de 17 Bde ken ik echter niet meer van buiten, zo zal Halzeimer beginnen zeker.

Nu ik toch aan het vragen ben, graag ook het aantal voertuigen per Cie en indien mogelijk hoeveel van de 80 aangekochte er in de Infanterieschool te Aarlen voor opleiding in gebruik waren.
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door marcbrans »

one_O_five schreef:Ik kreeg zo juist via een ander kanaal de vraag welke eenheden de JPK in gebruik hadden, nu weet ik dat dit het 9 Li bij de 4 Bde en het 8 Li bij de 1 Bde was.
De onafhankelijke ATK Cie van de 7 Bde en de 17 Bde ken ik echter niet meer van buiten, zo zal Halzeimer beginnen zeker.

Nu ik toch aan het vragen ben, graag ook het aantal voertuigen per Cie en indien mogelijk hoeveel van de 80 aangekochte er in de Infanterieschool te Aarlen voor opleiding in gebruik waren.

uit het boek "Infanterie" van Champagne:

8ste Linie: opgericht op 1 juni 1976 uit de 1ste Compagnie ATk
9de Linie: opgericht op 1 december 1975 uit de 4de Compagnie ATk
13de Linie: opgericht op 1 mei 1976 uit de 16de Compagnie ATk
Het vierde bataljon ATk is het 2de Jagers te Voet, gelegen in Charleroi en maakt deel uit van de BS. Het wordt gevormd uit de 17de Cie ATk uit Siegen.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door Paddy »

Bron: Memorandum van de Infanterie bataljonscommandant, bundel 2 het materieel uit januari 1974.

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door eaw458 »

Dune65 schreef:In de jaren 80 was het 9de Linie uitgerust met M113 voorzien van het MILAN ATK systeem. Behoudens vergissingen was het 1ste Grenadiers toen nog uitgerust met JPK. Ook in Leopoldsburg heb ik vaak de JPK zien rijden. Ik heb er echter geen idee van welke eenheden in Leopoldsburg uitgerust waren met de JPK. Bevrijding? Cyclisten?
Jaartallen kan ik er helaas niet op plakken, maar wel meen ik dat de JPK in de eerste jaren na ingebruikname toegevoegd was aan elk pantserinfanteriebataljon en dat later de voertuigen werden onttrokken aan de infanteriebataljons in het antitankbataljon van de divisie samengebracht te worden.

Voor Leopoldsburg horen Bvr en 1C bij de eerste fase, en 8Li bij de tweede fase.

Maar ik weet niet precies wanneer de reorganisatie uitgevoerd werd :-(

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door one_O_five »

Alleen de onafhankelijke Compagnieën ATK van een Brigade waren uitgerust met de JPK, de Milan diende in de Infanterie Bataljons, zo was 9 Li bij voorbeeld de ATK Cie van de 4 Bde.
abbl64
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:45

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door abbl64 »

Om even verder te breien bij vorige inbreng.
de JPk's van 2 Cha in Siegen zijn verdeeld over het 1e en 2e Cy
in Spich en Siegen.
In Leopoldsburg over Bn bevrijding en Bn Car Prins Boudewijn
Elk Ps Inf Bn had dan 6 pantsers (1 Pl)
dit zat dan in de steun Cie samen met het Pl mortieren
en de verkenners wat dan natuurlijk altijd voor ambiance zorgde
de milan's waren gewoon verdeeld in de Inf Pl
hopelijk ben ik van dienst geweest met mijn info

Lucien
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:49
Locatie: Kaulille

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door Bibke »

one_O_five schreef:Alleen de onafhankelijke Compagnieën ATK van een Brigade waren uitgerust met de JPK, de Milan diende in de Infanterie Bataljons, zo was 9 Li bij voorbeeld de ATK Cie van de 4 Bde.
Is dat zo? Ik dacht dat de Compagnie Missiles het langer uitgehouden hebben dan de Compagnie JPK.
Ik zat in het 8° linie van 2 jan 1980 tot 1 sep 1981.
Zowel het 8° en 9°Linie bestonden uit een Staf compagnie, een compagnie Missiles en een compagnie JPK.
Later bij de uitdienstneming van de JPK's krijg je eenheden met 1 compagnie Missiles of er nog een Staf compagnie apart bij was weet ik niet want na mijn tijd.
Vroeger had je die eenheden omdat de Entac niet voor iedereen was weggelegd. Zo mocht je geen bril dragen en het was niet evident om doel te treffen. Met de Milan was het veel gemakkelijker en iemand met een bril werd niet gehinderd. Toen men dat doorhad is men begonnen met de Milan ook voor andere eenheden te voorzien waardoor de antitank eenheden hun zin verloren.

BTW, ik genoot de laatste cursus Entac (waarna ze aan een Afrikaans land verkocht werden) en de eerste cursus Milan en ik was er ook bij toen de Belgische Milan's voor het eerst afgeschoten werden in Bergen-Hohne.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door one_O_five »

Missiles en kanonnen vullen elkaar aan maar zijn geen vervanging voor elkaar, het is ook wel zo dat bij het Duits leger de JPK later nog diende als onderstel voor een missile systeem maar ook dat heeft niet lan meer gediend.

Het probleem van de JPK was dat de Duitsers die bouwden met hetzelfde kanon als de M47 en M48 Patton, waarom zult ge U afvragen, de Duitse reserve eenheden hadden net als de Belgische M47 hun M48 Patton nog in gebruik.
De 90 mm munitie was dus nog in gebruik in beide landen.
En toen kwam de Leopard II, in Duitsland ging de Leopard I naar de reserve en bleef onze JPK eenzaam achter in de effectieve eenheden, dat met een kanon dat ondertussen verouderd was en ook niet de modernere 90 mm munitie die PRB maakte voor het 90 mm Cockerill kanon kon verschieten.
Gebruikersavatar
Cke12
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:27

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door Cke12 »

Ik ben op deze topic gestuit daar ik een jaartje in het 9de linie heb vertoeft, dit in 1987 en na de JPK periode dus en met de M113's.
In 87 was ik .50 schutter en Milan schutter bij het 9de.
Er is dus blijkbaar de vraag over hoe de overgang van JPK naar M113 is gebeurt en hoe de structuur van het 9de linie gewijzigd is?
Daar ik nog steeds contact heb met de CSM van het 9de (Romain Van Hoorebeke) heb ik hem uw vragen gemaild deze morgen.
Romain heeft de hele overdracht meegemaakt en is voor jullie bereid om dit op papier te zetten.

Ook heb ik hem gevraagd om de structuur van het 9de op papier te zetten van de hoogste rang (Majoor van Elsen in 87) tot de laagste tak.
niet met namen maar een soort grafiek naar het aantal voertuigen toe en de verdeling ervan.
Daar het 9de ook een eenheid tankjagers had en die M113's met meer personeel reden en andere taken hadden dan wij.

Romain heeft mij wel gemaild met de boodschap "dat het even kan duren" daar hij de hele materie terug moet bovenhalen en het toch al een poosje geleden is.
Maar hij heeft mij beloofd dat hij me dit gaat bezorgen.
Gebruikersavatar
Cke12
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:27

Re: Jagdpanzer Kannone

Bericht door Cke12 »

Antwoord van Romain op mijn mail, geef zelf maar even door welke info je nog wil

Hallo Chris,

Ik zal het je in stukjes leveren, sla het op tot je alles hebt.
9Linie werd opgericht op 01 Dec 1975 met als basis de 4 Cie ATk die van dan af de Cie Msl werd.
Samenstelling in grote trekken:
Staf Det : Comd, 2 Comd , S1,S2,S3,S4, RSM, Sec Pers, Sec Tr, Sec Bevoorrading,Pl Maint
Enkele wielvoertuigen en de rupsvoertuigen waren aanvankelijk AMX en werden in 1984 vervangen door M113
Cie JPK : Comdo, 3 Pls JPK met telkens 4 voertuigen en per Pl een Unimog voor de Munitieploeg
Bij de JPK bleef de samenstelling zo tot ze in 1986(bij ontbinding 9 Li) overgingen naar de Infanterie Bataljons,één naar 5Li,één naar 1Gr en één naar 3 Cy, wanneer ze afgeschaft werden kan ik zo niet direkt zeggen want ze waren niet meer bij ons maar ik zal het opzoeken.
Verder was er ook een Pl Tankjagers waarvan je de voetuigen en aantal manschappen later te lezen krijgt.
Cie Msl: Comdo en 3 Pls met telkens 4 jeeps met Entac raketten, deze raketten werden in 1981 vervangen door de Milan en vervoerd op Unimog.De Unimogs werden in 1984 vervangen door M113 en in 1990 door AIFV
Het Pl Tankjagers van de Msl werden aanvankelijk vervoerd met Unimog en kregen later steeds dezelfde voertuigen als de Milan.

Dat is voorlopig de eerste schijf,laat me eens weten wat je nog meer wenst te weten, dat maakt mijn opzoekingen eenvoudiger.

Met vriendelijke groeten

Romain
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”