De technische bijstand aan de Kongolese luchtmacht

De militaire aanwezigheid en activiteiten in onze voormalige kolonie.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7572
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

De technische bijstand aan de Kongolese luchtmacht

Bericht door Paddy » 28 mei 2011 17:09

Geplaatst: 13 Mei 2010 10:56
Paddy schreef:In 1961 braken nieuwe onlusten uit in Katanga, veroorzaakt door de afscheidingsbeweging van het lokale bewind in deze provincie. Duizenden Belgen vluchtten daarop naar Rhodesië.
De 15de Wing moest opnieuw tussenkomen om bedreigde landgenoten uit Rwanda of Angola te evacueren.
Rwanda en Burundi werden op 12 juli 1962 onafhankelijk verklaard. De 15de Wing werd daarbij belast met de evacuatie van de Belgische troepen en zorgde tijdens die opdracht voor de 1000ste verbinding tussen België en Afrika.
In 1964 verzocht de jonge Kongolese Republiek om technische en militaire bijstand voor het oprichten van haar eigen Tactische Luchtmacht: de FATAC (Force Aérienne Tactique). De verbindingen tussen België en Kamina werden hersteld en de 15de Wing zou bemanningen en technisch personeel leveren om de vliegtuigen van de FATAC te kunnen vliegen en om ze luchtwaardig te houden.
Het detachement van de Luchtmacht te Kamina werd opgericht op 1 juni 1964. Het moest de installaties van de basis weer in orde brengen en er opereren met het materieel dat door de Verenigde Staten aan de FATAC was geleverd.
Het detachement bestond uit een kleine staf, piloten van vliegtuigen en helikopters en specialisten in de verschuilende technische takken.
Het detachement van 120 man kwam in Kamina aan op 22 juni en kon onmiddellijk beginnen met het opvangen en gebruiksklaar maken van de vliegtuigen van de FATAC. Het ging om tien Dakota C-47 transportvliegtuigen, twaalf Harvard T-6, zes T-28B tweezitters, drie tweemotorige bommenwerpers van het type B-26K, zes helikopters Vertol H-21 en vier helikopters Sikorsky S-58 De B-26 en de T-28 werden gevlogen door huurlingen die voor het merendeel de Cubaanse nationaliteit hadden. De transportvliegtuigen werden bemand door personeel van de 15de Wing en de helikopters door piloten van de basis van Koksijde.
De eerste opdracht van het detachement van de Luchtmacht was het uitvoeren van transport- en reddingsopdrachten binnen duidelijk omschreven veiligheidslimieten. Dat gebeurde niet altijd zonder moeilijkheden: vaak moest er worden geland op vliegvelden die sinds jaar en dag verwaarloosd waren, of op geïmproviseerde landingsbanen, of in gebieden waar de houding van de lokale bevolking onduidelijk of zelfs ronduit vijandig was.
Dankzij de aanwezigheid van dit detachement kon de basis van Kamina weer operationeel gemaakt worden en werden ook de logistieke en huishoudelijke installaties weer in orde gebracht. Kamina werd dan ook als steunbasis gekozen voor de operaties die zouden volgen.

Tekst: Lambert Derenette, ABL_History mail-list 11 april 2004
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".

Plaats reactie

Terug naar “Afrika”