Vest Force Publique, Congo Belge

De militaire aanwezigheid en activiteiten in onze voormalige kolonie.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Vest Force Publique, Congo Belge

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 20 Jun 2010 14:1
piot1940 schreef:naar de informatie die ik heb binnengekregen is de hieronder weergegeven vest er eentje van de Force Publique, Congo Belge, luitenant infanterie

Afbeelding

Heeft er iemand meer informatie over dit systeem van graden en kentekens, website etc ....


m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vest Force Publique, Congo Belge

Bericht door Paddy »

Guy schreef:Zower ik weet (maar dat is niet veel)

Door de gescheidenis waren er verschillende manieren om de graden op het uniform aan te duiden.

De laatste manier vanaf de priode juist voor 1940 tot 1960 kwamen deze overeen met de graden die in België werden gebruikt door Land- en luchtmacht en ook met dezelfde benaming.

Dus voor de o/off landmacht op de mouw van de jekker vanaf adjudant tot Lt Gen op de kraagspiegels
De graden voor de luchtmacht waren ook zoals in Beligë op de mouw, zowel voor de o/off als voor de off.

Het verschil met de gradne van de landmacht was dat er ofwel een kaki schildje achter de graad was ofwel de graden rechtstreeks op het uniform werden aangebracht

Het kenteken van het wapen (als ik het me nog goed herinner waren er 18 verschillende emblemen die konden gedragen worden boven de graad, maar indien het niet juist is schiet dan niet op de pianist !!) werd dus boven de graad gedragen voor allen die hun graad op de kraagspiegels droegen.

De Opper officieren (generaal-majoors en Lt generaals) droegen zoals in België de oorlogsbliksem boven hun graad.

guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Afrika - l'Afrique”