Rwanda 1994.

De missies in opdracht van de Verenigde Naties.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Rwanda 1994.

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 26 Jun 2010 20:51
Gepard schreef:Inleiding
Het is niet zo evident om in enkele zinnen de gehele situatie uit te leggen die leidde naar het vermoorden van onze 10 ParaCommando's en de gehele Rwanda genocide die aan 800.000 Tutsi's en gematigde Hutu's het leven kostte. Daarom tracht ik eerst jullie een beknopt stukje Rwanda-geschiedenis mee te geven zodat jullie een beter overzicht krijgen van de situatie destijds.



Hutu's & Tutsi's
Ruanda was in de vorige eeuwen vooral bevolkt door twee ethnische bevolkingsgroepen. De Hutu's, herkenbaar aan hun kleinere gestalte, vormden ongeveer 85% van de bevolking en waren de oorspronkelijke bewoners van Ruanda. De overige 15% werden gevormd door de, groter van gestalte zijnde, Tutsi's die omstreeks de 15e eeuw het land binnenkwamen met grote kudden runderen. Ook al vormden de oorspronkelijke Hutu's duidelijk de meerderheid, toch waren het de rijkere Tutsi's die de macht in handen namen. Ruanda en het aangrenzende Urundi worden vanaf 1890 Duitse kolonies. Al snel zal de Tutsi-overheersing zich verspreiden over heel Ruanda-Urundi. Aan de Duitse aanwezigheid komt tijdens WOI een einde en wordt de eenheidsstaat Ruanda-Urindi overgedragen aan België. In de jaren 50 legt België het land een democratische koers op en laat de oorspronkelijke bewoners, de Hutu's, in de macht delen. Deze nieuwe politiek ondervindt een sterke tegenwind van de, tot dan toe regerende, Tutsi's. De Tutsi's, die kost wat kost hun macht willen behouden, vechten bloederige ethnische oorlogen uit met de Hutu's. Er volgen massale slachtpartijen, hutten en dorpen worden afgebrand, oogsten worden vernietigd en vee wordt weggevoerd. Om een beter beeld te vormen over de Hutu-Tutsi geschiedenis kan je best even dit filmpje bekijken.

[link2]Lees verder,http://www.paracommando.com/history.php ... ogs.rwanda[/link2]


Afbeelding

Filmpje van een eerste reactie van Kolonel Van de Weghe op de moord op volgende tien Belgische ParaCommando's: Lt Lotin Thierry, 1e Sgt Leroy Yannick, Korporaals Dupont Christophe, Debatty Alain, Uytebroeck Marc, Renwa Christophe, Plescia Louis, Lhoir Stéphane, Bassine Bruno en Meaux Bruno van het 2e Cdo te Flawinne op 7 april 1994 en dit tijdens Operatie UNAMIR (United Nations Assistance Mission In Rwanda)

[youtube][/youtube]

De plaats van de gruwelijke moorden

[youtube][/youtube]

Rouwplechtigheid na op de moord op volgende tien Belgische ParaCommando's: Lt Lotin Thierry, 1e Sgt Leroy Yannick, Korporaals Dupont Christophe, Debatty Alain, Uytebroeck Marc, Renwa Christophe, Plescia Louis, Lhoir Stéphane, Bassine Bruno en Meaux Bruno van het 2e Cdo te Flawinne op 7 april 1994 en dit tijdens Operatie UNAMIR (United Nations Assistance Mission In Rwanda)

[youtube][/youtube]

NEC JACTANTIA NEC METV ("zonder woorden, zonder vrees")

E PLURIBUS UNUM ("Eén uit velen", "Een uit de duizend")

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rwanda 1994.

Bericht door Paddy »

Gepard schreef:
Met dank aan user Guy:

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Rwanda 1994.

Bericht door tim s »

Hieronder enkele foto's van het bezoek van mijn vrouw en mij aan Kamp Kigali in juli 2009. Het zijn de enigste die ik er genomen heb, niet echt een plaats om constant met een fototoestel rond te lopen.
Zelfs als ik er nu aan terugdenk krijg ik nog steeds kippenvel...

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Plaats reactie

Terug naar “De VN-Missies - les missions de l'ONU”