markering

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

markering

Bericht door Walesha »

Ik weet niet meer of ik deze vraag reeds eerder stelde maar ik ben nog steeds op zoek naar de markeringen van de Staghound die dienst deed bij 1JP in de jaren '60. Ik vond al wel een paar vage foto's maar van de markeringen is daar niet veel, zo niet niks van te zien.
marc mercier
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2013 20:09

Re: markering

Bericht door marc mercier »

Een Staghound bij 1JP in de jaren 60? Ben je hier zeker van. Ik dacht dat 1JP toen reeds de Chaffee en nadien de Walker Bulldog hadden, aangevuld met de nodige steunvoertuigen (Halftrack, AMX of M-75).

Ik twijfel zelf als 1JP ooit de Staghound in gebruik had, maar direct bij de heroprichting over de Matador beschikte.

Kun je die vage foto's eens plaatsen?

Marc
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: markering

Bericht door Walesha »

marc mercier schreef:Kun je die vage foto's eens plaatsen?

Marc
Nee dat zal niet gaan - ik had in mijn bericht het woord "gezien" vergeten - ik had die foto's dus gezien in het museum van 1JP in Leopoldsburg.
Volgens één van de oudgedienden die daar was werden die gebruikt in de jaren '60, of TOT de jaren '60 kan ook, zo letterlijk weet ik het niet meer.
Die man kon echter weinig uitleg geven over de markeringen omdat, toen hij aankwam in Arolsen (D) de staghound al buiten dienst was.
Bij zijn opleiding in Lombardsijde had hij er wel een paar gezien maar daar sloeg hij geen acht op, dus ja... in de opleiding ging het wel over "voertuigherkenning" en niet zozeer over de markeringen ervan.
Ik had een paar jaar geleden een bouwdoos van de staghound gekocht en daar zaten zogezegd Belgische decals bij, maar het enige dat er bij zat was het logo van 1JP in het wit en dat klopt niet want op de voertuigen destijds stond heel wat meer op. Temeer ook daar dat logo in het midden van de boeg op die foto's helemaal niet te zien was!
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: markering

Bericht door Exjager »

marc mercier schreef:Een Staghound bij 1JP in de jaren 60? Ben je hier zeker van. Ik dacht dat 1JP toen reeds de Chaffee en nadien de Walker Bulldog hadden, aangevuld met de nodige steunvoertuigen (Halftrack, AMX of M-75).

Ik twijfel zelf als 1JP ooit de Staghound in gebruik had, maar direct bij de heroprichting over de Matador beschikte.

Kun je die vage foto's eens plaatsen?

Marc
Ik denk dat 1JP inderdaad direct beschikte over de Matador, en nooit over Staghound heeft beschikt bij oprichting.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: markering

Bericht door Exjager »

Walesha schreef:Ik weet niet meer of ik deze vraag reeds eerder stelde maar ik ben nog steeds op zoek naar de markeringen van de Staghound die dienst deed bij 1JP in de jaren '60. Ik vond al wel een paar vage foto's maar van de markeringen is daar niet veel, zo niet niks van te zien.
Vraag werd inderdaad hier reeds gesteld ;-) http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... und#p37788
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: markering

Bericht door Walesha »

Ha ja, dus toch... ik wist het niet meer maar goed: mss kan een moderator dan deze twee topics samenvoegen?

Betreft de staghound: die is wel degelijk gebruikt geweest door 1JP zoals blijkt uit de foto's in hun museum. Maar nu komen we in een grijze zone... de diverse landmachteenheden waren niet identiek hetzelfde. Nu ben ik erachter gekomen dat de staghound in 1950 bij de landmacht uit dienst werd genomen maar het is bekend dat er daarna nog wel een enkele exemplaren voor een paar jaar in dienst bleven. Vervangen van een bepaald aantal voertuigen doe je niet op één dag, dat gaat geleidelijk! De rijkswacht echter heeft tot einde jaren '60 de staghound blijven gebruiken en nu komt het: 1JP en ook 2JP waren in wezen een soort elite eenheid van de ABL, goed mogelijk dus dat 1JP de staghound nog een tijd is blijven gebruiken.
Maar hoe dan ook: ze hebben hem gehad, zoveel is zeker!
Exjager schreef: Ik denk dat 1JP inderdaad direct beschikte over de Matador, en nooit over Staghound heeft beschikt bij oprichting.
Bij "oprichting"??? 1JP is het oudste regiment van België, opgericht in 1830 en ik denk ook wel dat er toen van een staghound en nog minder van een matador sprake was. :lol:
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: markering

Bericht door Exjager »

Walesha schreef:Ha ja, dus toch... ik wist het niet meer maar goed: mss kan een moderator dan deze twee topics samenvoegen?

Betreft de staghound: die is wel degelijk gebruikt geweest door 1JP zoals blijkt uit de foto's in hun museum. Maar nu komen we in een grijze zone... de diverse landmachteenheden waren niet identiek hetzelfde. Nu ben ik erachter gekomen dat de staghound in 1950 bij de landmacht uit dienst werd genomen maar het is bekend dat er daarna nog wel een enkele exemplaren voor een paar jaar in dienst bleven. Vervangen van een bepaald aantal voertuigen doe je niet op één dag, dat gaat geleidelijk! De rijkswacht echter heeft tot einde jaren '60 de staghound blijven gebruiken en nu komt het: 1JP en ook 2JP waren in wezen een soort elite eenheid van de ABL, goed mogelijk dus dat 1JP de staghound nog een tijd is blijven gebruiken.
Maar hoe dan ook: ze hebben hem gehad, zoveel is zeker!
Exjager schreef: Ik denk dat 1JP inderdaad direct beschikte over de Matador, en nooit over Staghound heeft beschikt bij oprichting.
Bij "oprichting"??? 1JP is het oudste regiment van België, opgericht in 1830 en ik denk ook wel dat er toen van een staghound en nog minder van een matador sprake was. :lol:
HERoprichting dus... ;-)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: markering

Bericht door Walesha »

hahaha, LOL man! :lol:

Maar alle gekheid op een stokje: er is een mail onderweg naar de informatiedienst van de ABL, benieuwd of dat iets oplevert.
(heeft wel even geduurd eer ik dat vond maar via een tip van een verzamelaar op een ander forum heb ik het nu dus wel)
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: markering

Bericht door canadian2nd »

Ik weet niet of je hier iets aan hebt Walesha, maar hier enkele foto's met Staghouds erop die behoorden tot het 1e regiment Gidsen - Escadron E. Y, genomen in 1946-1947 door de broer van mijn oom. Hij was "medec" bij dit regiment tijdens zijn legerdienst. Hij maakte deel uit van het bezettingsleger in Duitsland vlak na de oorlog. Hij verbleef in o.a. Leverküsen, Schlebusch, Lennëp en Weiden.
Niet veel markeringen te zien.
met vele groeten
Jan
1.jpg
3.jpg
2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”