Huwelijk in BSD

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Huwelijk in BSD

Bericht door Exjager »

Als iemand tijdens zijn militaire dienst in BSD is getrouwd, of als iemand als beroepsmilitair in BSD huwde, waar kan je dan nu de huwelijksakte opvragen?

Alvast dank voor de antwoorden.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door one_O_five »

Ik ben er niet zeker van maar ik vermoed dat die in Evere bewaard worden.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door Patric »

Een uittreksel uit het trouwregister is nodig om bvb het geldelijk statuut, huisvesting, e.d. te bepalen van de militair in kwestie.
Ik zie echter geen enkele reden waarom 'het leger' een huwelijksakte zou bijhouden of afleveren.
Een huwelijksakte (uittreksel uit het register) wordt afgeleverd door de gemeente waar het (burgerlijk) huwelijk wordt voltrokken. Deze gemeente reikt ook het trouwboekje uit.
Ik was van mening dat BSD-militairen een inschrijving in een Belgische gemeente behielden en dit was dan (meestal) ook de gemeente waar getrouwd werd (of in de gemeente van de partner)
mvg,
Patric
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door mava105 »

Er werd ook getrouwd in de BSD Heb het eens meegemaakt als misdienaar in Neheim in 1951: een Belgische kleuteronderwijzers en een kaptein, zowel voor de wet als voor de kerk (in de militaire kapel met de aalmoezenier) Wie het wettelijke huwelijk inzegende weet ik niet, maar dat zal wel de hoogst aanwezige off geweest zijn.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door one_O_five »

Het burgerlijk huwelijk werd ingezegend door de S1. (officier personeel)
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door Walesha »

Je huwelijksakte ligt normaliter op de burgerlijke stand van de gemeente waarin het huwelijk werd voltrokken. Ga je in een andere gemeente of een ander land wonen, blijft dat document daar liggen.
Nu het feit dat de BSD niet meer bestaat is de kans groot dat die documenten van Belgische militairen die daar ter plaatse huwde mee naar België zijn gekomen.
Je kan twee dingen doen: Op of in je trouwboekje staat de betreffende gemeente vermeld dus kan je contact opnemen met die gemeente of: je wend je tot de burgerlijke stand van je huidige woonplaats, die kunnen achterhalen waar die akte zich nu bevind en waarschijnlijk kunnen zij dat ook wel opvragen in zover er geen kopie van in jouw persoonlijk dossier zit.
Vroeger, voor de komst van het huidige internet moest je daar allemaal zelf ter plaatse voor gaan, tegenwoordig kan dat allemaal online worden geregeld. Bevind die akte zich dus nog steeds in Duitsland of elders in België kan je die via het internet opvragen.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door Exjager »

Iedereen alvast bedankt voor de info.
Verdere info blijft natuurlijk welkom ;)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door Walesha »

Patric schreef: Ik was van mening dat BSD-militairen een inschrijving in een Belgische gemeente behielden en dit was dan (meestal) ook de gemeente waar getrouwd werd (of in de gemeente van de partner)
mvg,
Patric
Het gros van de Belgische militairen in de BSD hadden idd hun thuisadres in België en "verbleven" in de kazernes in Duitsland.
Miliciens bleven doe dan ook ingeschreven in België. Na jaren van "verblijf" in de BSD waren er veel beroepsmilitairen die zich in Duitsland zelf gingen vestigen en daar dus ook wettelijk werden ingeschreven in de bevolkingsregisters.
Het was geen zeldzaamheid dat veel van onze militairen in Duitsland huwde met een plaatselijke schone, weer anderen huwden in België. Een oude traditie bepaalde dat je moest huwen in de woonplaats van de bruid maar daar werd meer dan eens weleens van afgeweken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door one_O_five »

Dat klopt ook wel Walesha, maar ik interpreteerde de vraag als huwelijken binnen de BSD.
Zelf was ik geregistreerd op de gemeente, bijzonder register, tot dit door de EU verboden werd, daarna zijn we geregistreerd op het HQ in Evere.
Ik heb in Soest huwelijken gezien echt helemaal binnen de kazerne, de S1 het burgerlijk huwelijk op zijn bureel en de aalmoezenier het kerkelijk huwelijk in de kapel ... het huwelijksfeest natuurlijk in de Mess ...
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door Walesha »

Ach zo, ik wist wel dat dat kon op een schip maar dat dat ook mogelijk was binnen een kazerne wist ik niet. :roll:
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door Exjager »

Iedereen nogmaals dank voor de info.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door RSMCI »

Walesha schreef: Het gros van de Belgische militairen in de BSD hadden idd hun thuisadres in België en "verbleven" in de kazernes in Duitsland.
Miliciens bleven doe dan ook ingeschreven in België. Na jaren van "verblijf" in de BSD waren er veel beroepsmilitairen die zich in Duitsland zelf gingen vestigen en daar dus ook wettelijk werden ingeschreven in de bevolkingsregisters. ......
Hier moet ik wel opmerken dat een "actieve" beroepsmilitair zich NIET mocht/kon inschrijven in de de Duitse bevolkingsregisters. Wanneer hij dit wel deed verloor hij ALLE rechten/voordelen van de BSD. Het was zelfs mogelijk dat hij het leger moest verlaten (heel zeldzaam/tot nooit gebeurt).
Pas tegen het einde van de aanwezigheid van het Belgisch leger(vrij verkeer van personen in de Europese Gemeenschap) werd het mogelijk.

Huwelijk voltrokken bij de eenheid door de S1/hoofd SecPers werden ingeschreven in het speciaal register van de eenheid.
Dat gebeurde ook met de geboorte aangiftes.
In beide gevallen werd ALTIJD een uittreksel overgemaakt aan de gemeente waar de militair was ingeschreven.

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Huwelijk in BSD

Bericht door Exjager »

Bedankt voor de info alweer!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”