Straffen in de BSD

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Straffen in de BSD

Bericht door Sgt. Veldeman »

Hallo,

Welke straffen kreeg je in de BSD voor welk vergrijp ?

Mvg,


Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Straffen in de BSD

Bericht door one_O_five »

Die waren voor heel het leger dezelfde, zowel de BS als de BSD gebruikten hetzelfde reglement.
Nu was dat reglement vrij uitgebreid en voor hetzelfde vergrijp kon men verschillende straffen bekomen zo een beetje afhankelijk van de Cie Comd, er stond een minimum en een maximum op en dan was er de interpretatie mogelijk van "een brave" of "een stoute" jongen.
Zo kon het gebeuren Dat twee gasten die samen hetzelfde uitgestoken hadden een verschillende straf kregen van dezelfde Comd op dezelfde dag, die de eerste keer op "de elf uren mis" kwam kreeg dan bij voorbeeld twee dagen "ballen" terwijl de andere die al voor de vierde of de vijfde keer daar voor hetzelfde stond er dan acht kon krijgen.

En nu houd ik het voor waarschijnlijk dat hier onder aanvullingen en verhalen gaan verschijnen want dit is echt een onuitputtelijk thema.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Straffen in de BSD

Bericht door RSMCI »

Inderdaad.
"De wet is voor iedereen gelijk, maar niet iedereen is gelijk voor de wet" :?
Hier en daar waren er toch verschillen tussen BS en BSD.
vb.
- Tot midden de tachtiger jaren bestonden bij de BSD nog de garnizoensgrenzen. Zonder vergunning mocht je dit in principe NIET verlaten.
Zelf ben ik op het verslag moeten komen omdat ik mijn echtgenote bezocht in het MH Soest vanuit Lüdenscheid (2 dagen wat dacht je)
- Weekend naar België : altijd met vergunning (in "'t zwart" ging ook maar zie dan dat je niet op de foto staat met je favoriete voetbalploeg de maandag erna :D )

en er zijn nog hier en daar waarschijnlijk nog een paar kleine zaakjes waar ik nu niet zo op kan komen

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Straffen in de BSD

Bericht door one_O_five »

Garnizoensgrenzen overschrijden, in zwart weekend gaan, dat kenden ze in België natuurlijk niet, en ook eens snel heen en weer van Soest naar Antwerpen rijden om een steak frieten te gaan eten was goed voor vier dagen.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Straffen in de BSD

Bericht door Sgt. Veldeman »

En wat betreft de fysieke straffen ? Bv. Zakken toenaaien als je er je handen te veel in stak, of in het midden van de nacht uw BD aandoen dan camouflage dan iets anders en ga zo maar door.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Straffen in de BSD

Bericht door one_O_five »

Dat behoort eigenlijk bij de straffe verhalen, dat zijn zaken die inderdaad gebeurden maar zijn wel geen officiële straffen, in die reeks behoort ook "om vijf uur achter de blok".
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Straffen in de BSD

Bericht door Sgt. Veldeman »

one_O_five schreef:Dat behoort eigenlijk bij de straffe verhalen, dat zijn zaken die inderdaad gebeurden maar zijn wel geen officiële straffen, in die reeks behoort ook "om vijf uur achter de blok".
Azo, U vraagt zich misschien af waarom ik deze vraag stel ? Ik geef leiding in een jeugdbeweging en zoek een paar originele straffen voor het geval dat.... U kent het wel, de klassieker is 'toerkes' lopen snachts. Ik zoek dan ook iets meer originele straffen.

Mvg,

Robrecht Veldeman

PS: denk nu niet dat ik een onmens ben of dat ik mijn leden stamnummers geef.
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Straffen in de BSD

Bericht door eaw458 »

Sgt. Veldeman schreef:
one_O_five schreef:Dat behoort eigenlijk bij de straffe verhalen, dat zijn zaken die inderdaad gebeurden maar zijn wel geen officiële straffen, in die reeks behoort ook "om vijf uur achter de blok".
Azo, U vraagt zich misschien af waarom ik deze vraag stel ? Ik geef leiding in een jeugdbeweging en zoek een paar originele straffen voor het geval dat.... U kent het wel, de klassieker is 'toerkes' lopen snachts. Ik zoek dan ook iets meer originele straffen.

Mvg,

Robrecht Veldeman

PS: denk nu niet dat ik een onmens ben of dat ik mijn leden stamnummers geef.
Watblief??? Vertel dat eerst maar even aan de ouders van die jongens en meisjes en zie eens wat zij van uw toeren denken.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Straffen in de BSD

Bericht door Sgt. Veldeman »

Beste EAW,

Ik heb mijn berichten mss wat verkeerd geformuleerd: ik zal die opdrachten niet rechtstreeks kopiëren zoals ze zijn. Ze zijn immers zwaar voor 20-jarigen. Ik pas ze aan aan de leeftijd van mijn leden. Trouwens, ik zit zelf al vanaf mijn 6 jaar in die jeugdbeweging dus dat is nu 12 jaar. Ik heb genoeg van die 'toeren' ondergaan en meegemaakt. Dus ik weet perfect hoe ver ik kan gaan. En uiteindelijk moet het nog altijd plezant blijven, ook voor de leden. Maar ge hebt zeker gelijk, ge moogt niet teveel van die opdrachten geven ('straffen' is een vrij zwaar woord naar mijn mening) en zeker niet te zwaar. Dus ik erken mijn fout. En ik heb mij mss wat verkeerd uitgedrukt, maar weet dat ik het beste voorheb met mijn leden.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Straffen in de BSD

Bericht door Yente »

Sgt. Veldeman schreef:Beste EAW,

Ik heb mijn berichten mss wat verkeerd geformuleerd: ik zal die opdrachten niet rechtstreeks kopiëren zoals ze zijn. Ze zijn immers zwaar voor 20-jarigen. Ik pas ze aan aan de leeftijd van mijn leden. Trouwens, ik zit zelf al vanaf mijn 6 jaar in die jeugdbeweging dus dat is nu 12 jaar. Ik heb genoeg van die 'toeren' ondergaan en meegemaakt. Dus ik weet perfect hoe ver ik kan gaan. En uiteindelijk moet het nog altijd plezant blijven, ook voor de leden. Maar ge hebt zeker gelijk, ge moogt niet teveel van die opdrachten geven ('straffen' is een vrij zwaar woord naar mijn mening) en zeker niet te zwaar. Dus ik erken mijn fout. En ik heb mij mss wat verkeerd uitgedrukt, maar weet dat ik het beste voorheb met mijn leden.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ik vind het vrij duidelijk wat Robrecht bedoelt en vind het juist een goed idée dat hij originele "straffen" zoekt. Je moet het in de context van de jeugdbeweging zien en niet zoals de militaire straffen. Bij ons was ook grasknippen een klassieker. Met een schaar de vlakte gaan afknippen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Straffen in de BSD

Bericht door one_O_five »

Dat begrijp ik wel op die manier, een beetje een vorm van straf in een practical joke gegoten.
Ondanks lijfstraffen in België, en dus ook in het leger verboden waren werden en waarschijnlijk worden er nog opdrachten gegeven die de fysiek verbeteren.
Die mijn oude kanonnier nu Adjudant en op VTM bekend geworden is als Chef Wouters bezig gezien hebben kennen dus de catalogus ongeveer helemaal, in die reeks is zo ongeveer alles gebruikt wat in werkelijkheid ook voorkwam.
Veel van die zogenaamde straffen berusten op de inspiratie van het moment, zo ziet ge in die reeks de Chef Wouters op een jeep zitten die door zijn peloton word voortgeduwd, dat is ook echt zo gebeurd in Soest met een jeep die in panne stond, dat was op zich geen straf maar de omzetting naar de reeks was wel geslaagd.
Toen ik opleiding gaf aan een peloton recruten heb ik zo een keer de QM een extra container warm water laten meebrengen, dat om eens een inspectie gamellen uit te voeren op de zuiverheid na de afwas, niet proper genoeg en de gamel vloog in een grote modderpoel, nu was de eigenaar wel verplicht ze deftig te reinigen.
Of dat nu straf is of niet laat ik in het midden, heel het verhaal enkel om te zeggen dat ge ongeveer alles kunt omzetten voor gebruik in een jeugdgroep, gebruik gewoon Uw fantasie en zorg er voor dat ge niet te ver gaat.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Straffen in de BSD

Bericht door mava105 »

Wel geen straffen IN de BSD, maar voor militiens die van de BSD kwamen en afzwaaiden.
Op het einde van Iedere maand was er weer een invasie van soldaten allerhande die afzwaaiden in de BSD, en met de DVT in Brussel Noord toekwamen in het begin van de voormiddag. De cafe's rond het station deden dan gouden zaken.
In het begin van de namiddag waren er steevast een aantal afzwaaiers die niet meer recht op hun benen konden staan.
Op die dagen werden er door de 4 Cie MP altijds driedubbele patrouilles uitgestuurd. Diegene die te zat waren om nog thuis te raken, werden altijd opgepakt en naar de MP kazerne gebracht (Kleine Karmelietenstraat) waar ze konden nuchter worden.
Ze werden daarbij geholpen door hen kleine klusjes te laten opknappen, zoals daar waren de vele honderden oude koperen radiatorkranen laten blinken.
Ze kregen een potje sidol en een poetsdoek en een kraan toegewezen. De radiatorkranen in de kazerne "Prins Albert" blonken steeds als nieuw. Sommigen deden hier zo lang over, dat we ze nog een avondmaal moetsen geven. Ook mochten ze naar huis bellen om te vertellen waar ze bleven.
Konden ze terug rechtdoor lopen, werden ze door een partouille afgezet aan bus of treinstation. Naderhand ging er wel een kopie van het verslag naar hun oude eenheid, en raakte zo wellicht in hun militair dossier.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Straffen in de BSD

Bericht door tsjokke »

one_O_five schreef:Dat behoort eigenlijk bij de straffe verhalen, dat zijn zaken die inderdaad gebeurden maar zijn wel geen officiële straffen, in die reeks behoort ook "om vijf uur achter de blok".
Ook op de site BCA van het 54smd in Xanten kwam het voor dat achter "het generatorkot"ongezouten de gewenste gedragslijn werd verduidelijkt en onderstreept met enkele stevige "porren"
Overigens vind ik niet dat ze bij jeugdbewegingen al dan niet ludieke "straffen"dienen aan te wenden.
Dergelijke bezigheden hebben de neiging uit de hand te lopen en te escaleren tot rampzalige gebeurtenissen.
Mijn flexibiliteit ten opzichte van ontgroeningen en lijfstraffen is NUL.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Straffen in de BSD

Bericht door BPS10 »

Zoals reeds een aantal forumleden hebben aangehaald is er wezenlijk geen verschil tussen straffen voor leden van de Binnenlandse Strijkdkrachten ten opzichte van hun collega's in de ex - BSD. Straffen konden opgelegd worden ongeacht de categorie (dienstplichtige, beroeps, soldaat, onderofficier of officier), het krijgsmachtdeel (LM, LuM, ZM, MD), de graad, etc.,.. Over straffen gesproken is er echter wel een kleine nuance tussen schoolstraffen en straffen opgelegd binnen een eenheid. Schoolstraffen werden meestal opgelegd in het kader van studieresultaten, orde, tucht, etc.,... In de meeste gevallen gingen deze straffen gepaard met de gedeeltelijke of volledige intrekking van de week en / of weekendpermissie en werden ze gewoonlijk omgezet naar verplichte studie met een kantine- of barverbod. In principe konden ze je in een school straffen tot en met de zondagnammidag 16:15 uur. Afhankelijk van de straf kon dit wel betekennen dat je meer dan één weekend tot de zondagnamiddag mocht nablijven. In een school of opleidingscentrum kwam je wel van die opgesomde fenomenen tegen zoals pompen als je je lief liet vallen (je wapen), het dichtnaaien van zakken, het rondlopen met je helm als je muts niet reglementair op je hoofd stond, etc.,.. Ik herinner mij één specifiek geval. Na een zware tactische nachtoefening had iedereen het zwaar om in peleton terug te keren. Gezien we niet meer zo stipt in de pas konden lopen en omdat niemand op bevel van de Peletonscommandant wou zingen kregen we de zogenaamde Chinese drill aan ons broek. Naar boven lopen omkleden in de opgelegde kledij en binnen de x tijd weer verzamelen. Als de verzameling niet binnen de opgelegde tijd gebeurde mocht je het nog een paar keer overdien.... Zo zijn er nog tal van dingen maar ik vrees dat die beter op zijn plaats zijn binnen het geheel "straffe verhalen". Schoolstraffen vervielen normaliter na het beeindigen van de volledige opleiding.
In de eenheid daarentegen bestond een systeem van een blaam, eenvoudig en zwaar arrest. Als je een model C aan je broek kreeg mocht je op een bepaalde dag met je hielen tegen elkaar op de elfurenmis bij de Compagnie Commandant komen. Ook de CSM, BSM of ESM was daar vertegenwoordigd. Na het voorlezen van de feiten mocht je dan je verhaal doen. De Compagnie Commandant besliste dan welke strafmaat hij zou opleggen. Naast het vergrijp werd dan eventueel rekening gehouden met bepaalde dingen, is dit al eerder gebeurd, staat van dienst, etc,... Wat hier eerder aangehaald is was effectief van toepassing dat de reglementen vatbaar waren voor intrepretatie en vaak ook van hoe goed gezind die dag de Compagnie Commandant was. Vraag mij nu a.u.b. niet voor welke vergrijpen je eenvoudig of zwaar arrest kon krijgen want dat kan ik je spijtig genoeg niet meer zeggen. Deze straffen gingen zoals je al kon raden meestal op een vrijdag in dus je weekendpermissie kon je al vergeten alsook de overige dagen van de straf mocht je na de werkuren het kwartier niet verlaten noch mocht je de kantine of bar bezoeken. Voor de rest was het afhankelijk van het soort arrest en het aantal dagen. Bij eenvoudig arrest moest je je op bepaalde uren aanbieden op het appel van de gestraften. De Onderofficier met weekdienst of de Officier van Wacht bedacht dan bepaalde karwijen. De typische patten jassen was zo een van die taken of bijvoorbeeld het opkuisen van de keuken, etc.,.. Voor de duur van de straf ging tevens een kantine- of barverbond in. Let wel zulke karweien konden enkel aan het lager kader opgelegd worden. Onderofficieren en officieren kregen gewoonlijk een uitgangs- en barverbod en diende zich niet aan te bieden op het appel van de gestraften wat niet wil zeggen dat ze eventueel niet op aanwezigheid konden gecontroleerd worden. Bij zwaar arrest diende de gestrafte bovendien in een aparte kamer binnen het wachtlokaal te gaan slapen ook wel het cachot genaamd. Voor zeer zware feiten of misdrijven mocht je voor de Krijgsraad ten Velde verschijnen (bijvoorbeeld bij desertie, etc.,..). Dit organisme is vergelijkbaar met een rechtbank in de burgerij. Daar kan ik je ten spijte geen voorbeeld van straffen geven maar ik vermoed dat je het plaatje wel snapt. De opgelegde straffen kwamen uiteraard in je persoonlijk dossier en konden bijvoorbeeld een rol spelen bij een mogelijke bevordering, etc.,.. Ik zou je toch het advies willen geven om uitermate voorzichtig om te springen om dergelijke straffen of praktijken om te zetten naar een jeugdbeweging. Hoe ver zou je daarmee gaan en wat zijn de mogelijke reacties van de gestrafte en van zijn of haar ouders? Wat voor jou misschien als een practical joke of een soort straf opgevat wordt, kan door de gestrafte mogelijk anders opgevat worden met alle gevolgen van dien.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Straffen in de BSD

Bericht door Yente »

Ik denk dat er een misverstand bestaat omtrent de zwaarheid van de straffen die de topicstarter bedoeld. Hij zoekt ideën om ze op scoutsformaat te gebruiken. Ik weet niet of jullie in een jeugdbeweging hebben gezeten maar diegene die snachts iets uitpuiteren vinden het vaak juist helemaal niet erg dat ze gestraft worden. Vaak zijn de straffen ludiek en ondergaan de leden het met een glimlach. Bijvoorbeeld kan je cachot vergelijken met snachts aan de vlaggenmast te gaan zitten tot de leider je terug in de tent roept.
Een idée is misschien Robrecht dat je ze iets kan laten sorteren?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Straffen in de BSD

Bericht door BPS10 »

Beste Yente,

Ik ben als snotneus inderdaad ooit lid geweest van een aantal clubs en verenigingen wie niet trouwens? Als je bijvoorbeeld op de voetbaltraining een paar keer de bal miste, niet aan het opletten was, aan het spelen was, grapjes uithaalde, de training niet ernstig nam, etc.,.. dan mocht je van de trainer een aantal rondjes rond het veld lopen of werd je naar de kleedkamer gestuurd afhankelijk van de feiten. Bij ergere vergrijpen kon het zijn dat je voor één of een aantal activiteiten geschorst werd. In het ergste geval mocht je een andere club gaan zoeken. Ook bij andere clubs of verenigingen werden dergelijke straffen opgelegd. Op een scoutskamp mocht een gestrafte ooit de minder leuke karweitjes doen terwijl de rest van de groep zich goed aan het vermaken was. Je voorbeeld van bij de vlaggenmast te gaan zitten tot je terug binnengeroepen wordt is eveneens een klassiek vooorbeeld. Sorteren lijkt mij een prachtig alternatief. Het basisprincipe van een straf is toch om de betrokkene te laten inzien dat hij iets fout gedaan heeft, hem laten inzien wat hij fout gedaan heeft en om te verhinderen dat hij het niet meer zal doen. Uiteraard moet het leuk blijven tenslotte is het een jeugdvereniging en geen strafkamp. In een bedrijf of in het leger werk je met beroepspersoneel en dat kan je onmogelijk vergelijken met het leven binnen een vereniging of club. Vandaar dat ik het moeilijk vind om ideeen of straffen uit het militair milieu over te zetten naar een jeugdbeweging. Bovendien is de vraag of we hiermee niet te veel van het topic ABL afwijken? Misschien eens een kijkje gaan nemen op één of ander scoutsforum of zo en trachten om daar ideeen uit te wisselen?
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Straffen in de BSD

Bericht door Sgt. Veldeman »

Idd, zoals vermeld dwalen we hier af ( mijn excuses hiervoor). Terug naar het ABL-topic en van het jeugdbeweging-topic stappen we af. ABL info is immers de reden van onze registratie op dit forum. Ik hoop dat op dit topic toch nog veel reactie verschijnt.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
fonske
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2012 17:56

Re: Straffen in de BSD

Bericht door fonske »

heb zo eens het forum bekeken over de straffen in het voormalige BSD verschillende meningen ik heb drie jaar siegen gedaan en ik weet wat de straffen daar waren dit waren ballen politie kamer en cachot heb er gekregen en gegeven den draad doen was zeker cachot niet meer of minder heb ook bij de luchtmacht geweest en daar was het slapjes en mijn leger diensten hebben mijn goed gedaan en veel geleerd ben ook veteraan van congo 1960 en al die verhaaltjes van zus en zo larie
groetjes alfons :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”