opleidingscentum

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
tentzeil
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 apr 2012 07:21

opleidingscentum

Bericht door tentzeil »

Hallo,

je had OC nr2 in Heverlee en OCnr3 in Turnhout.
waar zaten de andere opleidingscentrum? waar was nr 1 enz....?

mvg,
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: opleidingscentum

Bericht door eaw458 »

1 = Saive
3 = Turnhout

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: opleidingscentum

Bericht door ABL »

vwb de artillerie en luchtafweer was dit Lombardsijde voor de miliciens.
de beroeps in de VA sch te Brasschaat.

Of Lombardsijde echt ook zo'n OC had, geen idee
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: opleidingscentum

Bericht door eaw458 »

Dune65 schreef:Ik heb nooit als dienstplichtige gediend met andere woorden ik heb nooit een OC van dichtbij gezien. Van de vermelde OC's heb ik ooit al wel al eens gehoord. Maar behoudens vergissingen mijnentwege waren Peutie, Heverlee en Ekeren Hoogboom eveneens geen OC's....?
Ook Bv's werden opgeleid in de OC's en er werd aan autoscholing gedaan voor al het pers.

Hoogboom / Kapellen was het 6Li, een licht Inf Bon met een opleidingscompagnie voor Miliciens.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: opleidingscentum

Bericht door one_O_five »

Ik heb een tijd opleiding gegeven in Turnhout, OC3, OC staat voor opleidingscentrum en hier werd uitsluitend basisopleiding gegeven zowel voor dienstplichtigen als beroeps, het verschil was da t beroeps zes in plaats van voer weken opleiding kregen.
De rijschool in Turnhout gaf dan verdere opleiding voor de mensen die Chauffeur werden en hun basisopleiding hier gekregen hadden.
OC1 Saive was de Franstalige tegenhanger van OC3, in de rijschool van Heverlee werden dan vooral chauffeurs opgeleid die elders een basisopleiding gekregen hadden of die wegens verandering van job een rijbrevet nodig hadden.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: opleidingscentum

Bericht door one_O_five »

Er zijn inderdaad veel variaties mogelijk zo als Vestingjager al opmerkt, zelf heb ik als dienstplichtige (klas 68) mijn basisopleiding in de eenheid 18 RA gehad, later als TV in 78 mijn basiopleiding nog eens gehad in Turnhout maar mijn rijopleiding dan weer in de eenheid 13 TTr.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: opleidingscentum

Bericht door eaw458 »

Dune65 schreef:Ik heb er geen idee van hoeveel dienstplichtigen per jaar onder de wapens werden geroepen maar dat zal toch wel een vrij beduidend getal geweest zijn.
Toch wel zo'n 20-30K per jaar.
Dune65 schreef:Het zou mij dus ten zeerste verbazen dat de basisopleiding voor dienstplichtigen slechts door twee OC's opgevangen werd (wetende dat de twee vernoemde OC's eveneens TV's en BV's een basisopleiding gaven). Dat lijkt mij sterk.
Als voornaamste centra voor basisopleiding B5 (niveau milicien) golden rond 1990 bij de landmacht:

OC1 te Saive
OC2 te Heverlee
OC3 te Turnhout
6Li te Kapellen
3ChA te Vielsalm
Dune65 schreef:Bovendien is ons leger gekend voor zijn talrijke wijzigingen door de jaren heen.
Zo werden bijvoorbeeld halverwege de lichting 93 voor bepaalde eenheden nieuwe miliciens direct naar de eenheid opgeroepen om daar de basisopleiding te ontvangen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: opleidingscentum

Bericht door Delta »

IK heb 3 maanden opleiding gehad in Heverlee,basisopleiding en rijopleiding,en dan 9 maanden Buren waar we ook nog een bijkomende rijopleiding op Magirus gekregen in 1967. :twisted:
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: opleidingscentum

Bericht door Exjager »

Had mijn basisopleiding in Heverlee, maar was jammerlijk geen rijopleiding :(
Ik herinner me wel dat er toen wel veel soorten 'lintjes" rondliepen, dus veel soorten opleidingen.
We spreken dan van 1987.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
tentzeil
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 apr 2012 07:21

Re: opleidingscentum

Bericht door tentzeil »

Hallo,

allen bedankt voor de reacties.
DeKat
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 dec 2016 23:26

Re: opleidingscentum

Bericht door DeKat »

Tijdens de jaren '80 had je ook nog OC4 te Peutie. Was 1 Pl. De dienstplichtigen die dienden bij de Rijkswacht kregen daar hun gewone opleiding van 4 weken.

'En we zijn er van de klas'
Auteur: DE DONDER, Vic
Uitgever: Standaard Uitgeverij
Jaar uitgave: 1988

Is een goed boek over de legerdienst.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: opleidingscentum

Bericht door canadian2nd »

In de basis van Koksijde bestond ook een CMV (Centrum Militaire Vorming) voor luchtmachtpersoneel.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: opleidingscentum

Bericht door canadian2nd »

ABL schreef:vwb de artillerie en luchtafweer was dit Lombardsijde voor de miliciens.
de beroeps in de VA sch te Brasschaat.

Of Lombardsijde echt ook zo'n OC had, geen idee
Ik denk het wel ABL. Mijn nonkel is daar nog instructeur HAWK geweest in de jaren '70 - '80.

mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”