Militairen in België halen oogst binnen

De legerdienst 1945-1992 in 't algemeen en de Belgische Strijdkrachten in Duitsland.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Militairen in België halen oogst binnen

Bericht door Paddy »

Publicatiedatum: 18 oktober 1974
Militairen in België halen oogst binnen
BRUSSEL — De Belgische minister van Defensie, Van den Boeynants, heeft donderdag, na overleg met zijn collega van Landbouw, Lavens, besloten een „spoedverlof" van 10 dagen te -geven aan alle in werkelijke dienst zijnde landbouwers en landarbeiders. Die dienstplichtigen kunnen thuis gaan helpen bij de suikerbietenoogst. Met die oogst zijn de Belgische boeren in moeilijkheden gekomen omdat de regens van de laatste weken het land onbegaanbaar maakten.

Een tweede maatregel die werd getroffen is dat in moeilijkheden geraakte landbouwers, via de burgemeesters van ' hun woonplaatsen, om „militaire bijstand" voor de suikerbietenoogst kunnen vragen. De boeren moeten militairen die voor het helpen bij het binnenhalen van de oogst in aanmerking komen, het transport vergoeden eii hun kost en inwoning geven, plus een vergoeding.
[link2]Bron,http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Militairen in België halen oogst binnen

Bericht door Paddy »

Ook de zomer van 1965 was nat en koud. Militairen werden bij de boeren ingeschakeld om de oogst binnen te halen. In het filmpje zien we para-commando's en matrozen aan het werk.

[link2]Belgian Soldiers Help Harvest 1965,http://www.britishpathe.com/video/belgi ... ry/belgium[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
coowouters
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2014 14:47

Re: Militairen in België halen oogst binnen

Bericht door coowouters »

Paddy schreef:
Publicatiedatum: 18 oktober 1974
Militairen in België halen oogst binnen
BRUSSEL — De Belgische minister van Defensie, Van den Boeynants, heeft donderdag, na overleg met zijn collega van Landbouw, Lavens, besloten een „spoedverlof" van 10 dagen te -geven aan alle in werkelijke dienst zijnde landbouwers en landarbeiders. Die dienstplichtigen kunnen thuis gaan helpen bij de suikerbietenoogst. Met die oogst zijn de Belgische boeren in moeilijkheden gekomen omdat de regens van de laatste weken het land onbegaanbaar maakten.

Een tweede maatregel die werd getroffen is dat in moeilijkheden geraakte landbouwers, via de burgemeesters van ' hun woonplaatsen, om „militaire bijstand" voor de suikerbietenoogst kunnen vragen. De boeren moeten militairen die voor het helpen bij het binnenhalen van de oogst in aanmerking komen, het transport vergoeden eii hun kost en inwoning geven, plus een vergoeding.
[link2]Bron,http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011[/link2]
Zat toen (in '74) in mijn opleiding voor chauffeur in OC 3 in Turnhout en mocht ook mee...
Hard gewerkt; we zaten met 4 bij een boer, maar ook een fijne tijd gehad.
Tijdens het weekend was het bal in het dorp en onze boer bracht er ons naartoe en betaalde alles (zelfs de drankjes die we aan de plaatselijke schonen aanboden :-) )
Hij heeft terwijl we daar waren ook een varken geslacht en we hebben altijd lekker (vers) gegeten.
En dan natuurlijk die dag dat de biggetjes gecastreerd werden.... (die testikeltjes zijn natuurlijk verzeild geraakt in de zakken van 1 van ons, LOL!)

Is eigenlijk nog altijd een fijne herinnering uit mijn 35 jaar bij den ABL!
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 187
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Re: Militairen in België halen oogst binnen

Bericht door marcsken »

Beste Paddy,


In 74 zat ik bij 1CY. Ben toen ook gaan aardappelen rapen van 29/11 tot 06/12.
Wij zaten bij een boer in Voormezele, nog shrapnelkoppen en zelfs 1 granaat gevonden omdat we dachten dat het patatten waren. Alles moeten afgeven aan de boer natuurlijk.
Ook toen werden er varkentjes "ontmand", als ik zo de vorige commentaar lees in je topic komt dit zeer bekend voor.
Ook wij zijn in Ieper pinten gaan drinken die betaald werken door de boer, alleen zijn we toen geen plaatselijke schonen tegengekomen, spijtig.

Ik heb zelfs de originele brief van kennisgeving van dit evenement nog. Heb ook nog een ("zeldzaam") kennisgeving "U zijt besmet" van op maneuvres.
Als je wil bezorg ik je die via email of fax ofzo, ik krijg mijn foto's niet mee op dit forum (computerdummy).


mvg Marc
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 187
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Re: Militairen in België halen oogst binnen

Bericht door marcsken »

Paddy,


Hierbij de foto's van de documentjes.
DSC_0003.JPG
DSC_0001.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Dienstplicht & BSD - le service militaire & FBA”