Fusilierpeloton anno 1954

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Thom430
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2017 14:04

Fusilierpeloton anno 1954

Bericht door Thom430 »

Goedendag allemaal,

bij deze zou ik graag een organisatie tabel van een ABL fusilierspeloton willen delen, zoals die in de Guide Technique du Sous-Officier d'Infanterie beschreven staat. Eerst het origineel, gescand, en daarna nog even in een nette tabel weergegeven. (Kan hier en daar een klein Frans foutje van mij in zitten).

Gelijk heb ik ook al een aantal vragen: Waarom zijn er zowel een adjoint voor de Chef PL en een adjoint op zich? Begrijp ik hier het Frans niet correct?
Het lijkt in ieder geval een ambitieuze organisatie, drie SAFN geweren met scope per peloton is naar mijn weten vrij uniek voor een leger in de jaren 50, werdt dit ook gehaald, of bleef dit een wens op papier?

Het is ook mijn wens om de andere organisatietabellen uit dit Guide Technique boekje te scannen en te verduidelijken, maar dat kan even duren, geduld is een schone zaak :)

In ieder geval:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Fusilierpeloton anno 1954

Bericht door tsjokke »

ter info:
Een Adjt is geen adjunct maar een adjudant,hetgeen een GRAAD is
Een Adjunct is een FUNCTIE,een persoon die aan een hogere is toegevoegd om hem in zijn ambtsbezigheden bij te staan.Het kan een lagere officier zijn ,zelfs een adjudant of iemand van nog een andere graad
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Fusilierpeloton anno 1954

Bericht door Patric »

Thom430 schreef: 22 aug 2017 18:52 Het lijkt in ieder geval een ambitieuze organisatie, drie SAFN geweren met scope per peloton is naar mijn weten vrij uniek
De basisorganisatie begint bij de sectie, de kleinste zelfstandige eenheid op infanterieniveau.
In één sectie fuseliers is er één scherpschutter, één MG-schutter, één energa schutter, ...
De uitleg is dus niet 3 scherpschutters per peloton maar één scherpschutter per sectie.
mg,
Patric
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Fusilierpeloton anno 1954

Bericht door geert45 »

Dat klopt Patrick. Ik deed mijn legerdienst in 1963-64, 6de Linie en ik had een Fal en daarbij een aluminium koker met een scope erin. In onze legendarische half-tracks diende ik ook de radio en de .50 te bedienen op oefeningen, als de volledige bewapening erop stond. Met die .50 heb ik nooit geschoten, evenmin met de Fal met de scope erop. Ik diende wel altijd die hinderlijke koker mee te sleuren. Wel was het zo dat ik ook instond voor de .50, hem uit het wapenmagazijn, kelder, te halen en hem daar terug proper af te leveren.Gelukkig was ik nogal goed bevriend met de wapenmaker, een gescheiden BV, die in de kazerne bleef slapen en met hem dronk ik al wel eens meer dan één pintje.
Groetjes,
Geert
Thom430
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 aug 2017 14:04

Re: Fusilierpeloton anno 1954

Bericht door Thom430 »

Patric schreef: 23 aug 2017 13:17
Thom430 schreef: 22 aug 2017 18:52 Het lijkt in ieder geval een ambitieuze organisatie, drie SAFN geweren met scope per peloton is naar mijn weten vrij uniek
De basisorganisatie begint bij de sectie, de kleinste zelfstandige eenheid op infanterieniveau.
In één sectie fuseliers is er één scherpschutter, één MG-schutter, één energa schutter, ...
De uitleg is dus niet 3 scherpschutters per peloton maar één scherpschutter per sectie.
mg,
Patric
Misschien begrijp ik de terminologie niet helemaal, maar we hebben hier toch 3 secties (elk met 1 scherpschutter) die samen 1 peloton vormen (met de section d'armes erbij, uiteraard) ergo 3 scherpschutters in het peloton? Of bedoelt u het zo te zeggen om met nadruk te stellen dat scherpschutters meer individueel deel uitmaken van hun sectie, dan dat ze gezamelijk in het peloton optreden?

Groet,
Thom
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Fusilierpeloton anno 1954

Bericht door Patric »

Op Sectie-niveau is er een fuselier die de functie van scherpschutter uitvoert. Die valt dus onder rechtstreeks bevel van de sectiecommandant.
Theoretisch: De pelotonscommandant beslist waar hij zijn secties inzet en de sectiecommandant beslist waar hij zijn sectieleden opstelt.
Om een voorbeeld te geven a.d.h.v. uw overzicht met de MG /FM schutters: Een peloton bestaat uit 3 secties met in elke sectie een MG schutter. Maar in elk peloton is er ook een sectie steun met MG.
De pelotonscommandant bepaalt de inzet van de secties en oordeelt waar en hoe de 3 secties fuselier en de sectie steun worden ingezet. Op sectie-niveau bepaalt de sectiecommandant waar hij zijn ene MG schutter plaatst, rekening houdend met de opdracht, de plaatsgesteldheid en ...
De scherpschutters, of energa-schutters, ... blijven bij hun sectie onder bevel van de sectiecommandant en worden niet gegroepeerd op pelotonsniveau.
mvg,
Patric
Plaats reactie

Terug naar “Korea 1950-55 & De Koude Oorlog 1945-1989 le Corée et la guerre froide”