KOREA MUTS

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

KOREA MUTS

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 10 Dec 2010 22:45
vaandel schreef:Hallo,
wie heeft één originele Korea muts met of zonder kenteken ?
Met één andere fabrikant , met één ander jaartal of zelfde jaartal , zie foto.
Deze muts of mutsen zijn origineel , maar uit een stock gevonden begin de jaren '90 met ander paracommando materiaal.
Groetjes vaandel
Hoe meer we weten hoe beter

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: KOREA MUTS

Bericht door Paddy »

35Fus schreef:Hallo,

Ik ben in het bezit van één ABL Korea muts met kenteken.

Moet ik fabrikant en jaartal nakijken?

Wat bedoelt U?
ruudje-c schreef:Kan u geen foto plaatsen en een beet info wat betreft de muts . Is ze origineel ? Is er een naam van de veteraan die ze gedragen heeft ?
Hoe is de achterkant ? Is de bevestiging met oogjes of beentjes ? Waar staan de bevestigingen , op het schild of de helm en het schild ?
<zulke zaken zouden we graag weten .
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: KOREA MUTS

Bericht door patrouilleur »

Paddy schreef:Geplaatst: 10 Dec 2010 22:45
vaandel schreef:Hallo,
wie heeft één originele Korea muts met of zonder kenteken ?
Met één andere fabrikant , met één ander jaartal of zelfde jaartal , zie foto.
Deze muts of mutsen zijn origineel , maar uit een stock gevonden begin de jaren '90 met ander paracommando materiaal.
Groetjes vaandel
Hoe meer we weten hoe beter

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Laatst gewijzigd door patrouilleur op 24 nov 2011 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: KOREA MUTS

Bericht door patrouilleur »

Na vergelijking met verschillende originele mutsen op naam kan ik zeggen dat de Fabrikant de juiste is.
Paddy schreef:Geplaatst: 10 Dec 2010 22:45
vaandel schreef:Hallo,
wie heeft één originele Korea muts met of zonder kenteken ?
Met één andere fabrikant , met één ander jaartal of zelfde jaartal , zie foto.
Deze muts of mutsen zijn origineel , maar uit een stock gevonden begin de jaren '90 met ander paracommando materiaal.
Groetjes vaandel
Hoe meer we weten hoe beter


Axel Gray
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2013 13:34

Re: KOREA MUTS

Bericht door Axel Gray »

Dag , heb enkele weken terug de muts van mijn " nonkel " ( Guy Lanis ) gekregen.
Zelfde fabrikant en jaartal als die van de foto maar maat 56 .
Kenteken met oogjes op het schild.
Ik heb nog geen muts gezien met jaartal 50 of 51 . Vreemd .
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: KOREA MUTS

Bericht door larotje »

Hallo,

Volgens ons heeft 3 Para de volledige traditie van Korea gedragen, inclusief de bruine baret. Dit in de beginjaren van 3 Para althans.

In bijlage een aantal baretten van verschillende fabricages, datum en kleur van binnenvoering, maar hoe zie je dat het Korea baretten zijn? Weet er iemand vanaf wanneer infanterie eenheden de Korea bruine baretten en wanneer 3 Para wijnrode baretten zijn beginnen dragen? We zouden het wel kunnen uitvlooien in ons archief maar dat kan wel effe duren.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: KOREA MUTS

Bericht door The Bartman »

Misschien interessant om te weten, dat de bruine mutsen ( Dark Brown) origineel al waren voorbestemd voor de
Belgian Airborne troops tijdens wo2. "same colour as the Service dress cap of the A.T.S.

Dit was omdat de Rode baretten, voorbehouden waren voor de Britse Airborne troepen.

Men heeft toen bestaande mutsen laten kleuren, doch dit was zo arbeidsintensief "omdat men eerst de lederen rand
terug diende te verwijderen " dat men er voor koos om volledig nieuwe te laten maken.

Mvg,Bart
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: KOREA MUTS

Bericht door nick »

The Bartman schreef:Misschien interessant om te weten, dat de bruine mutsen ( Dark Brown) origineel al waren voorbestemd voor de
Belgian Airborne troops tijdens wo2. "same colour as the Service dress cap of the A.T.S.

Dit was omdat de Rode baretten, voorbehouden waren voor de Britse Airborne troepen.

Men heeft toen bestaande mutsen laten kleuren, doch dit was zo arbeidsintensief "omdat men eerst de lederen rand
terug diende te verwijderen " dat men er voor koos om volledig nieuwe te laten maken.

Mvg,Bart

Hallo Bart,

=> Waar haal je deze wijsheid vandaan als ik vragen mag? Mij is dit in ieder geval niet bekend...

=> Bronnen?

Mvg, Nick
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: KOREA MUTS

Bericht door The Bartman »

Hallo Nick,

Van een vriend/collega verzamelaar....

Heeft mij daar kopie's van originele documenten van doorgezonden.

Alleen zet ik ze hier niet online, omdat ik ieders privacy en eigendomsakte op hun zaken respecteer.

Ik was ook verwonderd, als ik ze onder ogen kreeg.

En neem van mij aan, dat ik hier niks post, zonder zekerheid.

Hier enkele gegevens op enkele van de documenten:

Date: 23-1-43 - Ref: 3144 ondertekend: Capt.Blondeel 2nd. i/c. Belgian Independant Parachute Coy.
Date: 24/6/43 - Ref: 4531 ondertekend: Captan-Commandant Thise C.C. Belgian Parachute Coy.
31st August 1943 - C.L.A.C./9/2 ondertekend: Sgd:- R.H. Phillips Major
2 sep 43 - BEL/4004/4/57 ondertekend: Sdg:- Heywood Colonel
6.9.43 - N°434/15224/460 ondertekend: Le Lt.Col. B.E.M. PIRON Comdt. le Ier Groupement.
enz...enz...

Deze gaan over, waarom de rode baretten niet meer mogen gedragen worden door de Belgische Parachute Coy, welke kleur men wou, voor de Belgische,
Waar gemaakt, hoeveelheid, indien men personeel betrapte op het nog dragen van de rode baretten, men dit moest melden aan de Allied Commander.
enz.....

op 19/7/43 waren er 300 stuks besteld, men gebruikt verschillende termen om de kleur aan te geven (één ervan is nu taboe, daarmee dat ik het hier niet schrijf), doch komt uiteindelijk vertaald allemaal uit op donkerbruin

Dus zeker niet uit de duim gezogen.

Nogmaals we leren ook elke dag bij, daarmee dat ik het niet wou weerhouden.

Mvg,Bart
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: KOREA MUTS

Bericht door The Bartman »

Nog een kleine kanttekening bijmaken van een document:

Op datum van 21/2/44 - Ref; EQT 7901
waar men in spreekt van de "Dress Regulations" van 15/2/44 .... du H.Q. S.A.S. Troops, la Cie Parachutiste Independante Belge,
continuera a porter le beret amarante.

Toch niet onbelangrijk!! om weg te laten.

Mvg,Bart
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: KOREA MUTS

Bericht door The Bartman »

Nu, een andere vraag....

Weet er iemand van wanneer de mutsemblemen zijn met platte beentjes, deze zijn redelijk moeilijk te vinden.

Zijn deze van voor-of na de Korea periode.

Kan mij voorstellen dat deze beentjes rap afbraken t.o. deze met de lussen.

Als men er dan logisch vanuit gaat, dat men aanpassingen deed op gebruikt materiaal ten velde, dan zou ik denken of veronderstellen dat deze
voor de Korea periode gemaakt zijn, doch wegens slechte kwaliteit aangepast met lussen.

Doch nogmaals, dit is maar een veronderstelling en geheel ten mijnen laste.... :D en ik denk met mij dat vele anderen zich de vraag daarover stellen.

Ik weet, alle Koreaanse hadden de beide oogjes op het schildje staan, doch bij deze in mijn bezit (zie foto) staat 1 beentje op de helm en 1 op het schild.

Alle info is welkom.

Mvg,Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
buffalo
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mei 2011 07:43

Re: KOREA MUTS

Bericht door buffalo »

Hallo Bartman, interessante topic, veel wist ik niet; mocht je ooit het mutskenteken van de hand doen, graag een pb ke. :D
Dank bij voorbaat :) Mvg Urbain
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: KOREA MUTS

Bericht door wolf »

rode/bruine muts van 3 para:

Vanaf 1954 begint voor de paco’s hun Afrikaanse periode. 1Para en 2Cdo krijgen versterking van het 3 de Bataljon Para-Cdo. Dit bataljon neemt de tradities EN bruine muts over van het vrijwilligerskorps voor Korea. Het is namelijk dank zij de aankomst van het 5 de detachement in Kamina dat het 3de Bataljon ParCdo kan worden gevormd en samengesteld. In 1959 wordt het 3de Para-Cdo omgevormd tot 3Para en draagt het van dan af de rode muts met het embleem van de Koreavrijwilligers.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: KOREA MUTS

Bericht door wolf »

rode/bruine muts van 3 para:

Vanaf 1954 begint voor de paco’s hun Afrikaanse periode. 1Para en 2Cdo krijgen versterking van het 3 de Bataljon Para-Cdo. Dit bataljon neemt de tradities EN bruine muts over van het vrijwilligerskorps voor Korea. Het is namelijk dank zij de aankomst van het 5 de detachement in Kamina dat het 3de Bataljon ParCdo kan worden gevormd en samengesteld. In 1959 wordt het 3de Para-Cdo omgevormd tot 3Para en draagt het van dan af de rode muts met het embleem van de Koreavrijwilligers.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
The Bartman
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 apr 2013 22:24

Re: KOREA MUTS

Bericht door The Bartman »

Hallo Urbain,

Wel ben blij dat te horen, zoals ik eerder al aanhaalde, elke dag kan men iets nieuw leren of tegenkomen.

En ik denk dat er zeer veel verzamelaars onder ons zijn, die het bestaan (ontstaan) van de bruine mutsen niet weten of wisten.

Eerlijk wist ik het voordien ook niet, daarmee dat ik het wou delen.

Wat uw vraag over het schildje betreft, ga ik u moeten teleurstellen, aangezien het aan de muur hangt bij de stukken ter herinnering aan
mijn vader.

Ik hoop dat je het niet kwalijk neemt ;) maar toch bedankt.

Met vriendelijke groet, Bart
PhilVG
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2014 12:18

Re: KOREA MUTS

Bericht door PhilVG »

Ik heb gisteren deze rode muts op de kop kop getikt op de rommelmarkt in Brussel.
Kenteken ziet er goed uit, 2 omgevouwen oogjes, maar behalve een paar kleine mottengaten ziet de muts er redelijk nieuw en ongedragen uit.
Iemand commentaar?
Ph.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: KOREA MUTS

Bericht door wolf »

De Korea-vrijwilligers hadden toch een bruine muts, zie hoger.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
PhilVG
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2014 12:18

Re: KOREA MUTS

Bericht door PhilVG »

Ja, weet ik...daarom mijn vraag.
Een correct Korea kenteken op een rode muts uit de juiste periode is vreemd.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: KOREA MUTS

Bericht door wolf »

een rode muts kun je overal kopen he. Nu op zoek naar de juist bruine muts. ;)
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Krt
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2015 21:07

Re: KOREA MUTS

Bericht door Krt »

Muts en kenteken kunnen toch ook samengesteld zijn vanaf 1959 (invoer rode muts 3para)?
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: KOREA MUTS

Bericht door wolf »

natuurlijk, maar het is geen muts van het Korea bataljon.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Krt
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2015 21:07

Re: KOREA MUTS

Bericht door Krt »

Verkeerde topic dan.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: KOREA MUTS

Bericht door canadian2nd »

wolf schreef: 19 mar 2023 21:37 natuurlijk, maar het is geen muts van het Korea bataljon.
Ik begrijp de verwarring van Krt. Een rode muts uit 1951 met een correct Korea kenteken erop ...
Leg dit maar eens uit aub Wolf ...

groeten. Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: KOREA MUTS

Bericht door wolf »

Dat kan gerust een muts van 1para van 1951 zijn he.
Combineren van kledij en kentekens kan iedereen toch.
Misschien heeft een oudgediende van 1para zijn muts behouden als Koreavrijwilliger... of later bij 3 para gegaan en zijn oud Koreakenteken behouden...wie weet? ikke ni.
Mijn Groen Muts dateert van 1970 en bij reunies doe ik die ook nog steeds aan met het originele kenteken van toen.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: KOREA MUTS

Bericht door canadian2nd »

wolf schreef: 20 mar 2023 16:37 Dat kan gerust een muts van 1para van 1951 zijn he.
Combineren van kledij en kentekens kan iedereen toch.
Misschien heeft een oudgediende van 1para zijn muts behouden als Koreavrijwilliger... of later bij 3 para gegaan en zijn oud Koreakenteken behouden...wie weet? ikke ni.
Mijn Groen Muts dateert van 1970 en bij reunies doe ik die ook nog steeds aan met het originele kenteken van toen.
Plausibele uitleg Wolf, waarvoor bedankt.
groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Korea 1950-55 & De Koude Oorlog 1945-1989 le Corée et la guerre froide”