Fairbanks Sykes Commando dolk

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

Ik heb een FS commando dolk tijdens mijn legerdienst bij 2 Codo gekocht in Schotland.
Hij is gemaakt door J. Nowill and Sons Sheffield.
Ik vind veel info over deze dolken maar niet over de code die op mijn dolk staat, nml. oa
een *D

Iemand een idee wat d betekenis is van die * en die D ?
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Het betreft hier de derde generatie dolken, de markering is deze:

* J. NOWILL & SONS

D. SHEFFIELD ENGLAND
ESTABLISHED. AD. 1700

Je kan het hier terugvinden (foto 19): http://www.cdomuseum.be/ANGLAIS/16_uk.htm
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

bedankt , had ik ook al gevonden, maar die tekens (*, pijltje naar boven, ea) hebben een betekenis.
Ik vraag me af of die * het "crow's footmark" is waar ergens sprake van is en de D die volgt dan wil zeggen: voor de MOD?
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Voor zover ik begrijp is het sterretje de aanduiding van de maker en de "D" de aanduiding van de fabriek, de "arrow" (of pijl) is typisch Brits... die vind je op zowat alle Britse items terug. De Schotten maken hier blijkbaar een uitzondering op, tenzij je die pijl daar ergens ook op terugvind?
WD met de pijl ertussen betekend "War Department", waarom nu precies een pijl... dat weet ik ook niet hoor. Kwestie om origineel te zijn?
Laatst gewijzigd door Walesha op 25 mei 2017 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

thanks.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Het is eigenlijk simpeler dan het lijkt al is het voor ons niet altijd even duidelijk. Neem als voorbeeld bvb edelsmeden, als die erkend zijn hebben die een eigen logo die ook meestal bestaat uit een soort code. Die logo's of code's worden geregistreerd zodat iedere juwelier aan de hand ervan kan weten wie de maker is (was) van het betreffende juweel... dat is hier met die dolk volgens mij ook zo.
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door RAL »

Weet er iemand wanneer de vroege Belgische commandodolken van een ketting voorzien werden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Om het risico van verlies op het veld te beperken mss? :roll:

Maar wat ik me eigenlijk al heel lang afvraag betreft deze dolk is waar die twee lederen lapjes met een oogje aan weerskanten van de schede voor dienen? Heeft iemand daar een verklaring voor?
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Stef »

De lederen flapjes in het Engels ook wel de wings genoemd dienen om de schede te kunnen vastmaken aan de kleding. Deze kunnen vastgenaaid worden aan bijvoorbeeld de battledress broek.

Over de ketting kan ik niet veel zeggen, misschien een persoonlijke aanpassing?
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door piot1940 »

Dit is de eerste montage met ketting die ik zie. Dit lijkt me geen officiele aanpassing maar eerder een persoonlijke aanpassing

M vr gr, Jean
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Bericht door wolf »

functie van die lapjes had ik me ook al afgevraagd, maar het zal wel zijn wat Stef zegt.

Wat die graveringen betreft is er toch ergens "iets" dat aanduidt dat ze voor M.O.D. of niet voor M.O.D. bestemd waren.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door RAL »

piot1940 schreef:Dit is de eerste montage met ketting die ik zie. Dit lijkt me geen officiele aanpassing maar eerder een persoonlijke aanpassing

M vr gr, Jean
Er zijn er met een zwart geschilderde ketting en deze zoals hierboven. Deze met gaatjes in de pareerstand (om een ketting vast te maken) zijn allemaal genummerd op de pareerstang en waren eigendom van het Leger.
Gebruikersavatar
dcmilitaria
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2014 14:26
Locatie: Dilbeek
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door dcmilitaria »

Hier zijn foto's van de ABL gemarkeerd en genummerde commando dolken die ik in mijn verzameling heb

De in de Eenheden gebruikte dolken hebben een gat in de pareerstang om een ketting aan vast te maken die, bevestigd aan de schede, verlies moet vermijden.(info van het cdo museum Kwartier Onder-Luitenant Thibaut Rue Durieux, 80 5020 FLAWINNE )

Mvg Dany
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Welke Belgische eenheden hadden die FS dolk... de SAS, voorloper van 1para? :roll:
Gebruikersavatar
dcmilitaria
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2014 14:26
Locatie: Dilbeek
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door dcmilitaria »

en ook de 2 cdo (2 de commando) hadden die dolken
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

inderdaad ook wij hadden die dolken (2codo), maar kregen ze enkel bij een parade.
op Wings & Wheels heb ik er een paar zien liggen.
vraagprijs: €450 en een zelfs over de €1000 . joehoe!! helemaal crazy!

mooie verzameling dcmilitaria, ik ben jaloers.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Spitfire
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2011 12:35

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Spitfire »

Bij het 3de Para hadden we er ook eentje.

We moesten ze wel zelf aankopen.
Die van mij ligt hier veilig in mijn nachtkastje :D

Grtz.

Luc.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Wel opletten met dit soort dolken, dergelijke dolken staan op de lijst van de "verboden wapens"! :roll:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door canadian2nd »

Walesha schreef: 15 aug 2017 19:38 Wel opletten met dit soort dolken, dergelijke dolken staan op de lijst van de "verboden wapens"! :roll:
Nee Walesha, nu niet meer. Zijn om te bezitten volledig vrij. Is ingedeeld volgens de wapenwet bij de blanke wapens.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Ach zo, sinds wanneer is dat dan veranderd? :roll:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door canadian2nd »

Sinds 2006 ...
Ik heb de wet hier al ergens gepost in één of andere discussie over de wapenwet. Ik weet niet meer waar.
Ik kan die wet (in PDF) hier niet plaatsen. Als je hem wil op Koninklijk Besluit stuur maar een PB.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

zijn dat dan alle leger-dolken die we mogen bezitten volgens die wet, want dat is zeer interessant om weten.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door canadian2nd »

Ja Wolf, als ze niet tot de verboden wapens behoren (met boksbeugel zoals enkele Amerikaanse, valmessen, springmessen met slot ...)
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Stef »

wolf schreef: 14 aug 2017 21:40 inderdaad ook wij hadden die dolken (2codo), maar kregen ze enkel bij een parade.
op Wings & Wheels heb ik er een paar zien liggen.
vraagprijs: €450 en een zelfs over de €1000 . joehoe!! helemaal crazy!

mooie verzameling dcmilitaria, ik ben jaloers.
Het zal hierbij waarschijnlijk gaan om Britse dolken van WO2.
Vooral een zogenaamde 1st pattern of speciale uitvoering kan zo een prijs gemakkelijk rechtvaardigen. Het is ook weer een heel verzamelgebied opzich.

Zijn de Belgische dolken trouwens ABL gestempeld ofzo?
Fidelitas et Superbia
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door RAL »

Het lemmet van de Belgische dolken heeft 6 vlakken waar de Britse 4 vlakken hebben. Een duidelijk onderscheid met de Britse.
Op de pareerstang van deze dolk hier staat, naast het nummer, een logo van HORSTATOR, een Duits bedrijf uit Solingen.
ABL staat er niet op.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

ik weet dat ik niet goed zie, maar op de foto's van dcmilitaria hebben de lemmets toch ook maar 4vakken?
De mijne komt van Engeland en heeft ook 4 vlakken.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door RAL »

Op alle foto's hierboven van de genummerde dolken met een ketting er aan en die indertijd door het Leger zijn aangekocht, kan je duidelijk de 3 vlakken van het lemmer zien. Mochten er, zoals gezegd, andere zijn, dan betreft het privé-aankopen die geen nummer hebben.

Vermoedelijk zijn er wel meerdere fabrikanten geweest.
De genummerde commando-dolken waren korpsuitrusting.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door canadian2nd »

Mijn exemplaar : een Model 3 gemaakt door J. Nowill & Sons uit Sheffield
geen ketting
geen nummers
twee vlakken per lemmet zijde
markering van de fabrikant op één kant van het lemmet - ook hier de markering * D

mvg
Jan
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

wolf schreef: 16 aug 2017 20:14 zijn dat dan alle leger-dolken die we mogen bezitten volgens die wet, want dat is zeer interessant om weten.
Ik vond deze zaken op het internet... lijkt me duidelijk genoeg. :)

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... n/verboden
http://www.lokalepolitie.be/5394/biblio ... wapen.html
http://www.zelfredzaam.be/2014/06/15/messen/

Als ik aan de hand van deze artikels mijn collectie bekijk dan zie ik dat ik geen verboden wapens in huis heb... lucky me! :D
(En ik die steeds dacht dat mijn FS verboden was... pfff) :roll:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door canadian2nd »

Als ik aan de hand van deze artikels mijn collectie bekijk dan zie ik dat ik geen verboden wapens in huis heb... lucky me! :D
(En ik die steeds dacht dat mijn FS verboden was... pfff) :roll:
Oef Walesha. Nogthans is dit al zo sedert 2006. Eindelijk zou ik zo zeggen ... en heb je de wetgeving echt GOED gelezen ?
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... n/verboden
o.a. Val- of springmessen ZONDER slot zijn dus WEL toegelaten tot bezit hé ? Gezien ? Maar een vouwmes waarvan het lemmet automatisch in het slot springt is dus WEL verboden.
Geraak er nog maar aan uit .... pff.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Tja, i.v.m. de re-enactment volgde ik wel de wapenwet op de voet maar dan wel specifiek het deel over de vuurwapens. Wat blanke wapens betreft heb ik er nooit bij stilgestaan dat daar ook één en ander in veranderde met de tijd omdat me dat niet zo belangrijk leek.
Soms is het idd wel verwarrend, zo was er een hele discussie met de nieuwe wet hoe het nu zat met een alarmpistool en een "stiletto" is ook verboden... dan komt de kat op de koord want een FS heeft een "stiletto kling", wat wil zeggen: uitlopend in een punt en aan beide zijden aangeslepen. Daarom stond hij op de lijst van de verboden wapens en nu niet meer... kunt maar volgen! :roll:
Net zoals kruisbogen, in de jaren '90 waren die plots vergunningsplichtig en een paar jaar later ineens niet meer... weten ze daar in Brussel eigenlijk wel zelf wat ze willen???? :lol:
En dan een "vouwmes"... hoe moet je dat verstaan? ik draag al meer dan 30 jaar een zakmes in een foedraal aan mijn broeksriem, dat mes vergrendelt zich ook automatisch en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Navraag bij de politie gedaan en ik kreeg als antwoord: "dat is een zakmes zoals een ander en zolang je daar niks verkeerd mee doet is er niks aan de hand en dus niet verboden"!
Gebruikersavatar
Spitfire
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2011 12:35

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Spitfire »

Aha,

Dan komt die van mij ook uit Engeland, had ik nog nooit op gelet :oops:
Gebruikte staat zoals je kan zien. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grtz.

Luc 8-)
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door canadian2nd »

Walesha schreef: 18 aug 2017 12:03 ... weten ze daar in Brussel eigenlijk wel zelf wat ze willen???? :lol:
En dan een "vouwmes"... hoe moet je dat verstaan? ik draag al meer dan 30 jaar een zakmes in een foedraal aan mijn broeksriem, dat mes vergrendelt zich ook automatisch en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Navraag bij de politie gedaan en ik kreeg als antwoord: "dat is een zakmes zoals een ander en zolang je daar niks verkeerd mee doet is er niks aan de hand en dus niet verboden"!
Nog niet goed opgelet Walesha.
Die uitleg op de site van JUSTITIE nota bene :

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... n/verboden

klopt OOK al niet. Ze spreken zichzelf daar al tegen! En dan willen ze "richtlijnen geven aan de bevolking"! In de wet is geen SPRAKE van VOUWMESSEN ! enkel van VAL of KNIP messen. Ze weten daar blijkbaar ook niet goed wat het verschil is. Dat wist ik echter al lang ... maar ja ... zoals je zelf zegt : ZE WETEN DAAR IN BRUSSEL WEL WAT ZE WILLEN MAAR ZE KENNEN ER OOK NIET AL TE VEEL VAN. Heel die nieuwe wapenwet van 2006 trekt op niets maar ze doen er niets aan.
en toch vermelden ze dit :
vouwmessen met een niet-automatisch blokkeermechanisme zijn niet langer verboden. Daarbij insinueren ze dat VOUWmessen MET een automatisch (dwz dat het AUTOMATISCH in het slot springt) blokkeermechanisme WEL zouden verboden zijn, alhoewel er in de wet geen sprake is van VOUW messen ...?
Ze kennen dus hun eigen wetten niet ...

Dus : de politieman die je zei dat je een zakmes had zoals alle andere had gelijk. Het valt niet onder de wapenwet want een VOUWmes staat NIET in de lijst met verboden wapens - niet MET automatisch slot en niet ZONDER automatisch slot.

't Wordt tijd dat die "wet" eens grondig bestudeerd wordt en grondig herschreven of vernietigd en vervangen door een goeie.
We leven op hoop, want dat is alles wat we nog hebben.

Maar ... we drijven terug af. 't Ging hier over de vraag wat dat sterretje en die "D" willen zeggen op een F.S. dolk ....
Trouwens wolf : niet om je te verbeteren maar 't is : FAIRBAIRN - SYKES
Ik zou het ook wel willen weten wat het betekent ....

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

just Jan, wat betreft de naam :D
Voila, nu weten we inderdaad nog niet wat die *D wil zeggen.

Voor de rest: Ik was ook al bang dat mijn vouwmessen (die blokkeren en die sneller "getrokken" kunnen worden dan een springmes!) verboden zouden zijn.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
dcmilitaria
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2014 14:26
Locatie: Dilbeek
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door dcmilitaria »

wolf schreef: 14 aug 2017 21:40 inderdaad ook wij hadden die dolken (2codo), maar kregen ze enkel bij een parade.
op Wings & Wheels heb ik er een paar zien liggen.
vraagprijs: €450 en een zelfs over de €1000 . joehoe!! helemaal crazy!

mooie verzameling dcmilitaria, ik ben jaloers.
Dank u

Die heb je zeker bij een vriend zien liggen op wings & wheels (hij heeft een verzameling van ongeveer een 50 tal verschillende FS dolken maar hij is aan het uitdunnen)
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Walesha »

Ik heb een aantal jaren geleden een boek gezien over de FS dagger, ik heb het jammer genoeg niet in mijn bezit maar mss staat de betekenis van die markering daar wel in. Is er iemand in de zaal die dat boek soms heeft???? :roll:
Gebruikersavatar
dcmilitaria
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 feb 2014 14:26
Locatie: Dilbeek
Contacteer:

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door dcmilitaria »

Stef schreef: 16 aug 2017 21:44
wolf schreef: 14 aug 2017 21:40 inderdaad ook wij hadden die dolken (2codo), maar kregen ze enkel bij een parade.
op Wings & Wheels heb ik er een paar zien liggen.
vraagprijs: €450 en een zelfs over de €1000 . joehoe!! helemaal crazy!

mooie verzameling dcmilitaria, ik ben jaloers.
Het zal hierbij waarschijnlijk gaan om Britse dolken van WO2.
Vooral een zogenaamde 1st pattern of speciale uitvoering kan zo een prijs gemakkelijk rechtvaardigen. Het is ook weer een heel verzamelgebied opzich.

Zijn de Belgische dolken trouwens ABL gestempeld ofzo?
hallo

neen al de Belgische dolken zijn niet ABL gestempeld

Mvg

Dany
Gebruikersavatar
Spitfire
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2011 12:35

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door Spitfire »

wolf schreef: 18 aug 2017 13:31 Voila, nu weten we inderdaad nog niet wat die *D wil zeggen.
Dit is gewoon het 'trademark' van Nowill & Sons op een naoorlogs wapen.

Hier even kijken.
Linkerkolom .
http://www.fairbairnsykesfightingknives ... tamps.html

Grtz.

Luc 8-)
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Fairbanks Sykes Commando dolk

Bericht door wolf »

bedankt.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”