Onbekende tas

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Onbekende tas

Bericht door canadian2nd »

Ik zag deze foto op het forum van Belgische strijders in het V.K. tijdens WO2.
Ik zie de standaard Britse battle dress en de Britse webbing.
De pouches zijn Mk 1 - 2 en en Mk 3
Het wapen is een SMLE, de bajonet M1907.
maar ... wat is die tas die bovenop de small-pack in hun nek ligt en die langs de voorkant vast gemaakt is door de pistol belt erdoor te steken ?
Iemand ?
mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Onbekende tas

Bericht door larotje »

Hallo Jan,

Geen wilde gok maar een box respirator. Maw het standaard gasmasker niet voor de borst (afwachtingshouding) maar inderdaad op een aparte manier gedragen maar toch bij de hand.

Mvg,

:lol:
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Onbekende tas

Bericht door homefront »

Idd het eerste model gasmasker. Deze manier van dragen zag ik ook niet eerder.
MK1 pouches zitten er wel niet tussen, die komen een stuk lager op het bovenbeen te zitten. Dit ongemak werd verholpen met de MKII die hoger zat zoals hier op de foto. MKI pouches zijn ook zeer moeilijk te vinden!
Mooie foto.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Onbekende tas

Bericht door canadian2nd »

Bedankt Larotje en Brecht.
Ik dacht eerst aan een shell dressing zak, maar het is inderdaad een gasmasker (twee beukels zichtbaar)
Vreemde manier van dragen ... nooit eerder gezien.

@Brecht : inderdaad geen Mk 1 pouch erbij maar wel Mk 2 (soldaat 2 van links) en Mk 3 (soldaat 3 en 4 van links - lengte verschilt (om Sten laders te kunnen wegstoppen) en hoogte van bevestiging aan web gordel).
Ik denk wel dat ik nog MK1 - 2 en 3 liggen heb in mijn berg webbing. Bij gelegenheid (als het beter weer is) zal ik ze eens opzoeken en een foto plaatsen.
By the way : het gasmasker werd zomaar uit de bak "metaal" in het containerpark van Veurne geplukt. Dus zeker een overblijfsel van "Operation Dynamo" - iemand had dit opgeraapt na de aftocht van de Britten eind mei-begin juni 1940 en had dit waarschijnlijk verstopt. Na de oorlog ... zoveel jaren nadien ... hebben de nazaten het "kotje" van pépé en mémé opgeruimd en deze "rommel" naar het containerpark afgevoerd.
Gelukkig was ik daar op het juiste moment .... chance ....
mvg
canadi(j)an
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Onbekende tas

Bericht door Stef »

mooi gasmasker!

Over welk forum heb je die foto trouwens gevonden?
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Onbekende tas

Bericht door canadian2nd »

In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Onbekende tas

Bericht door ww_soldier »

Deden ze ook in WO1 al de Britten. Als je in Full Marching order mocht opstappen, is dat heel wat comfortabeler dan het op je borst te laten hangen.
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”