Brigade Piron battledress

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
geunske
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:07

Brigade Piron battledress

Bericht door geunske »

Dag iedereen. Ziehier mijn laatste aankoop, ben er zeeeer blij mee. Komt van de beurs te Ursel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Herkent iemand dit brevet? De verkoper heeft het me gezegd maar ik ben het vergeten... :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door Stef »

Schone BD maar:

de "Belgium" titel is niet het juiste model voor op een infanterie BD

het Belgische vlagje is eerder een type wat je ziet op de latere BD's (De mannen van de Brigade hadden eerder lintjes of stukjes tricolore stof op hun BD)

Het embleem op de rechter voorarm is van warrant officer class 2 maar de Belgen hadden hier een eigen versie van (Belgische vlagje tussen 2 laurierbladeren) (Zie de site van J-M http://www.be4046.eu )


Divisie emblemen en infantry flashes lijken me wel correct. Het valt me wel op dat het belgisch vlagje nauwelijks verkleurd is in tegen stelling tot de infantry flashes ...

Nick zal je er wel iets meer over kunnen zeggen ;)
Fidelitas et Superbia
geunske
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:07

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door geunske »

Welk model Belgium titel is het dan?
Belgisch vlagje is het latere type, bedoel je dan '44-'45?
Van die warrant officer class 2 embleem, ik herriner het mij nu weer. Ik had de BD nog even opgehangen aan mijn stand in Ursel, toen kwam er een man die dat zei maar hij zei ook dat die Belgische warrant officer class 2 embleem niet veel gemaakt werd en dat het zeldzaam was. Het leek mij wel een kenner want hij zei ook dat hij pas nog een BD van een fuselier battaljon had gekocht.
Infantry flashes: op de fotos lijkt het wel erger dan het is maar ze zijn inderdaad niet heel rood meer. Het Belgisch vlagje is ook een beetje verkleurd maar niet zo erg als de flashes.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door Stef »

De Belgium titel zou er zo moeten uitzien: http://www.be4046.eu/BEinUKBelgium.jpg met de omkadering dus.

Voor het vlagje ik vermoed dat deze versie gedraggen werd vanaf 1945? maar hier ben ik niet zeker van!

De Belgische variant voor warrant officer class 2 (eigenlijk "1st Sergeant - Major") is inderdaad zeer moeilijk te vinden. op ebay staat wel een replica...
Fidelitas et Superbia
geunske
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:07

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door geunske »

Ok bedankt voor de info. Over de Belgium titel zonder omkadering: welk soort is dit dan?
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door SignalH »

geunske schreef:Ok bedankt voor de info. Over de Belgium titel zonder omkadering: welk soort is dit dan?
Nu spreek ik puur op geheugen (dat er niet beter op wordt :roll: ) maar ik dacht dat deze zonder omkadering gebruikt werden voor op de SD en overjas (officieren). Maar ben dus niet zeker.

Het vlaggetje kom je inderdaad vaak tegen bij laat of naoorlogse BD's, deze. De BD zelf is trouwens ook een laat exemplaar en het ontbreken van het etiket geeft niet echt vertrouwen. Gezien ze aan de binnenzijde zaten ontbreken ze zéér zelden, soms zijn ze onleesbaar of afgesleten (vooral bij de eerste P 37'ers die uit een ander materiaal gemaakt waren), maar helemaal verdwenen ...

Trouwens het legernummer komt me niet echt Belgisch over.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door Paddy »

Het nummer werd toegekend aan een soldaat van de Royal Ulster Rifles (7006001 - 7040000) tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
geunske
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:07

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door geunske »

Dus m.a.w. jullie zeggen dat deze BD onmogelijk van een brigade piron soldaat kan geweest zijn en dat ik een kat in een zak gekocht heb. :cry:
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door nick »

geunske schreef:Dus m.a.w. jullie zeggen dat deze BD onmogelijk van een brigade piron soldaat kan geweest zijn en dat ik een kat in een zak gekocht heb. :cry:
Hallo,

Jammer maar helaas... De Hollanders noemen dit een opgeleukt jasje...
Je ziet zo dat dit samenraapsel van insignes er achteraf opgezet zijn.

Van de pakweg vijftien BD's van Bde Piron in mijn bezit heeft geen enkele een dergelijk Belgisch vlagje. De kleurverschillen vd insignes zeggen ook veel en het garen is gewoon 'not done'.

Mvg,

Nick
geunske
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:07

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door geunske »

Kak... Wacht maar tot ik die verkoper nog eens zie.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door Exjager »

Foto's worden niet getoond?
Foutje?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door SignalH »

Jammer dat je de foto's verwijderd hebt, anderen zouden er kunnen van leren.

Hopelijk heb je voor de BD niet teveel betaald.

Vriendelijke groeten,
geunske
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:07

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door geunske »

Sorry, ik heb de foto's in een boze bui verwijderd. Prijs? Meer dan genoeg. :|
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door nick »

geunske schreef:Kak... Wacht maar tot ik die verkoper nog eens zie.



Hallo,

De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend...

=> Altijd opletten met dergelijke uitspraken vooraleer je actie onderneemt, misschien even nadenken over enkele zaken:
- Wist de verkoper dat dit een opgeleukt jasje was?
- Heeft hij dit al dan niet zelf gedaan?
- Misschien kun je hem benaderen 'met de hoed in de hand' en melden dat 't jasje gekeurd werd door meerdere mensen en hem de conclusie meedelen en dan gewoon zakelijk doch kordaat vragen hoe jullie dit gaan oplossen.

=> Ik vind 't wel jammer dat de foto's verdwenen zijn, anderen kunnen immers bijleren want da's toch ook één van de doelen van een forum.

=> BD's van de Bde Piron blijven zeer gegeerde items en zijn echt wel 'hard to find'. Logisch dat mensen dan jasjes gaan opleuken, verzamelen blijkt meer en meer 'hard business' te gaan worden maar da's een andere discussie...

Ik hoop dat je bovenstaande beschouwingen kunt appreciëren.

Mvg,

Nick
geunske
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jun 2013 21:07

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door geunske »

Ja je hebt gelijk Nick. Toen ik dat bericht schreef was ik gewoon woedend. Nu zijn de gemoederen bij mij al een stuk bedaard.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Brigade Piron battledress

Bericht door Paddy »

Geunske indien je dit wil kan je de foto's naar mij sturen dan plaats ik ze wel terug in het topic. Het is jammer voor jou en de centjes maar hier kan iets uit geleerd worden.
Mijn e-mailadres: ABL1914@telenet.be
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”