Twee broers in het Ardennenoffensief.

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Twee broers in het Ardennenoffensief.

Bericht door Exjager »

Geplaatst: Vr Nov 12, 2010 8:22 pm
kennyvandessel schreef:Ik heb ooit een onwaarschijnlijk verhaal gehoord over twee broers in het
Ardennenoffensief.
De ene broer zou in het Duits leger geweest zijn, de andere in het Amerikaanse leger. Tijdens de Slag om de Ardennen zouden ze elkaar ontmoet hebben. Is hier iemand die daar meer over weet? hoe het afliep en zo... natuurlijk, het zou heus wel wel om een broodjeaapverhaal kunnen gaan...

p.s.
Het gaat hier om een artikel dat in het magazine Panorama is verschenen.

mvg,
Kenny
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Twee broers in het Ardennenoffensief.

Bericht door Exjager »

Paddy schreef:Dan is er natuurlijk de vraag: wat was hun naam?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Twee broers in het Ardennenoffensief.

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:De broers ken ik niet maar hoe die situatie is ontstaan kan ik uitleggen.
Na de Duitse inval in Mei 40 kwam iemand in Berlijn tot de vaststelling dat de Oostkantons, Eupen-Malmedy-St. Vith, origineel Duits grondgebied was.
Het gevolg was dan dat ongeveer 6000 Oostbelgen een oproepingsbrief voor de Wehrmacht kregen, de meeste van hen dienden aan het Oostfront.
Zo heeft de vader van een Duitstalige collega zijn moeder uit Rusland meegebracht, van daar dat ik die geschiedenis ken.
Hier in Oostbelgie word er over gezwegen, het is gemakkelijker een "echte" Duits over de tweede wereldoorlog aan de praat te krijgen dan een Oostbelg, maar vermits ze opgeroepen werden voor de Wehrmacht vermoed ik dat de broer als vrijwilliger bij een SS eenheid was.
Verder heb ik in Eupen nog een verhaal gehoord van iemand die na de oorlog terug opdook in het uniform van een Amerikaans kapitein, de naam ken ik echter niet.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Twee broers in het Ardennenoffensief.

Bericht door Exjager »

kennyvandessel schreef:
Paddy schreef:Dan is er natuurlijk de vraag: wat was hun naam?
geen idee... het is erg vaag allemaal
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Twee broers in het Ardennenoffensief.

Bericht door nick »

=> Zou idd kunnen.

=> Zo heb ik in 2004 nog een veteraan ontmoet van de Brigade Piron uit de Oostkantons, de man werd eerst opgeroepen om dienst te doen bij de Wehrmacht, heeft er effectief dienst gedaan, is er gedeserteerd en heeft naderhand de vlucht genomen naar Groot-Brittannië om er dienst te nemen bij de First Belgian Brigade.Als ik mij niet vergis heeft hij er zelfs een schuilnaam gekregen mocht hij in handen vallen van zijn vroegere wapenbroeders...

Groet,

Nick
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Twee broers in het Ardennenoffensief.

Bericht door one_O_five »

Om op nick in te pikken, van uit de Oostkantons zijn ongeveer 6000 man in Wehrmacht uniform naar het Oostfront gestuurd, in Juni 40 werden de Oostkantons terug bij Duitsland als een aparte Kreis toegevoegd, omdat Berlijn de buitgemaakte Belgen niet vertrouwde werden ze niet in het westen ingezet.
Zo had ik een collega wiens vader in Mei 40 met de Chasseur Ardennais tegen Duitsland vocht en in 42 in Wehrmacht uniform in Rusland zat, in verlof zijnde begin 45 is hij gedeserteerd en heeft zich met enige anderen in de bossen verstopt tot de Amerikanen er waren en werd uiteraard krijgsgevangen gemaakt.
Toevallig had hij zijn Belgisch militair paspoort weten te bewaren en op vertoon hiervan werd hij vrijgelaten maar wel onmiddellijk terug in het nieuwe Belgisch leger opgenomen.
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”