Kaart Veurne

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Kaart Veurne

Bericht door canadian2nd »

Ik weet niet of ik dit hier mag (kan) plaatsen maar ik doe toch een poging.
Kaart gevonden bij een persoon uit Veurne die deze kaart in handen heeft gekregen tijdens of kort na de oorlog en die ze na de oorlog tot heden ingekaderd heeft. Zijn zoon heeft ze na zijn dood onlangs aan mij geschonken. De persoon woonde niet ver van het vliegveld Koksijde en heeft van alles en nog wat verzameld dat door onze geliefde Grijze Kameraden achtergelaten geweest is (wegsignalen - vaatwerk - bestek - kaarten - wapens enz enz)
Het betreft twee militaire kaarten (van Veurne en Lampernisse) (sonderausgabe 1942) die samengevoegd werden, met daarop in potlood tekeningen en nummers (van eenheden vermoed ik).
Wie kan mij meer duidelijkheid geven van wanneer deze kaart zou kunnen dateren ? (De datum waarop de Fritzen deze aantekeningen erop hebben gemaakt)
Ik vind nergens iets terug over de vermelde eenheden.
Indien niemand mij op dit forum kan helpen, wil iemand me dan laten weten waar ik wel terecht kan ?
mvg
canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Kaart Veurne

Bericht door RAL »

Het lijkt er op dat dit de alarmstellingen zijn van de regimenten van de 712de infanteriedivisie die vanaf juni 1942 tot september 44 instond voor de verdediging van de Belgische kust.
Aangezien op de kaart ook nog ergens de 302de infanteriedivisie aangegeven staat en dat geweten is dat deze in juni 42 naar Rusland getrokken is, vermoed ik dat de kaart met de gegevens opgemaakt werd in juni 42, rond de tijd van de aflossing van 302.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Kaart Veurne

Bericht door one_O_five »

Even nagekeken op http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/inh ... chnis1.htm
De 302ID is wel eerst begin 43 naar het Oosten vertrokken maar staat links nog vernoemd op de kaart, de andere cijfers daar kan ik zo direct niet aan uit, nog Infanterie nog Artillerie divisies of regimenten met die nummers waren in de omgeving in Juni 42.
De opstelling en de tekens op de kaart doen me eerder vermoeden dat dit een kaart is die gebruikt werd voor een stafoefening.
De spoorweg links is duidelijk de scheidingslijn tussen de divisies, verder nog scheidingslijnen tussen brigades en diverse opstellingsplaatsen.
Rond die tijd was de Artillerie-Regimentsstab 801 in het Oosten gelegerd en werd omgevormd tot Höherer Artillerie-Kommandeur 312 (HArko 312), het was toen ook niet ongebruikelijk dat stafofficieren naar het rustigere westen kwamen in zo een geval.
Het probleem dat hier bestudeerd word is volgens mij de beschieting van een stad door een artillerieregiment van de divisie.
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”