Informatie gezocht Brinkel

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,

Heeft er iemand meer informatie over de heer Brinkel die gevangenen folterde tijdens WO2?
Vermoedelijk op de burelen van de Geheime Feldpolizei op de Belgiëlei 15b te Antwerpen.
Verdere informatie wordt via pb gegeven.
Alvast bedankt.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door HKBA44 »

Yente,

Een snelle zoektocht leverde dit op, maar veel is het niet en ik weet niet of het een link is.
3. Collaboratie en verzet:
A) Collaboratie: (de Zwarten)
· Brinkel was hoofd van 'De Zwarten' (collaborateurs) voor de regio Putte, Keerbergen, Schriek en Haagt. Was zeer bekend
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Yente »

Ey,
Had ik ook al gevonden. Maar toch bedankt. ;)
Het is echter veel meer dan dat. In Antwerpen folterde hij verzetslieden.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
milleke
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 16:06

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door milleke »

In volgende link staat zijn naam ook: hij heeft op 10 september 1943 een zekere Victor Rosseau gearresteerd.
http://rosseau.repeathost.com/individua ... osseau.GED
Ook te vinden in het boek: De oorlogsjaren te Putte, Wit tegen Zwart.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Yente »

Bedankt!
Ook raar dat Putte, Keerbergen en Schriek bij elkaar liggen maar Haagt niet?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
milleke
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 16:06

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door milleke »

Yente schreef:Bedankt!
Ook raar dat Putte, Keerbergen en Schriek bij elkaar liggen maar Haagt niet?
Mvg Yente
Haacht met ch ;)
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Yente »

milleke schreef:
Yente schreef:Bedankt!
Ook raar dat Putte, Keerbergen en Schriek bij elkaar liggen maar Haagt niet?
Mvg Yente
Haacht met ch ;)
Verklaard veel. :)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door canadian2nd »

Yente schreef:
milleke schreef:
Yente schreef:Bedankt!
Ook raar dat Putte, Keerbergen en Schriek bij elkaar liggen maar Haagt niet?
Mvg Yente
Haacht met ch ;)
Verklaard veel. :)
Verklaart met een t ;)
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
milleke
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 mei 2011 16:06

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door milleke »

In het boek 'Belgen in oorlog', verkrijgbaar in de Standaard Boekhandel, staat een foto van Antoon Brinkel en een beetje info.
Hij was bakker en zou de spilfiguur zijn geweest van de Nieuwe Orde-terreur in Heist.Hij kende iedereen in het dorp en maakte jacht op mensen van het verzet en werkweigeraars.
Hij leverde, als bakker, ook brood aan de Dossinkazern in Mechelen.
Er staat nog wat info in over enkele aanhoudingen, waarbij hij de Feldpolizei vergezelde, maar raar is dat ze zijn naam niet vermelden (die staat enkel bij de foto), maar altijd 'de ons bekende bakker'.

Groeten, Davy
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Yente »

milleke schreef:In het boek 'Belgen in oorlog', verkrijgbaar in de Standaard Boekhandel, staat een foto van Antoon Brinkel en een beetje info.
Hij was bakker en zou de spilfiguur zijn geweest van de Nieuwe Orde-terreur in Heist.Hij kende iedereen in het dorp en maakte jacht op mensen van het verzet en werkweigeraars.
Hij leverde, als bakker, ook brood aan de Dossinkazern in Mechelen.
Er staat nog wat info in over enkele aanhoudingen, waarbij hij de Feldpolizei vergezelde, maar raar is dat ze zijn naam niet vermelden (die staat enkel bij de foto), maar altijd 'de ons bekende bakker'.

Groeten, Davy
Bedankt voor deze uitleg! Blijkbaar was hij bij veel betrokken. Over zijn dochter zijn ook heel rare documenten.
Heeft er iemand toevallig scans van dat boek?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
janrosseau
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2013 08:14
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door janrosseau »

Yente,

ik zag hierboven een verwijzing naar m'n website. Omdat ik nog maar 2 dagen op dit forum zit kon ik moeilijk eerder antwoorden hé :D

In het boek "De oorlogsjaren te Putte, Wit tegen Zwart" van Paul Cornil staat info over Brinkel van blz 239 tot blz blz 247.
Oa een lijst van 37 opgepakte Heistenaren en getuigenissen van z'n slachtoffers.

Het boek is een privé-uitgave (niet in de handel verkrijgbaar) en mijn vrouw heeft het in de tijd persoonlijk bij de auteur gekocht.
De enige andere copie die ik ooit tegenkwam zit in de bibliotheek van Lier.
Indien interesse verwijs ik je naar www.wwaow.com waar men je waarschijnlijk wel kan helpen aan een copie.

groetjes,
Jan
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Yente »

Bedankt voor de toelichting!
Aangezien ik in Kamp 44 van Putte zit, ga ik eens rondhoren bij de leden of zij het boek hebben. Enkelen hebben veel contact gehad met Paul Cornil, oa voor de klokkenroof.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Synthi100
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2013 14:24

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Synthi100 »

Hallo,
Ik ben ook op zoek naar informatie over Brinkel. Heb jij ondertussen al meer info gevonden, Yente?
Ik zou vooral willen weten wat na de oorlog met hem gebeurd is. Is hij gestraft voor zijn daden?
In het boek 'Heist en zijn dorpen tijdens de Tweede Wereldoorlog' staat een foto van de bevolking die na de oorlog een pop, die Brinkel moest voorstellen, had opgehangen aan de lantaarnpaal vlak bij zijn huis, maar er staat nergens bij of ze Brinkel hebben kunnen pakken of dat hij is kunnen vluchten.
Deze informatie heb ik al kunnen verzamelen:
Brinkel was Nederlander en was gehuwd met een dochter van Fobelets bakkerij machines te Booischot . Hij was bakker en ze hebben dan een bakkerij opengedaan op de hoek van de Molenstraat en de Bergstraat . Voor de oorlog had hij een goede verstandhouding met de Heistenaren en was hij zelfs goed bevriend met commissaris Versluys (vader van Henri Versluys van het verzet), maar tijdens de oorlog werd hij betrapt op het bezit van witte bloem wat verboden was. De stappen die hij zette om zijn straf te ontlopen liepen op een sisser uit en ten einde raad stapte hij naar de Duitse overheid. Hij argumenteerde dat hij 'Volksduitser' was omdat zijn moeder van Duitse origine was. Daarom werd de zaak van de witte bloem door de vingers gezien, maar werd hij wel ingelijfd als Feldgendarm: Veldgendarmen hingen af van de Wehrmacht. De “Feldgendarmerie” moest aanvankelijk het militaire verkeer regelen, toezicht uitoefenen op het gedrag van Duitse militairen en bijstand verlenen aan de Belgische politie en rijkswacht. Na verloop van tijd werd ze ingezet voor de bestrijding van de zwarte markt, de jacht op Belgen die zich aan de verplichte tewerkstelling in Duitsland wilden onttrekken, en het transport van Belgische gevangenen. Deden aanhoudingen, veelal samen met de Gestapo .
Verder ben ik ook op zoek naar informatie over Meester Sterckx (of Sterkens) uit Heist-op-den-berg. Mijn grootouders woonden vroeger in het huis waar Meester Sterckx had gewoond tijdens de oorlog. Spijtig genoeg zijn mijn grootouders al lang overleden en kan ik het hun niet meer vragen. Het enige wat ik weet is dat Meester Sterckx ook een collaborateur was want toen ik klein was kon je in de voegen van het huis nog altijd een beetje de sporen zien van de zwarte pek omdat de bevolking na de oorlog een zwart hakenkruis op de gevel had geschilderd. De enige informatie die ik er over gevonden heb komt uit het boek 'Wir Muselmänner' van R. Lambrechts:
Henri heeft me pas verteld hoe Meester Sterkens van Heist, naar wien wij een dreigbrief gestuurd hadden, hem, den weerloze gevangene, gesard en mishandeld heeft en gepronkt had dat hij ook geheimagent van de Gestapo was en slimmer dan wij.
Het gaat dus over Henri Versluys van het verzet in Heist die, nadat hij opgepakt was, mishandeld is door Meester Sterkcx die bij de Gestapo was.

Alvast bedankt voor alle informatie.
Kris
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Informatie gezocht Brinkel

Bericht door Yente »

Ik heb inderdaad nog wat informatie. Ik zal je deze avond een pb sturen, heb momenteel niet veel tijd.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”