1ste jagers te paard

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

1ste jagers te paard

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 25 Nov 2010 21:40
Paddy schreef:
andres1950 schreef:Een gedeelte van het Limburgse maasland werd op 10 mei 1940 verdedigd door het 1ste jagers te paard.

De grenswielrijders waren nl op oefening in Leopoldsburg.

Ik ben op zoek naar info over de gebeurtenissen van 10 mei.

Via het boek van Dejonghe d'Ardoye (de korpscomandant) heb ik reeds een mooi verslag van de gevechten, maar misschien is er nog meer over bekend.

Kan iemand me hierbij aan wat info helpen? Alle wetenswaardigheden zijn welkom.

Dank bij voorbaat

Misschien zou het makkelijker zijn voor ons mocht je ons vertellen wat je al weet .... En het zou ook een aanvulling zijn voor hét Forum :wink:
andres1950 schreef:Hetgeen geweten is komt zoals ik zei uit het boek van de korpscommandant van het 1ste Jagers. Dat is wel in het frans. Het is te bekomen bij de bibliotheek van defensie. Meestal bestel ik dergelijke werken via de plaatselijke bib.

Ik ga in de loop van de volgende maanden ook wat oude mensen bezoeken om naar hun verhalen te luisteren. Hopelijk volgt daaruit tegen de zomer een soort samenvatting.

Eens ik meer info heb zal ze jullie ter beschikking stellen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 1ste jagers te paard

Bericht door Paddy »

Bram1940 schreef:Hallo,

Dit is wat ik heb:

Het 1JP versterkt met het eskadron wielrijders van de 1e ID maakte deel uit van de Groupement Ninitte met als missie de verdediging van het verbindingskanaal Schelde-Maas. De andere eenheden uit deze groep waren het 1e Karabiniers-Wielrijders, het 2e Gidsen versterkt met de wielrijdersgroep van de 14e ID en de eerste en derde groep van het 19A.

Op de vooruitgeschoven stelling stonden twee pelotons motorijders 1JP opgesteld, één te Meeswijk (A24) en één te Grevenbicht (A23). De rest van het 1JP (o.l.v. Kolonel de Jonghe d'Ardoye) stond opgesteld van de brug van Neeroeteren tot Vucht, ondersteund door het 19A. De commandopost van de commandant van het 1JP bevond zich te As Het peloton gevechtswagens van het 1JP stond o.l.v. Majoor de Maere d'Aertrijcke, opgesteld in Sint-Truiden als centrum tegen parachutisten.

Van noord naar zuid bevonden zich II/1JP en I/1JP, met tussen de twee groepen in het Esc Cy/1ID.

Rond 8u trekken de voorposten te Berg en Meerwijk zich terug om te ontsnappen aan de omsingeling.

Tegen 12u heeft Luitenant Dupont zijn post te Grevenbicht moeten verlaten. Daarbij hebben zij hun moto's moeten achter laten.

Voor het I/1JP wordt de druk alsmaar groter. De bunkers worden geneutraliseerd door lichte Minenwerfer en kanonnen van 37mm.

Het GHK beveelt rond 18u de terugtocht. Deze wordt aangevat rond 22u. Na de terugtocht moest het 1JP post vatten op de lijn de Molenbeek - Kortessem - Kerniel (o.l.v. Generaal-Majoor De Droog). De brug over het Albertkanaal te Diepenbeek zou pas tot ontploffing gebracht worden nadat de achterhoede van het 1JP zich over het Albertkanaal begeven heeft. Dit gebeurde tussen 0u en 5u30 (11/05).

Alle eenheden die het Albertkanaal overgestoken hebben, worden gehergroepeerd, het I/1JP te Kortessem, het II/1JP te Wellen.

Misschien helpt dit al een beetje.

Groeten,
Bram.
Exjager schreef:Wanneer op 10 mei 1940 de oorlog uitbreekt verzekert het 1ste Jagers te Paard de dekking langs het grenskanaal tussen Eisden en Neeroeteren. Om 5 uur 35 wordt de post van Berg aangevallen en daarmee begint voor het Regiment de veldtocht 1940. Weldra worden ook de andere vooruitgeschoven posten aangevallen en komt de vijand vóór het grenskanaal te staan.
Ondertussen waren echter alle bruggen gesprongen en had men de boten, die zich op het kanaal bevonden, laten zinken.
Rond 1830 uur reeds neemt de vijand contact op de stelling te Vucht en Eisden. De ganse dag door zal het gevecht woeden rond Eisden en Vucht, waar de vijand alles in het werk stelt, om door te breken. Doch, het is eerst tegen de avond dat een klein bruggenhoofd zal ingenomen zijn.
De dag is voorbij, het Regiment heeft zijn eerste opdracht vervuld en trekt zich terug, op bevel, tijdens de nacht, achter het Albertkanaal, om zich te verzamelen in de streek van Wellen.

[link2]Bron,http://www.1jp.be/[/link2]
MvG
Exjager
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 1ste jagers te paard

Bericht door Paddy »

eaw458 schreef:
andres1950 schreef:Bij de gesneuvelden op 10 mei 1940 te Lanklaar bevonden zich niet alleen soldaten van het 1ste jagers maar ook van het 2de Lanciers en zelfs eentje van het 11de linie.

Heeft iemand daar een verklaring voor?
mvg
Andres
Lanklaar ligt in het voorgebied van de aan het Albertkanaal opgestelde 4e Infanteriedivisie, waar ook 11Li deel van uitmaakt.
RSMCI schreef:
Exjager schreef:Onderstaand uit Historiek 1JP :

Op 25 augustus wordt de algemene mobilisatie afgekondigd. Het Regiment wordt op oorlogsvoet geplaatst en vormt, met zijn militieklassen de eerste groep van de heropgerichte 4de Lansiers, de eskadrons Wielrijders van de 4de en 11de divisies en de groep Wielrijders van de 13de divisie.
Ik neem aan dat dit dan wel "Op 25 augustus 1939" is.

Gr,

W.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”