SLIJDINGEN

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

SLIJDINGEN

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 25 Apr 2010 10:58
sunray minor schreef:Als velen werd mijn vader na de 18daagse veldtocht gevangen genomen door de Duitsers, kort nadien werd hij echter vrijgelaten om terug te keren naar zijn woonplaats. Op de vrijlatingsbrief staat de gemeente SLIJDINGEN vermeld. Hierover had ik graag meer vernomen. Ik nam reeds contact met de gemeentelijke autoriteiten daar omtrent een eventuele verzamelplaats of gevangenkamp maar zonder resultaat. Misschien interessant te weten: Na zijn vrijlating trok vader met enkele andere militairen nog even rond in FRANKRIJK maar keerde dan toch maar terug naar HASSELT.
Weet iemand iets meer over SLIJDINGEN , Aan hem kan ik helaas niets meer vragen hij is al jaren overleden.
Paddy schreef:Kan je een scan van de vrijlatingsbrief hier posten :?:
sunray minor schreef:Hieronder bewuste documenten. Op het tweede document merk je een primitieve vervalsing van datum (door vader) omdat hij zich niet rechtstreeks van gevangenschap naar zijn woonplaats had begeven, maar eerst een illegale en nutteloze verkenning ging doen in Frankrijk.
Merk ook de schrijfwijze van SLEYDINGHE op het Bewijs van Ontslag.

Afbeelding
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: SLIJDINGEN

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Waarschijnlijk wordt Sleidinge bedoeld en op het WWW vind ik:
Oorlogsgeweld> WOII De oorlogsjaren

Op vrijdag 10 mei 1940 valt Duitsland België binnen. Op 13 mei 1940 rijdt er in Sleidinge een radiowagen rond die bericht dat alle jongeren en ongehuwde mannen tussen de 16 en 35 jaar die nog niet opgeroepen zijn, zich dienen te verzamelen aan 'de gestichten'. Ze moeten met de fiets naar Oostende, om van daar naar Rouen in Frankrijk door te reizen. Daar bevindt zich het groot recruteringscentrum van het Belgisch leger. Men wil zo alle waardevolle mankracht nog inlijven, en meteen ook een eventuele Duitse opeising vermijden.

Ons dorp behoort tot de verdedigingsstelling van het kanaal Gent-Terneuzen. Rond 16 mei arriveren er Franse geallieerden. Op 21 mei bereikt het Duitse leger het kanaal Gent-Terneuzen, en het Belgische leger trekt zich terug van Wippelgem via Meerbeke, Wurmstraat, Weegse en het Eeksken naar de Motjesbrug in Zomergem. Omdat men er Duitse soldaten vermoedt, beschiet het Belgische leger in zijn aftocht het klooster. De zoldering en de ruiten worden vernield.

Op 24 mei bereiken de Duitsers Sleidinge, dat vanaf dan onder hun toezicht staat. Er komen er steeds meer. Belgische soldaten die onderweg gevangen zijn genomen, worden opgesloten in de kerk. De diensten gaan vanaf dan noodgedwongen door in de kapellen van Mater Dei en het klooster.

Om de troepenbewegingen van de Belgen te volgen, laten de Duitsers kabelballonnen in de lucht ( Daasdonk, Kerkstraat). Na achttien dagen geeft ons land zich over en krijgt België een militair bezettingsregime. Dat betekent dat de bestaande instellingen blijven bestaan, maar wel onder strenge controle van de bezetter. Eerst onder de Ortskommandatur van Oudenaarde, daarna van Eeklo.

[link2]Bron,http://www.sleinsarchief.be/site/index. ... Itemid=226[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: SLIJDINGEN

Bericht door Paddy »

Bram1940 schreef:Hallo,

Je kan een poging wagen om naar Evere te gaan (Kwartier Koningin Elisabeth). In het Centrum voor Historische Documentatie hebben ze vele velddagboeken en ooggetuigenverslagen. Mogelijk vind je er iets van de 3ecompagnie van het 20e Infanterieregiment ofte 20e Linie uit die periode. Indien ze daar nog iets hebben, zal er ongetwijfeld iets instaan over Slijdinge. Hebben ze in de streek daar geen heemkundige kring. Dan bestaat er een grote kans dat er iets geschreven werd over de meidagen. Hebben ze niets in Evere, dan kan je nog proberen te achterhalen of de archieven uit Moskou iets opleveren ...

Succes,

Bram.
sunray minor schreef:De heemkundige kring heb ik reeds ,zonde resultaat, gecontacteerd in 2003.
Van Evere kreeg ik geen antwoord,misschien zat ik op het foute adres.
Maar we zoeken verder.
Thx.
:)
Tim DC schreef:Op 29, 30 en 31 mei 1940 lag het Iste Bataljon (met dus ook de 3de Cie) van het 20ste Linie in Hertsberge. (gemeente Oostkamp). In de morgen van 1 juni vertrekt het hele regiment naar Sleidinge, waar het in de nacht van 1 op 2 juni aankomt. De volledige 11de Infanteriedivisie wordt er verzameld in een kamp in de omgeving van de wijk Daasdonk. In de voormiddag van 10 juni krijgt het hele regiment zijn vrijstellingsbrief, met uitzondering van het actief kader. Deze datum komt overeen met uw Entlassungsbrief. Uw grootvader werd op een vrachtwagen geladen en zal zo terug thuisgeraakt zijn.
sunray minor schreef:Thx voor reactie, De geschiedenis krijgt weer wat meer vorm. Mijn vader wist met enkele vrienden te ontglippen aan het konvooi omdat hij paard met kar mende. Zij dachten dat Frankrijk nog niet bezet was en trokken die richting uit. Zij troffen echter alleen verwoeste dorpen en een verlaten kasteel. Vaders vrienden ontvreemden wat cognac en wijn. Hijzelf nam er een zilveren vork mee. Eten was zijn passie en is het gebleven tot kort voor zijn overlijden. Ik ben nu de bezitter van die Franse "oorlogsbuit" en koester deze als een dierbaar souvenir.
Nogmaals bedankt en beste groeten.
EJ
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”