18e Linie

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

18e Linie

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 23 Jan 2011 13:20
peterrober schreef:Dag Allemaal,

Ik ben de oorlogservaring van mijn grootvader aan het reconstrueren. Ik ben echter een volledige leek in de geschiedenis van WOII.

Hij is op 29 mei in Eeklo krijgsgevangen genomen en werd met de boot en de trein naar Oostenrijk gevoerd. Daar werd hij ondergebracht in Stalag XVIIb.

Zijn stamnummer was 118.10 597 en ik leid hieruit af dat hij deel uitmaakte van het 18de linieregiment (7de infanteriedivisie). Hij moet tussen 10 en 16 mei 1940 ergens rond Leuven (Erps Kwerps?) gelegerd geweest zijn (dat leid ik af uit zijn erg summier dagboek).

Dat vind ik vreemd, want ik vind op verschillende plaatsen terug dat het 18e Li het Albertkanaal verdedigde.

Verder vind ik het ook vreemd dat mijn grootvader als 37 jarige gemobiliseerd was. Hij vertelde altijd al grappend dat hij de oudste Belgische soldaat was tijdens de 18-daagse veldtocht.

Alle hulp om hierover verder informatie te vinden is welkom.

Met vriendelijke groeten,

Peter
Paddy schreef:Over het 18é linie hebben wij ook het topîc:
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=21&t=866
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 18e Linie

Bericht door Paddy »

eaw458 schreef:Militairen behielden in regel hetzelfde stamnummer bij overplaatsing naar een nieuwe eenheid. Militairen met onbepaald verlof werden zo nu en dan eens aangehecht bij een andere eenheid; naarmate ze ouder werden ging men van het actieve leger over naar de eerste reserve en vervolgens naar de tweede reserve. [link2]Er staat een heel klein stukje uitleg op,http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... chtergrond[/link2]

Het zou dus best kunnen dat je grootvader bij een andere eenheid was toen. Als hij in mei 1940 nog steeds infanterist was, zit de kans er dik in dat hij bij het zusterregiment van het 18 Li in de tweede reserve diende; het 39 Li.

Je zou daar zijn zakboekje of militair dossier moeten voor kunnen raadplegen. Het eerste werd door de militair zelf bijgehouden en is allicht verloren als het niet meer in jouw familie zit; het laatste wordt door het archief van het Koninklijk Legermuseum bijgehouden, maar lang niet alle dossiers van alle militairen bestaan nog...
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Tim
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:46

Re: 18e Linie

Bericht door Tim »

Veel kans dat hij inderdaad in het 39Li diende in mei '40; zij vochten rond Maldegem de laatste dagen van de oorlog en zullen als krijgsgevangene wel langs Eeklo gepasseerd zijn.
Nadine Thijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2015 18:30

Re: 18e Linie

Bericht door Nadine Thijs »

Ik weet niet of ik hier op het goede adres ben.
Ik heb het stamnummer van mijn grootvader Frans Thijs, geboren Hoboken, 14 jan 1900.
Stamnummer 118/8074. Soldaat Mil 1920, Korps Stuppen? Dit laatste heb ik uit bevolkingsregisters. Het is niet erg duidelijk.

Ik ben aan een stamboomonderzoek bezig. In dat kader zijn de militaire dossiers van mijn grootouders leuke en nuttige informatie om de familiegeschiedenis te documenteren.
Ik heb al geïnformeerd naar het militaire dossier van mijn grootvader in het legermuseum in Brussel en in Evere. Blijkbaar zou het dossier "verloren" zijn.
Nergens wordt iets teruggevonden.
Misschien kan ik dan randinformatie vinden over de 18 de linie uit de jaren 1920. Het is dan geen persoonlijke geschiedenis van mijn grootvader, maar op zijn minst kadert het zijn leven uit die tijd.

Alvast bedankt
Nadine
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”