de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
MagicMike
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2019 22:06

de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Bericht door MagicMike »

Het fort van Eben-Emael werd als één van de eersten door het duitse leger aangevallen in WOII.

Ik ben op zoek naar meer informatie over wat er zich bovenop en rondom het fort afspeelde bij de inval en landing van de duitse parachutisten.
Dit om de herinneringen die ik heb van de verhalen van mijn grootvader te vervolledigen.

Mijn grootvader was toen als 26-jarige wederopgeroepen kandidaat reserve-officier (oorspronkelijk lichting '35) stukscommandant van een mitrailleurspost bovenop het fort zelf. Ik herinner me dat hij vertelde dat hij was ingedeeld bij het zoveelste "Mi".
In mijn herinnering sprak hij van een groot alarm in de vroege ochtend en iedereen in looppas van het kantonnement in Kanne naar het fort, een eerste aanval met tientallen duitse parachutisten, waarop de mitrailleurs en duchtig moeten geschoten hebben - zelfs terwijl ze in de lucht hingen (ahum).
De parachutisten zouden zich onmiddellijk (uiteraard) op die mitrailleursposten gericht hebben en deze één voor één uitgeschakeld. Mijn grootvader werd daarbij zwaar gewond. Hij vertelde altijd dat ze tenslotte hun mitrailleurspost hadden moeten verlaten en met drie man in dekking achter een verhoging in het terrein waren gekropen. Hij was toen al gewond door een kogel die ter hoogte van de pols zijn arm binnendrong en er ter hoogte van de elleboog terug uitgekomen was.
Hij lag uiterst rechts van de drie. De meest linkse man heeft dan een duitse granaat op zich gekregen en is in stukken gereten, de middelste man had geen schram en mijn grootvader zijn hals werd zo goed als volledig opengereten langs de linkerkant.

Na de overname van het fort is hij door de duitsers naar het lazaret, dat was opgezet in de mergelgroeven in de buurt, gebracht, waarbij hij de dokters over hem hoorden zeggen "dieser ist morgen fertig" ...
Nadien gevangenschap volgens zijn "carte de prisonnier de guerre" van 10-5-40 tot 22-8-40 in Stalag XL-B met nummer 23279 (voor zover het nog te lezen valt).

Dat alles moet zich dus afgespeeld hebben voor de zweefvliegtuigen geland zijn op het fort, het vervolg is veel bekender.
Volgens mijn grootvader - gehoord van de medegevangenen - hadden de duitsers nadien granaten in de luchtschachten gegooid waarna het hele garnizoen zich "zonder slag of stoot" overgaf. Het verhaal dat de duitsers de blauwdrukken van het fort hadden, omdat ze er aan meegebouwd hadden deed toen al de ronde (al is dit later min of meer ontkracht).

Na al die jaren zijn mijn herinneringen nogal vervaagd, maar misschien zijn er hier mensen die ze wat kunnen aanvullen of me eventueel doorverwijzen naar literatuur.

Ik wil er wel bij zeggen dat het verhaal dat mijn grootvader destijds vertelde, een heel nuchter verhaal was, in het geheel niet van heroïsche heldendaden, maar eerder één van de ongelooflijke verwarring en onnoemlijke angsten die de soldaten hadden meegemaakt.

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Bericht door one_O_five »

Het is misschien wel enigszins anders verlopen dan U hier beschrijft Mike, Voor zo ver ik weet zijn er geen parachute landingen geweest, enkel zweefvliegtuigen en dat niet alleen op het fort maar ook rond de te veroveren bruggen.
Van de zes luchtafweerstallingen op het fort waren er toen drie bezet, een er van werd onmiddellijk uitgeschakeld toen een zwever er op neerkwam.
De verwarring op het fort kwam er doordat de zwevers eerst te ver waren gevlogen en dus uit België schenen te komen.
Het verhaal is eigenlijk te lang om te schrijven maar ooit heb ik dat met een van de erkende gidsen van het fort op video gezet ...
MagicMike
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2019 22:06

Re: de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Bericht door MagicMike »

Alvast bedankt voor uw reactie.
Wat u schrijft is ook wat ik nadien heb gelezen. En ook wat ik bij een "privé"-rondleiding op Eben-Emael eind jaren '80 - begin jaren '90 heb gehoord, met een gids die toen al serieus op leeftijd was. De brave man wist ook maar beperkt af wat er zich bovenop het fort had afgespeeld.

Veel lijkt er mij dus niet bekend over die eerste momenten. De compagnie die de verdediging op het fort zou gedaan hebben, zou eerder klein geweest zijn, ik dacht begrepen te hebben, een 100-tal manschappen, waarvan de meesten op het fort die eerste aanval niet overleefd hebben.
Enigszins logisch omdat die mitrailleurs zeker moesten uitgeschakeld worden voor het welslagen van de aanval.
Het overgrote deel van de legermacht in Eben-Emael zat dan ook nog in het fort en kan dus bijna niet geweten hebben wat er zich bovenop exact afspeelde.

Zweefvliegers zouden wel een veel gemakkelijker doelwit geweest zijn dan parachutisten voor de mitrailleurs, dus er is ook wel een zekere logica om eerst parachutisten te droppen, deze de mitrailleurs te laten uitschakelen en pas daarna de zweefvliegers in relatieve veiligheid op het fort te laten landen.
Volgens de annalen zou de verrassing compleet geweest zijn, maar voor zover ik het mij herinner was er sprake van een groot alarm in het kantonnement in Kanne (ik dacht 1 km van het fort), en soldaten die in looppas naar het fort zouden gerend zijn om de mitrailleursposten in te nemen. Dat lijkt me consistent met hoorbaar overvliegende vliegtuigen (en parachutisten).
Volgens mij kan een sleepvliegtuig zijn zwevers reeds op kilometers ver loslaten, wellicht van zover dat het quasi onhoorbaar zou zijn.
Al kan het ook te maken hebben gehad met sleepvliegtuigen die te ver doorgevlogen waren, waardoor de zwevers terug moesten keren.

Mijn grootvader was er formeel in, en ik ben er heel zeker van dat hij het had over parachutisten die al schietend naar beneden daalden, en waarop duchtig werd teruggeschoten terwijl ze nog in de lucht hingen. Verhaal dat mij enigszins shockeerde omdat ik ooit gehoord had dat de conventie van Geneve het schieten op luchtlandingstroepen in de lucht verbood.
Of die bepaling (als het al klopt) in '40 al opgenomen was in de conventie weet ik uiteraard niet ...
De landingen van de zweefvliegers heeft hij als zwaargewonde (uiteraard) niet bewust meegemaakt, hij is het nadien wel te weten gekomen tijdens zijn gevangenschap.

Uiteraard was ik er niet bij :-), maar er zijn en blijven enkele zaken die niet overeenkomen met wat ik achteraf gehoord en gelezen heb. Vandaar mijn zoektocht eigenlijk ...

Weet u toevallig ook welke eenheid instond voor de luchtverdediging ?
Ik dacht dat mijn grootvader ingedeeld was bij een compagnie "Mi" van de grenadiers. Zijn legerdienst in '35 zou bij de karabiniers zijn geweest, maar ik haal ze mogelijk door mekaar. Helaas is de kaart van krijgsgevangene voorlopig zowat het enige tastbare wat ik terugvond uit die periode, met enkele foto's.

Bijgevoegde foto zou genomen moeten zijn in Kanne tijdens de mobilisatie, in de weken voorafgaand aan de aanval.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Bericht door one_O_five »

De Grenadiers lagen inderdaad in stelling rond Kanne, betreft de zweefvliegtuigen heb ik dat uit een Duits verslag, ze zijn boven Duitsland gelost en per vergissing te ver gevlogen waarna ze dan draaiden en uit de verkeerde richting het fort naderden.
Of ik die Duitse verslagen nog ergens online kan terugvinden is een andere vraag.
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Bericht door mava105 »

Die zweefvliegtuigen, zouden samen met de vliegtuigen die hen voortrokken, opgestegen zijn vanop het vliegveld van Werl
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Bericht door koen »

"Van de 11 zweefvliegtuigen, bestemd voor het fort zelf, zijn in eerste instantie slechts 9 aan gekomen. Het zweefvliegtuig met de commandant van de groep Granit is vlak achter Köln moeten landen door kabelbreuk vanwege een sterke uitwijk manoeuvre om een botsing in de lucht te vermijden. Luitenant Witzig heeft een nieuwe Junker-52 kunnen regelen met wielen voor het zweefvliegtuig en is vlak bij de Rijn weer opnieuw opgetrokken om rond 06:30 uur op het Fort van Eben-Emael te landen.

Het andere zweefvliegtuig is te vroeg ontkoppeld van de Junker-52 en is vlak bij Düren (D) geland. De manschappen van dit zweefvliegtuig zijn met de Duitse grondtroepen opgerukt tot aan de grens en hebben vervolgens hun weg gevochten naar Eben-Emael.

De groep "Granit" heeft onmiddellijk de luchtafweer (machinegeweren) uitgeschakeld en binnen 10 minuten waren de volgende gevechtsopstellingen, waarvan de kanonnen konden vuren in de richting van de bruggen of die schadelijk zouden zijn voor de eigen posities op het fort, ingenomen of geneutraliseerd:"

En verder lezen : http://www.fort-eben-emael.be/nl/over-h ... /de-aanval
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: de allereerste momenten van de 18-daagse veldtocht

Bericht door eaw458 »

Hmm... hier lijkt me toch een en ander afgedwaald te zijn met het keren der jaren. In Kanne zelf waren volgens mijn geen troepen gekantonneerd. Dit dorp lag aan de verkeerde kant van het kanaal. Wel lagen natuurlijk een deel van de stellingen van 2Gr tegenover Kanne.

En als het in dit verhaal om de Grenadiers zou gaan, hadden die niks te maken met de verdediging van het dak van het fort. En die Maxim van hier boven is geen luchtafweerwapen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”