Grootvader

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Grootvader

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Ik zie juist op de kaart van oorlogsdienstjaren dat mijn grootvader de medaille heeft gekregen van militair strijder 40-45. Graag meer uitleg gewenst, want deze medaille werd toch alleen maar toegekend aan allen die tijdens de tweede wereldoorlog streden in de rangen van de Belgische strijdkrachten in Groot- Britannie?

Mvg

David
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Grootvader

Bericht door nick »

Beste,

De info op wikipedia en in een ander topic op dit forum is niet correct.

Ingesteld bij KB 19/12/1967. Ik dien de correcte toekenningsvoorwaarden op te zoeken in het werk van AC Borné, helaas ligt dit momenteel op een andere locatie. Bij gelegenheid lukt dit wel eens.

Mvg,

Nick
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Grootvader

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Nick,

Ik hoor het graag van u, en ben benieuwd...

ik ben al op andere sites gaan kijken naar de toekenningsvoorwaarden, maar vind weinig vernieuwende informatie.

Mvg

David
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Grootvader

Bericht door Walesha »

nick schreef:Beste,

De info op wikipedia en in een ander topic op dit forum is niet correct.

Mvg,

Nick
Dat heb ik ook al, jammer genoeg meermaals ondervonden... foute, irrelevante of onvolledige informatie. :?
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: Grootvader

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Nick,

Via een medelid van dit forum ben ik aan de uitleg geraakt van de medaille uit het desbetreffende boek van Borné.

"De medaille van de militaire strijder 40 -45 werd gecreëerd door het koninklijk besluit van 19 december 1967 (Ministerieel besluit van 4 januari 1968), om de toewijding te wijden en te erkennen voor bijzondere verdiensten, voor zowel Belgische militairen die diensten hebben uitgevoerd in de verschillende fasen van de oorlog 1940-45, alsook aan Belgische militairen , vreemdelingen en staatlozen, die behoorden tot de Belgische strijdkrachten in Groot Brittannië. "

"Deze medaille werd toegekend aan Belgische militairen die het statuut kregen van nationale erkentelijkheid (1964), alsook aan de Belgische militairen, vreemdelingen en staatlozen die het statuut kregen van Belgische militairen in Groot Brittannië. "

Klopt deze uitleg? Ik heb dit vlug vertaald, en wat verstaat men onder nationale erkentelijkheid?

Alvast bedankt

David
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”