61ste Linieregiment

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroteJef1918
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:01
Locatie: Putte
Contacteer:

61ste Linieregiment

Bericht door GroteJef1918 »

Ik heb in mijn bezit een dagboek van een familielid die onderdeel uitmaakte van het 61ste Linieregiment aan de vooravond van Wereldoorlog 2.
Na wat rondsnuffelen op het web vond ik nog niet veel informatie naast deze pagina waar ik via dit forum terecht kwam http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/61e+Linie
Enkele dingen die hier vermeld worden stroken echter niet met de informatie die ik heb van mijn familielid. Sommige dingen zijn mogelijks toe te schrijven aan de paniek & verwarring van de terugtocht maar hier is niet alles mee verklaard.
Zo stat op de webpagina dat de eenheden van het 4de VOC zich in Kontich (57e Li), Mechelen (61e Li) en Tienen (64e Li) bevonden. In het dagboek staat echter dat hij onderdeel uitmaakte van de 2de compagnie, 61e Linie en dat hij gelegerd was te Kontich. De vraag is dus eenvoudig, welke bewering is juist & is het mogelijk dat de elementen door elkaar lagen nog voor de uitbraak van de oorlog (op een moment dat men zou aannemen dat er niet de minste problemen zijn om de 'normale' indeling te volgen). De andere onregelmatigheden met beide bronnen bestaan er voornamelijk in dat het traject dat beschreven wordt het traject van het 2de bataljon zou moeten zijn, maar dit kan dus mogelijk aan de terugtocht toegewezen worden.

Aangezien er geen bronnen vermeld staan op de wiki-pagina had ik graag gevraagd in hoeverre deze correct is & wat de beste optie voor mezelf is om eens op onderzoek uit te gaan en meer te weten te komen over het 61e Linie?

Bedankt
Jelle
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 61ste Linieregiment

Bericht door eaw458 »

Dag Jelle,

Die summiere pagina is van mijn hand en die domme zetduivel heb ik inmiddels rechtgezet - het gaat inderdaad om Kontich.

Ik heb er ook meteen de beide bronnen die ik geraadpleegd heb bij gezet.

De trajecten van beide treinen heb ik even gechecked aan de hand van de "Synthèse TRI" en staan correct weergegeven op de site. Het zou me niet verbazen dat de indeling Iste en IIde bataljon in twee afzonderlijke treinstellen niet zo strikt verlopen was, vooral niet gezien de relatieve grootte van het Iste bataljon.

Van die "Synthèse TRI" kan ik je een copietje bezorgen en daar staat nog heel wat andere info in ivm 61Li - mail me even op 18daagseveldtocht@gmail.com

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
GroteJef1918
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:01
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: 61ste Linieregiment

Bericht door GroteJef1918 »

Bedankt voor de reactie
Een mailtje is alvast onderweg, bedankt voor enige informatie die u me zou kunnen geven ivm het 61ste.

Jelle
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”