Foto uit 1940?

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Foto uit 1940?

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Onlangs kocht ik deze fotokaart met een nogal vreemde combinatie van Belgen en Fransen. Wie helpt me bij de interpretatie?

Dit is alles wat ik er van weet:

- Er staat niks op de achterkant
- Tussen de Belgen zie ik zo een beetje van alles, met een aantal militairen van de médicale die er uit springen. Links vooraan een ooffr van de gezondheidsdienst, in het midden twee artsen, enz...
- Idem ditto voor de Fransen, al staat ook hier op de vierde rij een arts met zijn kepi in rood verlours
- Op de tweede rij staan twee paters / pastoors (?)
- En tussen deze twee heren staat ook een Belg in uniform met een voor die tijd eerder ongebruikelijke baard

Gezien onze neutraliteit lijkt me een foto van voor WO2 onwaarschijnlijk, al waren er wel enige wederzijdse bezoeken waarvan foto's bestaan.

Krijgsgevangenschap sluit ik dan weet uit omwille van de combinatie offr, ooffr en troep.

Gaat het om een in Frankrijk getrokken foto van tijdens / na de Achttiendaagse Veldtocht? Wie herkent er nog wat tussen de Franse en Belgische uniformen?

Thx,

Walter

Afbeelding
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Foto uit 1940?

Bericht door piot1940 »

Walter,

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een van uitwijkplaatsen van de CRI's in Zuid-Frankrijk.

m vr gr, Jean
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Foto uit 1940?

Bericht door C/Gr »

Frans-Belgisch militair ziekenhuis of hulppost? Er staan verschillende gewonde personen in burger tussen (hoofdverband en arm in gips op derde laatste rij, hand en onderarm in verband in tweede rij).
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Foto uit 1940?

Bericht door Bram1940 »

En twee advocaten ...?
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Foto uit 1940?

Bericht door eaw458 »

Dank u voor de reacties.

Frankrijk in mei/juni/juli 40 zit er allicht wel het dichtste bij ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”