Duitstalige belgen in mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Duitstalige belgen in mei 1940

Bericht door eaw458 »

Hallo,

Een aan de hand van JMO's, BIOR's en andere publicaties vaak geciteerd gegeven van onze krijgsmacht is dat het 14Li tijdens de tweede helft van de jaren 30 ook een Duitstalige compagnie had. Van het optreden van Duitstalige belgische militairen tijdens de mobilisatie en Achttiendaagse Veldtocht weten we echter bitter weinig.

Ik ben er niet zeker van of die Duitstalige belgen wel degelijk als een ganse compagnie behouden bleven bij het 14Li, omdat:

- er in het archief van het 14Li niks over te vinden valt
- Lt-kol Bikar in zijn studie over de evacuatie van Belgische militairen naar Frankrijk het kort over Duitstalige soldaten heeft
- ik onlangs het verslag las van Luitenant Verreydt, compagniecommandant van de 4/XIV Hulptroepen, die op 22 mei de Soldaten Jennes en Homfesch uit de Oostkantons liet aanhouden na een scheldpartij in het Duits met een van pelotonscommandanten. Deze heren werden op 23 mei overgeleverd aan de gendarmen van De Panne en werden daarna als vermist opgegeven.

Zou het kunnen dat militairen van de Oostkantons overgeheveld werden naar andere niet-gevechtseenheden om hun concentratie binnen het 14Li te "verdunnen"?

De enige andere mogelijke link met de Oostkantons die me te binnen schiet is de foto uit Peter Taghons boek van de Belgische militair met een swastika op zijn uniformjas, maar dat hoeft natuurlijk geen Duitstalige belg te zijn.

Wie kent nog wat over de aanwezigheid onder de wapens van onze nieuwe Belgen in mei 40?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Duitstalige belgen in mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Ook bij de artillerie was er een Duitstalige batterij tijdens het interbellum. Ik heb zelfs nog een instructieboekje in het Duits van voor 1940 voor de Duitstalige recruten. Bij de ChA waren uiteraard ook Duitstalige Jagers.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Duitstalige belgen in mei 1940

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Ook bij de artillerie was er een Duitstalige batterij tijdens het interbellum. Ik heb zelfs nog een instructieboekje in het Duits van voor 1940 voor de Duitstalige recruten. Bij de ChA waren uiteraard ook Duitstalige Jagers.

Groeten,
Bram
Thx, Bram. Weer iets bijgeleerd over de Aie. Ik vraag me af in welke mate die batterij ook nog homogeen gehouden werd in 39/40 en waar die dan precies zat.

Mijn notities over het document van Lt Verreydt heb ik hier geplaatst: http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... ulptroepen

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Duitstalige belgen in mei 1940

Bericht door one_O_five »

Een van mijn collega's was Duitstalig, na het sluiten van Vielsalm bij mij in Vogelsang terechtgekomen, hier volgt het verhaal van zijn vader.
Mei 1940 Chasseur Ardenais, overgave, krijgsgevangen, in Juni annexeert Duitsland het gebied Epen-Malmedy-St. Vith, vrijgelaten.
Na de inval in Rusland als Volksdeutscher opgeroepen bij de Wehrmacht, ter verduidelijking, alle Belgen die opgeroepen werden dienden uitsluiten in Rusland.
Dienst in Rusland tamelijk ver achter het front als beenhouwer, leerde er een Russsich meisje kennen.
December 1944 in verlof zijnde gedeserteerd en op de US troepen gewacht, krijgsgevangen.
Bij het tonen van zijn oud Belgisch paspoort door de US onmiddellijk vrijgelaten en terug opgenomen in het Belgisch leger.
Zodra hij de kans zag en nog voor het ijzeren gordijn sloot naar Rusland dat meisje gaan halen.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Duitstalige belgen in mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Ik heb ook een officier gezien die in de oostkantons geboren was in 1901. In 1940 krijgsgevangen genomen. De Duitse overheid vraagt hem dienst te nemen in het Duitse leger. Volgens zijn verklaringen weigerde hij door zich te beroepen op de internationale verdragen. Volgens hem maakte de annexatie van de Oostkantons door Duitsland ven hem nog geen Duitser. Dit was uiteraard een verklaring afgelegd na de oorlog. Na de oorlog is hij terug in dienst getreden bij het Belgisch leger en heeft hij verder carrière gemaakt.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Duitstalige belgen in mei 1940

Bericht door one_O_five »

Ik heb een dergelijk verhaal gehoord, misschien dezelfde persoon, ik hoorde wel dat die persoon in Eupen is opgedoken begin 45 in US uniform.
Nog een gerucht over diezelfde persoon, hij zou tijdens de oorlog ook in Eupen gezien zijn in SS Uniform, moeilijk na te trekken vermits de vertellers ook al lang overleden zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”