"ordres journaliers" voor1939 van 1st Karabinier

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Jmm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2013 20:04

"ordres journaliers" voor1939 van 1st Karabinier

Bericht door Jmm »

(Sorry voor mijn slecht geschreven Nederlands)

Ik probeer het lot van een familie lid tijdens de tweede oorlog terug te vinden en onder andere zijn 18 daagse veldtocht.

Door het bestuderen van een foto en andere elementen ben ik overtuigt dat hij in de lente 1939 zijn legerdienst begon bij de 1st Karabinier Prins Baudewijn en dus met die regiment de veldtocht meegemaakt heeft.

Spijtig krijg ik het niet bewezen. Zijn dossier in Evere en bij de dienst van Oorlog Slachtoffers vertellen mij niets over zijn legerdienst. Het schijnt ook dat geen namenlijsten beschikbaar zijn voor dit regiment. Ik zou graag een bevestiging hebben dat hij bij de 1C wel was en, nog beter, bij welke compagnie en in welke functie.

Volgens advies die ik in het Historische Documentatie Centrum te Evere gekregen heb, zou een mogelijkheid zijn in de "ordres journaliers" (niet zeker van de naam in Nederlands) van het regiment terug te vinden wanneer hij zijn leger dienst begonnen heeft.

Eerste vraag: is dit een goede piste ?

Tweede vraag: Waar kan ik deze documenten vinden ? In Evere heeft men mij naar het Leger Museum toegewezen (dat ze van voor 1940 zijn) maar in het Leger Museum sturen ze mij terug naar Evere :roll: Misschien zijn deze documenten in de Leger Groep archief dossier beschikbaar.

Derde vraag: Is het de moeite waard contact te meemen met het huidige 1C in Leopoldsburg om te zien wat zij nog als archieven van deze tijd beschikbaar hebben.

Ik denk niet dat een zorgvuldige uitpliuizing van de compagnie oorlog dagboeken van de 1C (die ik in Evere gezien heb) mij namen zou geven.

Elk advies in mijn zoektocht is welkom.

Jmm
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: "ordres journaliers" voor1939 van 1st Karabinier

Bericht door eaw458 »

Dag Jmm,

Volgens mijn ervaring met de diverse archieven:

- Het is zo goed als onwaarschijnlijk dat het huidige 1C/1Gr in Leopoldsburg documenten bezit van toen. Die kans lijkt me nihil.

- In principe is het inderdaad zo dat alles van voor de mobilisatie van augustus 1939 op het Legermuseum bewaard wordt, en alles vanaf augustus 1939 op het Centrum voor Historische Documentatie. In de praktijk is het zo dat de samenwerking tussen beide diensten slecht is en er niemand precies weet waar welke documenten van voor augustus 1939 bewaard worden. Soms vind je op het CHD ook documenten terug van voor de mobilisatie.

- Ik heb zelf al Ordres Journaliers gevonden vanaf de mobilisatie in de dossiers 1939/40 van de regimenten. Het resultaat is echter bijzonder onvoorspelbaar. Zo zitten bijvoorbeeld in het dossier van de Grenswacht van Limburg tientallen dagelijkse orders, terwijl in ander dossiers niks zit. Het hangt er van af welke documenten niet vernield werden op 28 mei, en welke documenten uit de handen van de Duitsers gehouden werden.

- Personeelslijsten zijn echter heel zeldzaam en heb nog maar een tweetal keer teruggevonden op het CHD.

Ik zou in alle geval aandringen op het Legermuseum en daar ook laten nakijken of het Moskou archief je verder kan helpen. Vervolgens zou ik het dossier 1C op het CHD nakijken. De kans is echter klein dat je nog iets vindt.

Ik heb helaas zelf al meegemaakt dat ik op het CHD een document vond waarin stond dat bepaalde documenten naar het Legermuseum overgebracht werden en men dan op het Legemuseum zogezegd niks kon terugvinden. Bovendien zijn ze op het legermuseum niet vriendelijk en behulpzaam. In tegenstelling tot Evere, waar ik niks dan goed kan over vertellen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: "ordres journaliers" voor1939 van 1st Karabinier

Bericht door Bram1940 »

Beste Jmm,

Misschien heb je het al geprobeerd, maar voor het geval van niet, kan je best in Evere (blok 6C) eens navragen of men daar geen persoonlijke kaart van krijgsgevangene heeft van je familielid. Daarop staat zonder twijfel de eenheid van die man.

Kan je mij de naam eens mailen in pb. Ik zal eens kijken in mijn doc of ik iets vind.

Alvast veel succes.

Mvg,

Bram
Jmm
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2013 20:04

Re: "ordres journaliers" voor1939 van 1st Karabinier

Bericht door Jmm »

eaw458 schreef:Dag Jmm,

Volgens mijn ervaring met de diverse archieven:

(...)

Walter
Haertleijk bedankt voor uw advies en tips, Walter. Ik zou dan mij geluk proberen bij de Legermuseum en de Moskou archief raadplegen.

Jmm
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”