Antwerpen De Schelde overgang

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door HKBA44 »

Heeft er soms iemand de foto waarop te zien is hoe de Duitsers de Schelde oversteken via een pontonbrug, de positie lag tussen het Flandria ponton en het Vlaams Hoofd (Linkeroever). Volgens een bron gelegd door het 413 Pionier regiment (maar ik twijfel), ze heeft er maar even gelegen.
reinaart
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:31

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door reinaart »

Hallo,

In het kader van beter laat dan nooit een stel plaatjes. Allereerst een scan uit "Deutsche Pioniere 1939-1945", een uitgave van het Zentralarchiv der Pioniere:

Afbeelding

Een stel oude ebay foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door HKBA44 »

Ha Arjan binnen geraakt ;)
En wat voor binnenkomst, hartelijk bedankt voor de foto's!!!!.
Nu men in 2014 opnieuw een pontonbrug gaat bouwen ter ere van de brug uit 1914 is deze uit 1940 ondergesneeuwd. Ondanks de heldhaftige verklaringen heeft deze brug niet lang geleefd de snelheid van de stroom en de hoogte verschillen bij eb en vloed waren teveel voor deze brug en is ze terug afgebroken.
Reinaert was er nog enige commentaar bij de e-bay pic"s?
reinaart
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:31

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door reinaart »

Hallo,

De foto's hebben inderdaad een opschrift maar het ontcijferen van de meeste is nog niet zo eenvoudig en ik zal de foto's dan ook naar je opsturen.

De tekst van de eerste foto luidt: "Mit Fähren über die Schelde in Antwerpen"
De tekst van de tweede: "Zugführerwagen fahrt über die Schelde in Antwerpen"

Ik was nog vergeten twee foto's te posten:

Afbeelding
Afbeelding

Er staan twee data op de foto's, 18/5 en 21/5. Een woord dat in de teksten in ieder geval terug komt is "Pontonbrücke" en waarschijnlijk "Motorboot" (een 100PS motorboot met afgeplatte boeg die gebruikt werd voor het trekken en duwen van pontons). Zo te zien is er bij de bouw van de brug gebruik gemaakt van Brückengerät B. Een vrij groot aantal van de zogenaamde "Halbpontons" is bemand en voorzien van een buitenboordmotor. Deze motoren zullen vrijwel continu hebben moeten draaien om de brug op zijn plaats te houden.

Groet,

Arjan
reinaart
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:31

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door reinaart »

Vanmorgen kwam ik nog twee foto's tegen in mijn collectie:

Afbeelding
Afbeelding

Arjan
reinaart
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:31

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door reinaart »

Kriegsberichter Leo Leixner beschrijft in zijn boek "Von Lemberg bis Bordeaux" de val van Antwerpen en de bouw van de pionierbrug. De voetgangerstunnel is kennelijk onbeschadigd in handen van de Duitsers gevallen. De Waaslandtunnel was wel versperd door vernielingen maar ik meen dat de tunnel toch ook al vrij snel hersteld is (iemand?). Een link naar het boek op internet:

http://nsl-server.com/Buecher/Bis-1945/ ... 0Text).pdf

De beschrijving van de bouw van de pionierbrug. Het moge duidelijk zijn dat de toon van Leixner niet echt neutraal is :mrgreen: :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Arjan
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door eaw458 »

De Belgen (en Fransen) hebben bij de aftocht uit Antwerpen tijdens de nacht van 17 op 18 mei de Waaslandtunnel niet vernield; alleen versperd.

Een foto van de Duitse noodbrug hierboven wordt aangegeven als gedateerd op 18 mei, maar dat lijkt me te vroeg. Bij mijn weten werd die brug pas ten vroegste op 20 mei gerealiseerd.
HKBA44 schreef:Nu men in 2014 opnieuw een pontonbrug gaat bouwen ter ere van de brug uit 1914 is deze uit 1940 ondergesneeuwd.
Nogal wiedes - die brug is door de invaller gebouwd. Ge ziet van hier dat we dat gaan herdenken ;)

Belgische noodbruggen te Hoboken en Hemiksem niet vergeten hoor. Die van Hoboken was een peilerbrug. De brug van Hemiksem was een drijvende Algrain-brug. Zie bvb http://18daagseveldtocht.wikispaces.com ... Waterwegen voor een authentiek Belgisch documentje.

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
reinaart
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:31

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door reinaart »

eaw458 schreef:De Belgen (en Fransen) hebben bij de aftocht uit Antwerpen tijdens de nacht van 17 op 18 mei de Waaslandtunnel niet vernield; alleen versperd.

Een foto van de Duitse noodbrug hierboven wordt aangegeven als gedateerd op 18 mei, maar dat lijkt me te vroeg. Bij mijn weten werd die brug pas ten vroegste op 20 mei gerealiseerd.
Walter, de datum 18 mei geldt voor de derde foto (scan niet meegerekend), hier worden kennelijk twee paardenwagens overgezet op een vlot van pontons. De brug was toen inderdaad nog niet af. Toevallig staan er momenteel twee foto's op ebay die de linker oever tonen met als datum 22 mei. Er staat een file vrachtauto's te wachten voor de pontonbrug (te zien is de welbekende ingang van de voetgangerstunnel).

Afbeelding

Groet,

Arjan
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door HKBA44 »

Leixner zijn gezwollen toon is duidelijk Teutoons ;)
Vanaf 19 mei tot 22 mei zijn er schermutselingen geweest op L.O , Zwijndrecht en omgeving; de eerste opbouw van het bruggenhoofd was idd. via voetgangerstunnel,met bootjes daarna via vlotten en daarna de brug. De voetgangerstunnel (op de foto's te zien) was idd. niet helemaal vernietigd maar was wel toegankelijk voor infanterie, na klauterwerk. De Waaslandtunnel was zodanig versperd na explosies dat de Duitsers deze in het begin niet vrij kregen om hun materieel over te zetten. Opmerkelijk beeld is dat op de laatste foto's de vrachtwagens eigenlijk in de verkeerde rijrichting staan, moesten ze via de vlotbrug zijn over gekomen. Maar het kan gezien het tijdstip dat deze een logistieke functie hadden en naar Antwerpen teruggingen. Het front was toen al opgeschoven, mooie beelden.
reinaart
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:31

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door reinaart »

Deze foto die ik al eerder geplaatst heb toont naar alle waarschijnlijkheid een stuk 15cm (s.FH18) geschut van schwere Artillerie Abteilung 629 (een eenheid die toegevoegd was aan de 208.Infanterie Division).Volgens het Kriegstagebuch van de 208.ID werd het geschut van s.Art.Abt.629 op 21 mei overgezet :

Afbeelding

Ik heb intussen nog een stel foto's gevonden van s.Art.Abt.629 (met dank aan Peter U., de eigenaar van de foto's):

Afbeelding
Afbeelding

De volgende foto toont de granaatinslagen van het Belgisch geschut bij de oversteek van een eenheid van de 208.ID :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Antwerpen De Schelde overgang

Bericht door HKBA44 »

Mooie foto's Arjan
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”