De westkust in mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

rewdco schreef:We wandelen verder tot in Nieuwpoort Bad. Op het strand ligt een Junkers bommenwerper, hier neergehaald gedurende Operatie Dynamo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb intussen een preciezere locatie gevonden voor dit wrak: het strand net voor de Sint Bernarduskerk:

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

RudiS schreef:Op 2 juni 1940 voerde het KG 54 (KG = Kampfgeschwader of bommenwerperswing) een aanval uit op Duinkerke. Boven Duinkerke werd de Heinkel He111 B3+JM van het 4de Staffel (Squadron) van Oblt Seubert beschadigd door Spitfires van 92 Sqn. Het vliegtuig maakte een noodlanding op het strand van Middelkerke. De navigator Uffz Franz Hürter kwam om. Boordschutter Uffz Hans Bayer en boordmekanieker Uffz Kurt Fiedler werden gewond. Zij werden naar een hospitaal in Oostende overgebracht. De piloot Oblt Günther Seubert was niet gekwetst. Onnodig te zeggen dat het toestel heel wat aandacht trok, zowel van de kant van Duitse bezetter als van de lokale bevolking. Te meer daar de pogingen om het toestel te bergen mislukte. Op de achtergrond ziet men het Grand Hotel Belle Vue alsook de gestrande rivierboot "City of London" (rechts van de staart van het vliegtuig) die deelgenomen had aan de evacuatie in Duinkerke. De motor met zijspan op de voorgrond is een in beslag genomen Belgische Gillet AB 720.
MVG,
Rudi
Afbeelding

Rudi had de locatie van het andere Duitse wrak (zie bovenstaande foto) al vrij nauwkeurig beschreven, hier nog een kaart:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Jan
Laatst gewijzigd door rewdco op 12 feb 2015 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

rewdco schreef:De volgende foto toont een Hawker Hurricane. De originele beschrijving bij deze foto (uit een Wehrmacht album) is “Oostduinkerke”. Helaas zijn er geen herkenningspunten te zien op de foto…

Afbeelding
En ook voor dit Britse Hurricane wrack is er intussen "een beetje meer zekerheid"... Als de locatie inderdaad Oostduinkerke zou zijn, dan zien we op de achtergrond van onderstaande foto het staketsel van Nieuwpoort, en de gebouwen op de Zeedijk van Nieuwpoort Bad:

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door bupi »

Hallo Jan :
Wat een opzoekingswerk .
Wandelen daar soms en hadden ons afgevraagd wat dit " Memoriaal Dunkerk Veterans " deed in De Panne .
Weten nu waarom !
Bedankt voor die mooie en duidelijk gepresenteerde info .
Mvg.Pierre.
http://www.standbeelden.be/standbeeld/453
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

Bedankt voor 't compliment Pierre! :)

Groeten,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

De Panne, Bortierplaats:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door georges-cdl »

Mooi opzoekingswerk ! ;)
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

Dank je wel voor het compliment Georges! :)

Hier nog een "Then and Now". De hoekhuizen (Nieuwpoortstraat - Mijnstraat) staan er nog, de overige gebouwen zijn grotendeels nieuwbouw...

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

De Panne, Zeedijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het beschadigde gebouw is sinds de oorlog blijkbaar al twee keer "vervangen" door nieuwbouw. Enkel het prachtig gerenoveerde hotel Escale staat er nog en geeft ons nog een link met het verleden:

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

rewdco schreef:De volgende foto toont een Hawker Hurricane. De originele beschrijving bij deze foto (uit een Wehrmacht album) is “Oostduinkerke”. Helaas zijn er geen herkenningspunten te zien op de foto…

Afbeelding
Ook deze foto is (volgens een ander Wehrmacht album) genomen in Oostduinkerke. De zekerheid over de locatie wordt groter...

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door ww_soldier »

Dit was echt de moeite om te lezen, temeer ik al een paar maal in de omgeving vertoefd heb.
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

Dank u wel voor het compliment ww_soldier! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intussen wat meer info gevonden:

"229 Squadron, Biggin Hill Patrol Ostend. Hurricane L1746. Shot down in combat with Bf109s of III./JG26 over Nieuport and believed crashed near Oostduinkerke 11.30 a.m. 28/05/1940. Possibly that claimed by Oberlt Beyer of 7./JG26. P/O D. F. Jones killed. Aircraft a write-off."

De kans lijk mij zeer reëel dat de Hurricane uit de Oostduinkerke foto's en de Hurricane uit bovenstaande tekst één en hetzelfde toestel zijn...

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door bupi »

Herdenkingsmoment 75 jaar Operatie Dynamo op 25 / 05 / 2015 in De Panne !
http://www.depanne.be/nieuwsdetail/377/ ... tie-dynamo
Mvg.Pierre.
rewdco
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 mei 2013 14:15
Locatie: Brugge

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door rewdco »

bupi schreef:Herdenkingsmoment 75 jaar Operatie Dynamo op 25 / 05 / 2015 in De Panne !
http://www.depanne.be/nieuwsdetail/377/ ... tie-dynamo
Mvg.Pierre.
Ik was er uiteraard bij op 25 mei!

's Avonds hebben we (samen met een paar kameraden van het Britse WW2 Talk forum) hier nog iets gegeten, achter het vierde raam op de eerste verdieping!

Afbeelding

Afbeelding

Gr,
Jan
And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door RudiS »

Hier nog eentje van de Junkers Ju 88 L1+AP van het Lehrgeschwader1 in Nieuwpoort. Op de achtergrond gebouwen waarvan er misschien nog enkele bestaan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dirk Peeters
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2016 12:41

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door Dirk Peeters »

Hallo ik ben nieuw hier ,
mijn naam is Dirk Peeters
Doe al 30 jaren onderzoek naar de atlantikwall (natuurlijk ook in Belgie)
Heb overlangs intresse gekregen in de operatie Dynamo
Zeer veel fotos zijn er van , maar weinig geidentificeerd , of beter juist geidentificeerd
Ben zelf bezig met dit te doen en zal dus dikwijls vragen hebben en hoop binnenkort ook nieuwe info te geven hier
De Panne pier 3 ((buurt Bortierplein ) lag een wit bootje
Nu hebben die scheepjes natuurlijk de tendens bij elk tij over en weer te zwalpen maar ik denk dat deze twee fotos in dezelfde buurt zijn
§ 002.jpg
ik denk dat het hetzelfde bootje is
Dan ligt deze ford 1940 (dat moet een splinternieuwe wagen geweest zijn) aan deze pier
Heeft iemand beter fotos van dit bootje ?
Het probleem is op geen enkele foto (die ik ken momenteel vind ik deze Ford terug) zou leuk zijn om hem hier te kunnen pinpointen
§ 002a.jpg
Dirk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dirk Peeters
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2016 12:41

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door Dirk Peeters »

verder we zien hier datzelfde bootje in de verte terug maar ook de rollerskatingbaan
§ 001.jpg
kan het zijn dat mijn tweede foto ook aan de rollerskitingbaan getrokken is ? dan staat daar een Humber staff car
§ 002.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dirk Peeters
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2016 12:41

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door Dirk Peeters »

Ik denk dat de Spit nr 1 van Rewdco in Frankrijk ligt
op een van zijn fotos als we die vergroten zien we een bunker
dit is een franse bunker van voor de tweede wereldoorlog
00 a.jpg
hier zien we deze MG bunker in 1991 (nu grotendeels verzand)
00 b.jpg
zijn plan
00 c.jpg
Dan zou hij ongeveer een twee a drie honderd meter over de grens liggen

in de rode cirkel is wat ik denk deze bunker
00 a1.jpg
Dirk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door bupi »

Waaw ,ne verse diepdelver . :o
Mvg.Pierre.
Dirk Peeters
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2016 12:41

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door Dirk Peeters »

Pierre Ne verse zou ik niet zeggen hoor ? ben al redelijk beschimmeld
maar misschien omdat ik alles hier met een frisse bril zie doordat ik er niets van ken
Heb dagen zitten klasseren , alles van verschillende forums ....
eigenlijk zoals met bunkerarcheo zouden we met luchtfotos moeten beginnen
Zo heb ik al minstens een nieuwe pier ontdekt ....
maar ik vraag altijd bevestiging , zoals met die spitfire
denken jullie dat het klopt ? zien jullie ook die franse bunker?
Misschien heeft iemand de originele foto en kan die vergroot worden ?
probleem is ik vind geen luchtfotos van mei of beter juni 1940 .....
dagelijks komen er via internet nieuwe fotos bij dus dagelijks onderzoeken
en vergeet niet
Union fait la force
Dirk
Dirk Peeters
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2016 12:41

Re: De westkust in mei 1940

Bericht door Dirk Peeters »

verder zou ik graag de bekende fotos analyseren op de trucks , ze benoemen enzo
zo kunnen we detailfotos beter plaatsen en ook ordenen
zodoende komt er weer meer info vrij
Er zijn honderden fotos van de panne die een schat aan info bezitten
als ieder zijn steentje bijdraagt zullen we veel dieper komen hoor
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”