Louvain-bassin?

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Louvain-bassin?

Bericht door eaw458 »

Even een vraagske voor de Leuvenaars...

Op 10 en 11 mei 1940 werd het munitiedepot van Meerdaal leeggemaakt om naar de Vloanders afgevoerd te worden. Het transport verliep volgens de beheerder van het depot via de buurtspoorwegen, van de eigen tramaansluiting van het depot tot in het "Station Louvain-bassin" waar alles op de grote treinen van de NMBS overgeladen werd. Het werkvolk werd geleverd door de ~80 eigen personeelsleden en een detachement van een paar honderd man van het 34A.

Ik heb nog nooit van Louvain-bassin gehoord. Gaat het hier allicht om de vaartkom?

Hartelijk dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Louvain-bassin?

Bericht door mava105 »

Het gaat inderdaad over het vroegere goederenstation gelegen aan de vaart. Ben destijds nog jobstudent geweest bij de firma VANDERELST (van de Belgasigaretten) Zij hadden een depot gelegen juist naast de sporen. Heb er diverse treinwagons mogen (moeten) lossen met tabak. Op de ladingspapieren stond toen Leuven KOM, vertaald zou dit bassin moeten geven.In de tekst hieronder kan je er meer over vinden.
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ict/200055
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Louvain-bassin?

Bericht door eaw458 »

Da's duidelijk - dank u.

Allicht was dat de enige plek waar de NMVB en NMBS goederenspoor samen liep en bestond er in het station aan het Martelarenplein geen connectie voor goederen tussen de twee spoorsystemen. Hebben ze helemaal tot aan de vaart moeten doorrijden om daar de munitie over te laden...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Louvain-bassin?

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Nogmaals chapeau voor het vele werk dat je al verricht hebt om de 18-daagse Veldtocht in kaart te brengen op basis van historisch archiefmateriaal.

Als ik het goed begrepen heb, werd het depot van Meerdaal voor 3/4e leeggehaald op 10 en 11 mei. Wat gebeurde er met de rest van de stock? Achtergelaten?

Is er ook ergens een vermelding van de aanwezigheid van mijnen en/of springladingen die er opgeslagen lagen in het vooruitzicht van de verdediging van de KW-linie?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Louvain-bassin?

Bericht door eaw458 »

Min of meer volledig leeggehaald met behulp van een sectie camions van de Leger Autogroepering met een nieuwe navette tot aan het station van Tervuren, tegen de Britse troepenstroom in.

Ik zal het je eens opsturen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Louvain-bassin?

Bericht door Bram1940 »

Walter,

Oud-gedienden van het 34A vertelden mij dat ze met enkelen teruggestuurd werden naar Leuven. Daar aangekomen hebben ze vrachtwagens van Marie Thumas opgeëist, waarmee ze teruggereden zijn naar Sijsele. We spreken over 12 mei 19140. Ik neem aan dat het niet de bedoeling was dat deze kerels als bestemming het depot van Meerdaal hadden. In het boek van Taghon kun je zo'n half beschilderde opgeëiste vrachtwagen van M-T vinden. Zelf heb ik ook zo'n foto uit 1940, mogelijk zelfs van dezelfde vrachtwagen.

Onlangs kocht ik nog een foto van de T-13 van Muyshondt op zijn toren in die put in de Tiensesteenweg aan de spoorwegbrug.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Louvain-bassin?

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef:Walter,

Oud-gedienden van het 34A vertelden mij dat ze met enkelen teruggestuurd werden naar Leuven. Daar aangekomen hebben ze vrachtwagens van Marie Thumas opgeëist, waarmee ze teruggereden zijn naar Sijsele. We spreken over 12 mei 19140. Ik neem aan dat het niet de bedoeling was dat deze kerels als bestemming het depot van Meerdaal hadden. In het boek van Taghon kun je zo'n half beschilderde opgeëiste vrachtwagen van M-T vinden. Zelf heb ik ook zo'n foto uit 1940, mogelijk zelfs van dezelfde vrachtwagen.

Onlangs kocht ik nog een foto van de T-13 van Muyshondt op zijn toren in die put in de Tiensesteenweg aan de spoorwegbrug.

Groeten,
Bram
Camions van de baas dus. LtKol Begault van 34A was zaakvoerder bij die conservenfabriek.

Er is na 11 mei geen sprake meer van 34A in het depot. De verdere evacatie werd uitgevoerd door het personeel en de manschappen van de L Au Grg.

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Louvain-bassin?

Bericht door Bram1940 »

eaw458 schreef:Camions van de baas dus. LtKol Begault van 34A was zaakvoerder bij die conservenfabriek.
Klopt als een conservenblik :mrgreen:
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Louvain-bassin?

Bericht door mava105 »

Waarom opteerde men destijds de munitie naar Leuven-Bassin te vervoeren? Deze lijn liep via de Naamsestwg, en via de ring van Leuven naar de vaartkom. Dwars door drukbevolkte gebieden van Heverlee en Leuven. Het ging hier over de niet-geëlektrificeerde lijn 311
Bij mijn weten was er geen spooraansluiting van de NMVB met de Vaartkom in Leuven. Volgens een oud plan, zouden de sporen van NMVB en NMBS bijna 600 meter van elkaar af hebben gelegen. Ook konden de goederenwagons niet op elkaars sporen terecht (1435 mm voor de NMBS en 1000 mm voor de NMVB)
En dit terwijl de achteruitgang van het munitiedepot op amper 1300 meter van het goederenstation NMBS van St-Joris-Weert was gelegen.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Louvain-bassin?

Bericht door eaw458 »

mava105 schreef:Waarom opteerde men destijds de munitie naar Leuven-Bassin te vervoeren? Deze lijn liep via de Naamsestwg, en via de ring van Leuven naar de vaartkom. Dwars door drukbevolkte gebieden van Heverlee en Leuven. Het ging hier over de niet-geëlektrificeerde lijn 311
Bij mijn weten was er geen spooraansluiting van de NMVB met de Vaartkom in Leuven. Volgens een oud plan, zouden de sporen van NMVB en NMBS bijna 600 meter van elkaar af hebben gelegen. Ook konden de goederenwagons niet op elkaars sporen terecht (1435 mm voor de NMBS en 1000 mm voor de NMVB)
En dit terwijl de achteruitgang van het munitiedepot op amper 1300 meter van het goederenstation NMBS van St-Joris-Weert was gelegen.
Wel - dat vroeg ik me ook af, en van het verschil in spoorbreedte was ik me ook bewust. Bovendien is het met de trage goederentram een fameus lange rit die toch wel een half uur kan duren.

Toch ga ik ervan uit dat de beheerder van het depot die het verslag schreef, het bij het rechte eind had. Hij vermeldt meermaals 'Louvain-bassin' en de toon en niveau van detail van het document doet me niet vermoeden dat hij er met zijn spreekwoordelijke klak naar sloeg.

Ik kan alleen maar aan het volgende denken:

(1) Het depot had duidelijk geen eigen vrachtwagens - dat blijkt uit zijn verslag. Sint-Joris-Weert was zonder camions onbereikbaar.
(2) Het lijkt me ook plausiebel dat de afvoer via de Belgische legerzone diende te verlopen, en die begon op 10 mei te Leuven. De steenweg Leuven-Brussel vormde min of meer de noordelijke grens van de zone die exclusief aan de Britten toegewezen was.
(3) Het lijkt me ook mogelijk dat de vaartkom wel degelijk een verbinding met meterspoor had. Heel veel fabrieken hadden een aansluiting voor de goederentram en misschien stonden die niet op een netplan als er geen personenvervoer voorzien was.

Vreemde zaak, maar toch wel best mogelijk.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Louvain-bassin?

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Oud-gedienden van het 34A die naar het depot gestuurd waren, vertelden mij dat ze met de tram van het depot kwamen en onderweg naar het station, tijdens een luchtalarm, gingen schuilen onder hun tramstel volgeladen met artilleriemunitie! Het verslag zal dus wel kloppen. Ik meen dat ik dat gesprek nog ergens op band heb staan.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”